۰
plusresetminus
آیت الله ایمانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس:

باید همه نلاش کنند در ماه رمضان شاهد هنجار شکنی کمتری باشیم/ مسئولان امسال نیز در ماه رمضان به مساجد حاشیه شهر بروند و پای درد دل محرومان بنشینند

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۶
آیت‌الله ایمانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گفت: باید در این راستا امكانات لازم را فراهم كنيم ضمن اینکه از کسانی که سال گذشته برنامه‌ريزي برای این ماه كردند، امسال نیز تقاضا مي‌كنيم تا برنامه‌هاي خود را جامع‌تر، كامل‌تر و فراگيرتر اجرا کنند.
هشتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس
هشتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس
به گزارش"حافظ نیوز" به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، آیت‌الله ایمانی شب گذشته، در هشتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان ضمن تبريك فرا رسيدن نيمه شعبان و عرض تسلیت سالگرد ارتحال امام(ره) و تبریک سالروز آغاز فعاليت و مديريت حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب به بیان نکاتی پیرامون ایام ماه رمضان پرداختند.
ایشان بر لزوم حفظ ظاهری ماه رمضان و تکریم شعائر مذهبي در این ماه رمضان و همچنین نگاه داشتن ظاهر جامعه از آسيب‌ها و انحرافات تأکید کردند و آن را يك وظيفه و مسئوليت عمومي و همگاني دانستند که همگان بايد در اين راستا تلاش لازم را داشته باشند.
آیت‌الله ایمانی ادامه دادند: باید در این راستا امكانات لازم را فراهم كنيم ضمن اینکه از کسانی که سال گذشته برنامه‌ريزي برای این ماه كردند، امسال نیز تقاضا مي‌كنيم تا برنامه‌هاي خود را جامع‌تر، كامل‌تر و فراگيرتر اجرا کنند.
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه باید جلسات مداومی از هم‌اکنون راه‌اندازی شود تا شاهد هنجارشكني در ظاهر جامعه در ماه رمضان نباشيم، گفتند: با توجه به اينكه شيراز جزو كلان شهرهاست و رفت و آمدهاي فراواني در آن است، خواه ناخواه مسائل مختلفي بر اساس نياز و ساير انگيزه‌ها ايجاد مي‌شود لذا باید كوشش كنيم تا اين‌ها را به حداقل ممكن برسانيم و زيرساخت‌هاي لازم براي رسيدن به چنين وضعيتي فراهم كنيم.
نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه به برگزاری همایش «همدلی و همزبانی دولت و ملت»  که در اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی برنامه‌ریزی شده است،‌ اشاره کردند و افزودند: با توجه به برخي از مسائل و حاشيه‌هايي كه در استان ديده مي‌شود باید چنین همايشی را در سال جاری حداقل هر فصلي يك بار داشته باشيم و با يك موضوع خاص و فراخواني دانشمندان و نخبگان و ارزشمندان جامعه كه بيايند نظرات علمي خود را ارائه دهند، برگزار کنیم.
آیت‌الله ایمانی خاطرنشان کردند: مي توانيم يك مراسم ساده و كم هزينه برای این همایش برگزار کنیم و عده‌اي از بزرگان هم قبلاً با آمادگی حضور یابند و راه‌ حل‌ها را در موضوع خاصي اعم از مسائل عمراني، سياسي، فرهنگي و غیره استان انتخاب کنند زیرا یک بار برگزاری چنین همایش کم است و نياز داريم این مسئله به عنوان يك گفتمان و فرهنگ در جامعه مطرح شود و تكرار آن تلقين است و تلقين هم تأثير دارد.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به فعالیت‌های قرآنی استان اشاره کردند و گفتند: یکی از فعالیت‌های قرآنی که باید در ماه رمضان بدان اهتمام ورزیم، همخوانی قرآن کریم در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) است و باید نیروهایی که در تمام عرصه‌ها در اختیار ماست را جهت حضور در این مراسم معنوی دعوت کنیم و نداشتن وقت و گرفتاری را بهانه‌ای جهت عدم حضور در جلسات قرآن و اهل بیت(ع) قرار ندهیم.
آیت الله ایمانی با بیان اینکه جمع‌خوانی و ختم قرآن کریم قطعاً در جامعه اثرگذار خواهد بود، تأکید کردند: ما غیر از برنامه‌ریزی‌های ظاهری باید بار معنوی خود را از طریق قرآن ببندیم و کوشش کنیم جمع‌خوانی عظیم و ارزشمندی در حرم مطهر برگزار کنیم تا انعکاس خوبی برای شیراز و فارس داشته باشد.
امام جمعه شیراز همچنین به برگزاری جشنواره سراسری قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» از سوی جهاد دانشگاهی فارس اشاره کردند و گفتند: روز سه‌شنبه، 12 خرداد اختتامیه این جشنواره است. جشنواره مذکور کار خوبی در عرصه دانشجو و حضور آنان و همچنین ارتباط آن‌ها با قرآن کریم است تا در حوزه هنر قرآنی نیز گامی در دانشگاه‌ها برداشته باشد آن هم در حد استان فارس که می‌تواند استعدادهای خود را نشان دهد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس با اشاره به برگزاری سی و سومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان سراسر کشور در شیراز گفتند: آموزش و پرورش فارس در برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف که در سال 92 در شیراز برگزار شد،‌ سنگ تمام گذاشت و با تمام قوا وارد میدان شد و همراهی کرد لذا به معنای واقعی کلمه تقاضا دارم تا نهادها، سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف جهت برگزاری این مسابقات با آموزش و پرورش همکاری و همراهی لازم را داشته باشند تا این کار به شکل خوب و ارزشمندی برگزار شود.
آیت الله ایمانی همچنین بر لزوم هماهنگ شدن دستگاه‌های مختلف در اجرای برنامه‌های قرآنی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کردند و گفتند: شأن این اداره کل و وظیفه آن همین است و همه باید در عرصه قرآن و فعالیت‌های مختلف دینی و مذهبی همراهی و همکاری لازم را با این اداره‌کل داشته باشند زیرا مسئولیت آن‌ها هماهنگ‌سازی این قضایاست تا کارها عمیق‌تر و حساب‌شده‌تر اجرا شود.
امام جمعه شیراز با ابراز امیدواری از اینکه نمایشگاه قرآن و عترتی که در ماه رمضان به همت ارشاد فارس برگزار می‌شود، به بهترین شکل دنبال و پیگیری شود، گفتند: از آموزش و پرورش تشكر مي‌كنيم كه اين مسئوليت را عهده‌دار شده است و بعد از سي و سه سال شاهد برگزاري مسابقات قرآن دانش‌آموزان سراسر کشور در استان فارس هستیم واز تمام دست‌اندركاران می‌خواهیم تا هرقدر که می‌توانند در این مسئله همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای برنامه مسجدمحوری در ایام رمضان سال گذشته اشاره کردند و گفتند: در سال گذشته در ظهرهای ایام ماه رمضان در مساجد حاشیه شهر و مناطق محروم می‌رفتیم و با آنان گفت‌وگو کرده و پای درد دل آن‌ها می‌نشستیم که برخی از مسئولان نیز همین اقدام را انجام می‌دادند امسال هم مایل هستیم تا این کار با برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد.
آیت الله ایمانی با اشاره به جایگاه نخست استان فارس در بحث سرمایه اجتماعی در کشور عنوان کردند: سرمايه اجتماعي مردم فارس دقيقا به پيوند مردم با مسئولان باز می‌گردد يعني جايي كه مردم در كنار مسئولان و بالعكس بودند و با هم راز و نياز داشتند ما شاخص‌هاي قابل ملاحظه‌اي داشتیم لذا این مسئله را هرچه بیشتر بتوانیم گسترش دهیم بسیار خوب است و ماه رمضان نیز فضای مناسبی برای این مسئله است.
 بر پایه این گزارش استاندار فارس در این جلسه از نمایش وحدت مردم استان فارس در سفر اخیر ریاست جمهوری به این استان و همچنین زحمات و همراهی نماینده ولی فقیه در استان در ایجاد این فضا قدردانی کرد و گفت: تداوم این کار در استان فارس ارزشمند است و باید صورت گیرد.
وی تأکید کرد: در استان فارس باید بايد به سمت واگرايي گروه‌های مختلف برويم زیرا ما هيچ مشكلي نداريم و همه با هم متحد هستيم؛ اختلاف سليقه در تمام جوامع بوده و هست  اما بايد افكار را به هم نزديك كنيم.
احمدی با اشاره به برگزاری همایش «همدلی و همزبانی دولت و ملت» در استان فارس گفت: باید تاريخ و محور گفت‌وگوهاي اين همايش را مشخص كنيم و كساني كه مي‌توانند بهترين مقالات كه برآوردكننده هدف باشد اعم از اساتيد دانشگاه، علما و فضلا در این همایش شرکت کنند.
استاندار فارس اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود تا این همایش بعد از ماه رمضان برگزار و برای آن یک نصفه روز وقت گذاشته شود زیرا نبايد فرمايشات مقام معظم رهبري بر روي زمين گذاشته شود تا بتوانيم نتيجه عيني و عملي آن را در انتخابات آتی ببينيم و ما واقعا به آرامش و وحدت نياز داريم.
 
بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی در ماه رمضان گفت: جهت اجرای این برنامه‌ها نیاز به همراهي و همدلي تمام سازمان‌ها و ارگان ذيل رياست نماينده ولي فقيه در استان هستیم تا بتوانیم این ماه را با تمام شئونات آن داشته باشیم.
وی با اشاره به چشم‌انداز قطب قرآنی شدن استان فارس افزود: ما در معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام تلاش خود را جهت تحقق این چشم‌انداز انجام می‌دهیم ضمن اینکه ماه رمضان نیز یکی از بهترین‌ فرصت‌ها جهت نزدیک شدن به این چشم‌انداز است.
مریدی با تأکید بر اینکه استان فارس قطعاً اين جايگاه را دارد كه تبديل به قطب قرآني شود، گفت: برنامه‌های فرهنگی و مذهبی ارشاد فارس در ایام رمضان تحت عنوان جشن رمضان در 30 شهرستان فارس اجرا می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: برپایی نمايشگاه‌هاي قرآني و آثار و هنرهاي خوشنويسي، تجسمي، وقفيات، بخش‌هاي كودك و نوجوان، كتب علوم قرآني،‌ حجاب و عفاف، نرم‌افزاري و غیره با همکاری شهرداری، تبلیغات اسلامی و اوقاف از جمله برنامه‌های این جشن در ماه رمضان  است.
وی با یادآوری اینکه قرآن متعلق به تمام بخش‌هاي مختلف جامعه است، گفت: اصرار بر اين است تا كارها به گونه‌اي صورت گیرد که همپوشاني نداشته باشند لذا سعی کردیم تا برنامه‌های جشن رمضان خود را به‌صورت هفتگی در نقاط مختلف فارس تقسیم‌بندی کنیم.
مریدی همچنین به برگزاری سی و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن و معارف اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور در شیراز اشاره کرد و گفت: به‌همت آموزش و پرورش و دانشگاه شیراز به یاری خدا این مسابقات برگزار می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ا رشاد اسلامی فارس خاطرنشان کرد: در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان پیشنهاد شده بود تا نمایشگاه قرآن خود را همزمان با این مسابقات برگزار کنیم اما با توجه به اینکه این مسابقات در ماه رمضان برگزار نمی‌شود، نتوانستیم نمایشگاه قرآن خود را در ماه رمضان برگزار نکنیم، البته در صورت موافقت نماینده ولی فقیه در استان، این تضمین را می‌دهیم که همزمان با مسابقات قرآن، نمایشگاه قرآن را مجدداً برپا کنیم.
وی در پایان با اشاره به نامگذاری سال عنوان کرد: لازم است که از حرکت فرمانده سپاه فجر فارس به دلیل حضور در تمام ادارات و شهرستان‌ها جهت تقویت همدلی و همزبانی با تمام بخش‌های مختلف استان، قدردانی کنیم.
 
محمد تقی سهرابی، مدیرکل صدا و سیمای فارس در این جلسه گفت: ماه مبارك رمضان فرصت بسيار خوبي براي صدا و سيماست تا چهره مذهبي و واقعي استان و شهر شيراز را در قالب فعاليت‌هاي مذهبي و قرآني در شبكه‌هاي مختلف ملي و همچنين شبكه محلي خود نشان دهد بنابراین برنامه‌ريزي بسیار خوبي براي انعكاس فعاليت‌هاي قرآني هم شيراز و هم شهرهاي استان انجام دادیم.
وی افزود: تلاش داریم تا صدا و سیما وارد شهرستان‌های مختلف شده و در این حوزه‌ برنامه‌ریزی کردیم تا در شهرهایی که با محوریت قرآن کریم برنامه‌های خوبی اجرا می‌کنند، حضور یافته و برنامه آنان را هم ضبط و هم پخش زنده کنیم.
سهرابی عنوان کرد: يكي از كارهايي كه امسال هم ادامه خواهد داشت پخش زنده ترتيل‌خوانی قرآن از حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) است اما با توجه به اينكه امسال توفيقي شده و شبستان امام خميني(ره) در حرم مطهر افتتاح شده است، ما نگران جمعيت هستيم.
مدیرکل صدا و سیمای فارس تأکید کرد: در این راستا دستگاه‌ها كمك كنند تا ما مشكل جمعيت در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم حرم مطهر نداشته باشيم و يك جمعيت خوب مانند حرم اول و دوم در حرم سوم در شبكه‌هاي ملي خود به نمايش بگذاريم ضمن اینکه در كنار این برنامه، يكسري برنامه‌هاي مذهبي و قرآني برای مناسبت‌هاي سحر و افطار در نظر گرفته گرفته‌ایم.
 
 محمد نظری، معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به برنامه‌های این اداره در ایام ماه رمضان گفت: در ماه رمضان با وجودي كه مدارس تعطيل است اما چند برنامه مانند اعتكاف بزرگ دانش‌آموزي در مصلی نماز جمعه شیراز و تمام شهرستان‌هاي استان برگزار می‌کنیم ضمن اینکه برنامه‌های مختلف و غیرمتمرکزی نیز در این راستا اجرا خواهیم کرد.
وی به میزبانی شیراز در مرحله کشوری سی و سومین دوره مسابقات قرآن و معارف اسلامی دانش‌آموزان ا شاره کرد و گفت: با توجه به تأکید نماینده ولی فقیه در استان و با وجود حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) و امامزادگان واجب‌التکریم، استعداد تبدیل شدن به قطب قرآنی کشور در استان فارس وجود دارد به همین دلیل شایسته است که این مسابقات نیز با همان همت والای اعضای شورا در برگزاری بی‌نظیر مسابقات قرآن کشوری سازمان اوقاف در سال 92، به نحو با شکوهی برگزار شود.
نظری با بیان اینکه این مسابقات در دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد، گفت: مسابقات مذکور طی روزهای 2 تا 10 مرداد ماه جاری در دو بخش دختران و پسران برگزار خواهد شد.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: در این مسابقات یک هزار و 179 دانش‌آموز دختر و یک هزار و 179 دانش‌آموز پسر و جمعاً 2 هزار و 358 نفر حضور می‌یابند.
وی با بیان اینکه جهت اجرای این مسابقات برنامه‌های مختلفی پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: مراسم استقبال از دانش‌آموزان را در شهرهای مرزی استان فارس چون آباده، داراب و کازرون خواهیم داشت تا دانش‌آموزانی که از این شهرها وارد استان فارس می‌شوند، مورد استقبال گرم استان فارسی‌ها قرار گیرند.
نظری ادامه داد: برگزاری راهپیمایی قرآنی، شبی با قرآن کریم در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با همکاری آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نیز از جمله برنامه‌هایی است که در حاشیه این مسابقات اجرا خواهیم کرد.

 
کد مطلب : ۷۳۵۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما