۰
plusresetminus
در صورت بهره برداری از معادن قلات؛

روستای گردشگری قلات در معرض نابودی

تاریخ انتشارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۴
زمزه هایی مبنی بر حفر چاه های متعدد و احداث معدن های زیاد در حوالی روستای گردشگری قلات باعث نگرانی مردم و افراد فعال در زمینه محیط زیست شده است.
روستای گردشگری قلات در معرض نابودی
به گزارش "حافظ نیوزقلات نام روستایی است که در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز و در منطقه‌ای باصفا و کوهپایه‌ای در کنار چشمه‌ای زیبا و در انبوهی از درختان و باغ‌های سرسبز قرار دارد.
از جذابیت های بصری این منطقه که از مهم ترین علل شکل گیری این روستا نیز می باشد، آب گوارا و خنک قلات می باشد که بخش عمده ای از آن توسط رودخانه ای در دل این روستا جاری است.
اخیرا زمزه هایی مبنی بر حفر چاه های متعدد و احداث معدن های زیاد در حوالی این روستای گردشگری باعث نگرانی مردم و افراد فعال در زمینه محیط زیست شده است.

محمد هادی بینازاده، فعال محیط زیست و دبیر انجمن کلات سرخ آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار "حافظ نیوز" از درخواست  مجوز بهره‌ برداری 12 معدن در نزدیکی این روستای تاریخی خبر می‌دهد و اینکه  در حال حاضر 2 مجوز صادرشده است و شروع به فعالیت کرده اند.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر این معادن به بهره‌برداری برسد نه تنها برای قلات بلکه برای شمال غرب شیراز نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد.
بینازاده در خصوص مشکلات احتمالی که با شروع فعالیت این معادن ایجاد میشود، گفت: این معادن در ارتفاعات کوه قلات که  2800 تا 3000 متری سطح زمین است  واقع شده اند و اولین مشکل  بعد از شروع فعالیت معدن به وجودآمدن ریزگردها و مشکلات زیست‌محیطی برای گونه‌های حیوانی و گیاهی این منطقه است.
این فعال محیط زیست دومین مشکل را قرار گرفتن  معادن در حوزه آبخیر داری شهر شیراز دانست و افزود: تمام روستاهای اطراف قلات و قسمتی از شیراز منابع آبی آن ها از کوه قلات می باشد،با وجودی که استان فارس برای دهمین سال وارد خشکسالی می‌شود، راه‌اندازی 13 معدن در یک منطقه، قلات را با کمبود یا حتی بحران آب روبه‌ رو می‌کند.
وی تاکید کرد: راه‌اندازی و بهره‌برداری ازاین معادن نتیجه‌ای جز خشک‌شدن سرچشمه‌ها و از بین رفتن تدریجی منطقه قلات ندارد.
بینازاده سومین مشکل را از بین رفتن دوگونه گیاهی گون و بادام کوهی که از گیاهان  ممنوع القطع می باشد و درارتفات کوه قلات وجود دارد، دانست که با  احداث جاده  برای رسیدن به معدن قطع خواهند شد .
طبق پیگیری های خبرنگار "حافظ نیوز" از اداره کل محیط زیست در خصوص مشکلات و مجوزهای صادر شده برای این معادن، اینگونه پاسخ داده شد که: این مجوزها  در گذشته صادر شده و صدور آن ها در محدوده فعالیت محیط زیست نیست اما در صورت تخریب طبیعت یا آلودگی با آن ها برخورد قانونی خواهد شد.
مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس نیز در زمینه گفت: این معادن در محدوده شیراز و خارج از اراضی منابع طبیعی است و به همین دلیل منابع طبیعی نمی‌تواند روی آن نظارت داشته باشد. بوستانی به لطمه‌ای که این معادن بر مسائل آبخیزداری و آبخوان‌داری منطقه زده، اشاره کرده و خواستار برخورد با آن شده است.  
 
گزارش: محمد صادقی

 
کد مطلب : ۱۸۲۴۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما