۰
plusresetminus

کاهش شیب رشد علمی کشور و افت 1.5 درصدی مستندات علمی

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۱
کاهش شتاب رشد علمی کشور از جمله انتقادات پرتکرار رهبر فرزانه انقلاب نسبت به عملکرد دولت یازدهم طی سه و نیم سال گذشته بوده است.
کاهش شیب رشد علمی کشور و افت 1.5 درصدی مستندات علمی
به گزارش "حافظ نیوز"،مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم ظهار کرد: آنچه که وزارت علوم تاکید می کند مسیر درست و به اصطلاح علمی است که انتخاب شده است. ما هم توسعه ی کمی و هم توسعه ی کیفی می خواهیم. خوشبختانه به خیلی از این اهداف خود رسیده ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته در پایان سال بر اساس گزارش های منابع پایگاه های مقالات کیفی مفتخر هستیم یعنی درصد تولید مقالات علمی در یک درصد مقالات برتر دنیا سه برابر شد نسبت به ۲۰۱۳ که نشان دهنده این است که اساتید و دانشجو های ما در دانشگاه ها در کنار کار علمی که انجام می دهند به کار خود کیفیت بیشتری بخشیده اند و سهم ما در تولیدات علمی برتر دنیا سه برابر شده است.

معاون وزیر علوم افزود: تعداد دانشگاه های ما در یک درصد دانشگاه های برتر خوشبختانه در ۲۰۱۶ به ۱۴ دانشگاه رسید و این هم نشان دهنده ی این است که دانشگاه های ما همه مسیر پیشرفت و توسعه را شناخته اند.

صدیقی تصریح کرد: ما در یک بازه زمانی ۱۰ ساله یعنی تا سال ۱۳۹۰ روند رو به رشد و خوبی داشتیم که از سال ۲۰۱۱ به بعد از مقطعی رشد علمی متاسفانه کند شد.

وی عنوان کرد: در اینکه شیب رشد کاهش یافته کسی نمی تواند شک کند، باید بپذیریم شیب رشد کاهش یافته است.

معاون وزیر علوم اضافه کرد: متاسفانه تولید مستندات علمی ایران در سال های گذشته نسبت به دو سال قبل به میزان بیش از یک و نیم درصد افت کرده است؛ و همچنین کل تولیدات علمی به اندازه دو هزارم افزایش یافته است. این در حالی است که تولیدات علمی کشور نسبت به سه سال پیش تنها حدود یک درصد افزایش داشته است.

صدیقی گفت: طبق مطالعات جهانی انجام گرفته و گزارش برخی منابع علم سنجی دنیا اگر مانند گذشته با همان سرعت رشد فوق العاده حرکت می کردیم قاعدتا باید در سال ۲۰۱۸ به رتبه چهارم یا پنجم دنیا دست می یافتیم.

وی یادآورشد:در حال حاضر از نظر تعداد تولیدات علمی کشور، سالانه با مقداری افزایش روبه رو هستیم، اما درباره شتاب رشد علمی کاستی هایی وجود دارد که امیدواریم این گاستی ها جبران شود.
کد مطلب : ۱۷۰۲۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما