۰
plusresetminus
رمز گشایی از یک پرسش مهم؛

چرا ترکیه در ناامن ترین روزهای ده سال اخیرش، بیش از همیشه لبریز از گردشگران ایرانی بود؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۵
فکرش را بکن! با نصف پولی که میخواهی در کیش خرج کنی و در هتل های بی کیفیت و پاساژهای مملو از اجناس گرانقیمت و بُنجل چینی‌اش پرسه بزنی می‌روی آنتالیا! هم فال است و هم تماشا!
گردشگران ایرانی در ترکیه
گردشگران ایرانی در ترکیه
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی عجیب است اما واقعیت دارد! ترکیه نا امن ترین روزهای دهه گذشته اش را تجربه می‌کند،مکان‌های گردشگری این کشور در این یک سال به شدت خلوت بودند تا اینکه با هجوم عجیب ایرانیها در ایام نوروز مواجه شدند به نحوی که حالا دیگر سواحل خلوت و هتل های خلوت تر ترکیه جای سوزن انداختن نیست؛ اما چرا؟

چند پاسخ مهم برای این پرسش وجود دارد:
اول اینکه آزادیهای بی حد و حصر در سواحل ترکیه انکارناپذیر است. کسانی که به ترکیه و به ویژه سواحلی چون آنتالیا و ... می‌روند هم قطعا هدفشان زیارت اهل قبور و یا اماکن مقدسه و ... نیست! اینها طبقه جدید گسترش یافته ای در کشور ما هستند که هنوز به رسمیت شناخته نشده اند. طبقه ای از مردم که نیازی بیش از حد نیاز دیگر طبقات اجتماعی به تفریح دارند؛ اگر در سواحل شمال کشور جایی برای آنها نبود و یا رفتن به جزیره کیش یا حتی همین شیراز خودمان برای آنها گران‌قیمت بود و صرف اقتصادی نداشت (که برای ۹۰ درصد ایرانی‌ها ندارد) با نصف یا حتی یک سوم هزینه ای که می‌خواهند به کیش یا دیگر مناطق تفریحی کشور خودمان بروند، می‌روند و سر از آنتالیا و یا پاتایا و یا هرجای دیگر که می‌داند برای جذب توریست چگونه باید تور پهن کند درمی‌آورند.

فکرش را بکن! با نصف پولی که میخواهی در کیش خرج کنی و در هتل های بی کیفیت و پاساژهای مملو از اجناس گرانقیمت و بُنجل چینی‌اش پرسه بزنی می‌روی آنتالیا! هم فال است و هم تماشا! هم خارج رفته ای و هم پول خیلی کمتری خرج کرده ای و هم کمی تفریح ناسالم می توانی بکنی!!
با این وضع، اگر ترکیه سال آینده در ایام نوروز شاهد یک درگیری تمام عیار و کشتار سراسری هم باشد باز هم شهرهایی چون آنتالیا پر است از ایرانی‌هایی از طبقه نوظهور متوسط شهری که برای تفریح به آنجا آمده اند.

آن روی دیگر سکه

اما احتمالا تا حالا به این فکر نکرده اید که ایرانیهایی که به ترکیه و یا تایلند یا دبی یا هرجای دیگر می‌روند، در واقع دارند با پول ۸۰ میلیون ایرانی می‌روند و خوش می‌گذرانند! ممکن است بگویید چه ربطی به بقیه دارد؟ پول خودشان است! پاسخ اما ساده است. قیمت دلار و یورو چقدر است؟ با قیمتی که صرافی بانک مرکزی اعلام می‌کند کاری نداریم مقصود قیمت واقعی دلار و ارزهای خارجی است.
قطعا و مسلما قیمت و بهای واقعی دلار و دیگر ارزهای خارجی، بسیار بیشتر از این چیزی است که #بانک_مرکزی اعلام می‌کند. اما اصولا دولت ها هیچگاه نمی‌خواهند قیمت دلار و ارز را واقعی حساب کنند چرا که برایشان تبعات سیاسی دارد و کلا دوست ندارند پشت سرشان حرف دربیاید و دولت یک دوره ای لقب بگیرند و ۴ سال اول که تمام شد بروند پی کارشان!

به همین دلیل، به زور هم که شده قیمت ارزهای خارجی را پایین نگه می‌دارند تا عده ای نگویند در دولت تدبیر و امید مثلا قیمت دلار رسید به ۶۰۰۰ تومان و از ارزش پول ملی کاسته شد و ...  اما چه اتفاقی در این میان می‌افتد اگر ارزش واقعی دلار ۶۰۰۰ تومان یا بیشتر شده باشد اما دولت به صورت تصنعی آن را پایین نگه دارد؟
اولین اتفاق این است که واردات کالای خارجی به صرفه تر از حالت عادی می‌شود و #صادرات کالای ساخت داخل دیگر مقرون به صرفه نیست. همین می‌شود که گمرکات کشور پر میشود از کانتینرهای اجناس لوکس مصرفی که منتظر مجوز ورود به کشور هستند و صادرات هم هیچ‌وقت در این کشور پا نمی‌گیرد!

و در طرف دیگر ماجرا، دلار انقدر ارزان می‌شود که شما یا هرشخص دیگر میتوانید به جای ۶۰۰۰ یا ۷۰۰۰ تومان، با سه هزار تومان و خرده ای دلار بخرید و در واقع، باقیمانده پول دلاری که باید بپردازید و نپرداخته اید را از دولت سوبسید (یارانه) بگیرید و بروید سواحل آنتالیا یا پاتایا یا هرکجای دیگر! و دولت نیز این سوبسید پنهان را از کجا میتواند جبران کند و بردارد؟ طبیعتا هیچ‌جا جز بیت المال !

راستی! مجددا سال اقتصاد مقاومتی مبارک! احتمالا با تداوم این وضع و عدم تحقق اولویت ها و عدم اصلاح ساختار معیوب اقتصادی و بانکی، سال آینده و سالهای بعد هم سال اقتصاد مقاومتی خواهد بود. اصلا بگذار این عنوان مرتبا در نامگذاری سالها تکرار شود بلکه شاید کسی پیدا شود و بگوید چه الزامی سبب تکرار چندباره این عنوان در نامگذاری سالها می‌شود؟
نویسنده: کاظم فریدونی
کد مطلب : ۱۶۶۴۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما