۰
plusresetminus
تاملی در بیانات اخیر رهبر انقلاب در درس خارج فقه؛

آقایان حواستان هست؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۷
فتوای اخیر رهبر انقلاب دیگر یک توصیه اخلاقی و یا مسئله موکد فقهی نیست؛ یک امر است. امری که توسط حاکم حکومت اسلامی بیان می شود و برای همه لازم الاجراست.
آقایان حواستان هست؟
به گزارش "حافظ نیوز"،سرویس سیاسی  یکی از آرمانهای فراموش شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته در طول تاریخ انقلاب اسلامی، لزوم ساده زیستی مسئولان و روحانیت است.
این مسئله به قدری حائز اهمیت است که بنا بر فرموده امام راحل، یکی از اصلی ترین تفاوت ها میان نظام جمهوری اسلامی و رژیم شاهنشاهی پهلوی همین سبک زندگی مسئولان و دوری گزیدن از تجملات است.
اگر بخواهیم در سیره پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) و دیگر ائمه معصومین نیز مداقه ای داشته باشیم، درخواهیم یافت ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی در بین مسئولان و کارگزاران حکومتی و روحانیون، به قدری مسئله مهمی است که از نخستین روزهای خلافت امام علی(ع) و پیش تر از آن حکومت نبی مکرم اسلام(ص) در حکومت اسلامی یک اصل اساسی بوده است.
در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز این مسئله همواره یک امر مقدس و مهم شمرده می شد تا اینکه از اوایل دهه هفتاد، تجمل گرایی و رفاه طلبی به مرور در میان طبقه خاصی از مسئولان و حتی بخش هایی از روحانیون رواج پیدا کرد تا جایی که امروز این مسئله به یک بحران جدی تبدیل شده است.
اینکه چه تعداد از مسئولان و یا روحانیون در این روزها به تجمل گرایی روی آورده اند مهم نیست؛ یک روحانی که غرق در رفاه و تجمل زندگی کند گاهی می تواند کل جامعه روحانیت که ساده زیستی اصل جدانشدنی آن است را زیر سئوال ببرد و یا مسئولی که در خانه چندمیلیاردی سکونت دارد و فرزندانش در آن سوی آب ها در یک رفاه غیر قابل تصور دست و پا می زنند، خود به تنهایی برای بدبین کردن خیل عظیمی از مردم نسبت به حاکمیت کفایت می کند.
حال، این مسئله از سوی رهبر معظم انقلاب نیز بار دیگر مطرح گردیده تا جایی که ایشان فتوای حرمت استفاده از ماشین های گران قیمت برای طلاب و روحانیون را مطرح کردند. مسئله ای که دیگر یک توصیه اخلاقی و یا مسئله موکد فقهی نیست؛ یک امر است. امری که توسط حاکم حکومت اسلامی بیان می شود و برای همه لازم الاجراست. بر این اساس، حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای در ابتدای درس خارج فقه روز یکشنبه (١٧ بهمن ۹۵)، پس از بیان حدیثی اخلاقی، با اشاره به ”حرام بودن استفاده از ماشین‌های گرانقیمت برای روحانیون و طلاب” فرمودند نامه‌ای دریافت کرده‌اند که در آن نوشته شده بعضی از افراد حاضر در درس، با ماشین‌های گران‌قیمت دویست میلیونی تردد می‌کنند.
ایشان دراینباره افزودند: حرمت اسراف برای همه است؛ هر کسی در هر حدّی چه غنی، چه متوسّط یا فقیر ممکن است اسراف کند و اسراف، عمل حرام است. این ماشین‌های گران‌قیمت حرام است. رهبر انقلاب با اشاره به وجود برخی جهات امنیتی و حفاظتی برای استفاده از ماشین گران‌قیمت فرمودند: توجه کنید! عمل، ورع، اجتهاد، زهد، بی‌رغبتی، نرفتن به دنبال زخارف مادّی و زیبائی‌های ظاهریِ زندگی، وظیفه‌ی اصلیِ ماست.
تهیه و تنظیم: کاظم فریدونی
کد مطلب : ۱۶۴۵۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما