۰
plusresetminus

ایران به برجام و روحش پایبند نیست!

تاریخ انتشارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۴۸
رئیس‌جمهور آمریکا که در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود برجام را به عنوان بدترین توافق تاریخ آمریکا دانسته و قول داده بود آن را پاره می‌کند، اکنون می‌گوید برجام فراتر از تعهدات هسته‌ای، یک «روح» دارد که ایران آن را نقض می‌کند.
ایران به برجام و روحش پایبند نیست!
به گزارش "حافظ نیوز"،«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در دوران رقابت‌های انتخاباتی خود برجام را به عنوان بدترین توافق تاریخ آمریکا دانسته و قول داده بود آن را پاره می‌کند، اکنون می‌گوید برجام فراتر از تعهدات هسته‌ای، یک «روح» دارد که ایران آن را نقض می‌کند. 
ترامپ اعلام کرد که به پایبند بودن ایران به تعهدات برجامی خود اعتقادی ندارد. 
بر اساس گزارش رویترز، وی که در یک باشگاه خصوصی گلف در نیوجرسی با خبرنگاران سخن می‌گفت، ابتدا از عدم پایبندی ایران به برجام سخن گفت ولی سریعاً گفته خود را بر اساس ادبیات دولتمردانش تصحیح کرد و گفت که منظورش «روح برجام» بوده است. 
رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص گفت: فکر می‌کنم که این توافق وحشتناکی است. آنها به این توافق پایبند نیستند و مطمئناً به روح آن هم پایبندی ندارند. 
ترامپ با لحنی تهدیدآمیز گفت: فکر می‌کنم در آینده خواهید دید که اگر‌(ایرانیان) رو به پایبندی‌(به توافقنامه و روحش) نیاورند، اتفاقات خیلی سخت و تأثیرگذاری خواهد افتاد. 
به گزارش فارس، آمریکا اصرار دارد که امضای نمایندگان ایران در پای توافق هسته‌ای به معنای قبول اعمال استانداردهای این کشور در سیاست خارجی و دفاعی کشورمان بوده است و امضای برجام به معنای دست کشیدن از حمایت از مقاومت و تعطیلی برنامه هسته‌ای است.
این در حالی است که در توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 هیچ اشاره‌ای به مسئله برنامه موشکی ایران نشده است. 
تنها در قطعنامه 2231 که توافق هسته‌ای را تائید کرده، با ادبیاتی غیرالزام‌آور از ایران خواسته ‌شده است که از توسعه موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند، خودداری کند. 
واشنگتن با بیان این ادعا که برنامه فضایی مقدمه‌ای برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است، تلاش می‌کند تا ایران را برای متوقف کردن این برنامه تحت فشار قرار دهد. 
ترامپ در گزارش ماه اکتبر از توافق هسته‌ای خارج می‌شود 
شبکه آی 24 به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید مدعی شد که ترامپ در گزارش ماه اکتبر از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. 
بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی، ترامپ در گزارش سه ماه قبل نیز با اصرار وزرای خارجه و دفاع این کشور قانع شده که تایید کند ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. 
این درحالیست که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که واشنگتن، روح و متن برجام را نقض کرده است. 
کمیسیون نظارت بر برجام در ایران اخیرا در جلسه‌ای اقداماتی را برای مقابله با آمریکا در صورت خروج این کشور از برجام تدوین و آماده کرده است. 
هزینه جدی نقض برجام برای ناقضان آن است 
عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در بنیاد صلح ساساکاوا در ژاپن گفت: پایبند نبودن به برجام قطعا برای طرف‌های ناقض آن هزینه جدی خواهد داشت و در صورت بروز چنین امری، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد. 
عراقچی تاکید کرده است که «در صورت بروز نقض برجام، ایران برای هر احتمالی آمادگی دارد» این در حالی است که آمریکا تاکنون به دفعات متن برجام را به صورت فاحش نقض کرده است. 
وی بهانه‌جویی‌های آمریکا و اعمال بسته تحریمی به خاطر برنامه‌های موشکی ایران را امری غیرقابل پذیرش دانست و گفت: برنامه موشکی ایران که محصول توانمندی‌های مردم ایران است، صرفا دفاعی است و جنبه بازدارنده دارد. 
برای آمریکا جنگ با ایران ساده نیست 
«امیل نخله»، افسر ارشد سرویس اطلاعاتی آمریکا و مدیر «مرکز تحلیل راهبردی اسلام سیاسی» در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یادداشتی در وبگاه «لوب‌لاگ» درباره تبعات خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هشدار داده است. 
نخله در این یادداشت تاکید کرده که در صورتی که قرار باشد اظهارات ترامپ درباره ایران را باور کنیم، تقریباً قطعی است که او در گزارش سه ‌ماهه بعدی به کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام نخواهد کرد. 
مقام ارشد سابق سیا نوشته است: ترامپ و هواداران ایران‌هراس او تشنه جنگ با ایران، بدون در نظر گرفتن تبعات فاجعه‌بار آن هستند. 
نخله در ادامه تصریح می‌کند: چنانچه آمریکا قرار باشد به تأسی از فشارهای عربستان سعودی، اسرائیل و تولیدکنندگان سلاح‌های آمریکایی، یک جنگ نادرست دیگر باز هم علیه کشوری مسلمان راه بیندازد و کشور را به ورطه یک درگیری دیگر با سرنوشت نامعلوم در خاورمیانه فرو ببرد اتفاقاتی می‌افتد که (حوادث) عراق در برابر آن ناچیز به شمار می‌آیند. 
مقام سابق سیا تصریح کرد: حمله آمریکا به عراق مثل آب خوردن بود؛ اگر ترامپ تصمیم بگیرد به ایران حمله کند، نیروهای نظامی آمریکا چنین آسایشی پیش رو نخواهد داشت. ارتش عراق مجبور بود برای صدام حسین و رژیم بعث وی و نه الزاماً برای عراق بجنگد؛ نیروهای نظامی و مردم ایران، صرفنظر از ماهیت حکومتشان برای ایران خواهند جنگید.
کد مطلب : ۱۷۵۴۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما