۰
plusresetminus
به بهانه کوچ یک استاد نخبه از دانشگاه شیراز؛

دردناک‌تر از فرار نخبگان!

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۴
سرمایه اصلی کشور، نه معادن طلا و مخازن نفت و گاز بلکه همین نخبگان هستند، نخبگانی که قدر آنها را نمی‌دانیم...
سه استاد نخبه شیرازی
سه استاد نخبه شیرازی
💠 به طور میانگین، برای آنکه یک نوجوان ایرانی بتواند در مراکز آموزش عالی، از پایه ابتدایی تا مقطع دکترا تحصیل کند و به مدارج بالای علمی برسد، بیش از ۱۵۰ میلیون تومان از بودجه عمومی کشور هزینه می‌شود. این در حالی است که به همه تحصیل‌کردگان دانشگاهی نمی‌توان عنوان #نخبه اطلاق کرد و معمولا اگر بخواهیم تعداد نخبگان دانشگاهی را احصا کنیم، به طور میانگین از هر ۱۰ فارغ التحصیل دانشگاه ها ۱ نفر نخبه است.
💠 اما داستان نخبگان در کشور ما داستان غم انگیزی است چرا که معمولا این قشر از جامعه، با بی مهری مواجه می‌شوند و عمدتا از داشتن امکانات و حقوق مناسب در دستگاه‌های مختلف محروم هستند و به همین دلیل، مهاجرت را به ماندن و جنگیدن برای بهتر کردن اوضاع ترجیح می‌دهند.
💠 اما دردناک‌تر از فرار نخبگان، اخراج نخبگان است آن هم نخبگانی که از آن سوی دنیا برای پیشرفت کشور، باز می‌گردند اما به جای آنکه برای آنها فرش قرمز پهن شود اسیر حسادت‌ها و تنگ‌نظری‌ها و حتی عینک‌های سیاه سیاسی می‌شوند. از قریب ۷ ماه پیش، بحث‌هایی در جامعه دانشگاهی شیراز مبنی بر اخراج ۳ استاد نخبه دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز به گوش می‌رسید.
💠 یکی از این ۳ استاد نخبه، دکتر حامد مسندی شیرازی است که کارشناسی خود را در دانشگاه تگزاس با بالاترین معدل و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو آمریکا اخذ کرده و چهار روز پس از اتمام تحصیل با چشم‌پوشی از پیشنهاد کار ۹۵ هزار دلاری، به عشق وطن و خدمت به مردم به ایران آمد؛ اما نه‌تنها از بازگشت او به کشور استقبالی نشد، بلکه طی ۴ سال گذشته با بی‌مهری‌های بسیاری مواجه شد.
💠 اما پایان بی‌مهری با این استاد نخبه، حکم اخراجی بود که طی روزهای اخیر برای وی صادر شد و وی را از ادامه تدریس در #دانشگاه_شیراز منع می‌کرد. البته دکتر مسندی همانند خیل عظیم هم سلکانش، پس از مواجه با بی‌مهری، تنگ نظری و حسادت برخی مسئولان عطای ماندن را به لقایش بخشید و مجددا به آمریکا بازگشت؛ همان‌جایی که برایش فرش قرمز پهن می‌کنند.
💥اما نکته حائز اهمیت آنکه سرمایه اصلی کشور، نه معادن طلا و مخازن نفت و گاز بلکه همین نخبگان هستند، نخبگانی که قدر آنها را نمی‌دانیم و متوجه نیستیم تکنولوژی و فناوری که این روزها، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را در دنیا سرآمد کرده حاصل نبوغ و پژوهش‌های همین نخبگان است؛ نخبگانی که بسیاری از آنها ایرانی هستند و در کشورشان به آنها بهایی داده نمی‌شود!
نویسنده: کاظم فریدونی
کد مطلب : ۱۹۲۸۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما