۰
plusresetminus
معاون توسعه مدیریت سازمان برنامه‌ریزی فارس:

لزوم راه اندازی میز خدمت الکترونیکی دستگاه ها

تاریخ انتشارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۲
افکاری گفت: دستگاه های اجرایی مکلفند نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای مفاد دستورالعمل «میز خدمت الکترونیکی» و آموزش متصدیان آن اقدام کنند.
لزوم راه اندازی میز خدمت الکترونیکی دستگاه ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، میز خدمت الکترونیک اصطلاحی‌ است که این روزها در حوزه خدمات فناوری اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی زیاد شنیده می شود. مدیران و کارشناسان نظام اداری و دپارتمان‌های فناوری اطلاعات در راستای توسعه خدمات الکترونیک مطبوعشان سعی در گسترش دامنه میز خدمت الکترونیک دارند.
سازمان اداری و استخدامی کشور مطابق بخشنامه شماره  ۱۵۳۸۵۸۸ مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ دستورالعملی به ادارات و سازمان‌ها ابلاغ کرد که طی آن به منظور ارائه خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقاء رضایت مندی آنان دستگاه های اجرایی و استانداری ها مکلفند نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای مفاد دستورالعمل «میز خدمت الکترونیکی» و آموزش متصدیان آن اقدام کنند.
این دستورالعمل که با عنوان «حقوق شهروندی در نظام اداری» مطرح شده، کلیه دستگاه های اجرایی را موظف می‌کند که نسبت به راه‌اندازی میزخدمت الکترونیکی تحت سامانه ای الکترونیکی و قابل دسترس از طریق وب و دستگاه های ارتباطی قابل حمل هوشمند، اقدام کنند.
سامانه میز خدمت الکترونیک یا آنگونه که بعضی‌ شرکت‌های نرم‌افزاری اتوماسیون اداری آنرا «سامانه پیشخوان ارباب رجوع» می‌نامند، طبق این دستورالعمل باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
  • اطلاع رسانی شفاف در مورد هر یک از خدمات ارائه شده در میز خدمت الکترونیکی و میز خدمت حضوری شامل مراحل گردش کار، مستندات مورد نیاز، قوانین و مقررات، سوالات متداول، مدت زمان انجام خدمت، هزینه های مورد نیاز برای دریافت خدمت، رویه ارائه شکایت و پیگیری و مسئول اصلی ارائه خدمت.
    امکان اخذ درخواست خدمت از ارباب رجوع در قالب فرم های الکترونیکی و بارگذاری و ارسال. الکترونیکی مدارک و مستندات مورد نیاز برای دریافت خدمت توسط ارباب رجوع.
    انجام کلیه استعلامات و انجام فرآیندهای بین دستگاهی مورد نیاز برای ارائه خدمت.
    قابلیت ارائه و تحویل خدمت به ارباب رجوع به صورت الکترونیکی.
    ارائه کد رهگیری منحصربه فرد به درخواست خدمت به منظور ردگیری مراحل اجرای فرآیند پردازش درخواست خدمت و بازیابی و رجوع به سوابق اطلاعات خدمت ارائه شده.
    امکان ارسال پیامک به منظور اطلاع رسانی مراحل پردازش درخواست خدمت به ارباب رجوع.
    نظر سنجی الکترونیکی از ارباب رجوع در ارتباط با کیفیت خدمات ارائه شده در میز خدمت.
 به گزارش حافظ خبر؛ از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس جلسه تبیین روش های عملیاتی کردن استقرار میز خدمت الکترونیکی در شهردارهای استان فارس امروز برگزار شد. معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس در این جلسه ضمن برشمردن برخی منافع و ویژگی های اجرایی شدن میز خدمت الکترونیکی در دستگاه های اجرایی استان و شهرداری های فارس گفت: اطلاع رسانی شفاف در مورد هر یک از خدمات ارائه شده در میز خدمت الکترونیکی و میز خدمت حضوری شامل مراحل گردش کار، مستندات مورد نیاز، قوانین و مقررات، سوالات متداول، مدت زمان انجام خدمت، هزینه های مورد نیاز برای دریافت خدمت، رویه ارائه شکایت و پیگیری و مسئول اصلی ارائه خدمت است.
افکاری ادامه داد: انجام کلیه استعلامات و انجام فرآیندهای بین دستگاهی مورد نیاز برای ارائه خدمت، قابلیت ارائه و تحویل خدمت به ارباب رجوع به صورت الکترونیکی، ارائه کد رهگیری منحصربه فرد به درخواست خدمت به منظور ردگیری مراحل اجرای فرآیند پردازش درخواست خدمت و بازیابی و رجوع به سوابق اطلاعات خدمت ارائه شده ،امکان اخذ درخواست خدمت از ارباب رجوع در قالب فرم های الکترونیکی و بارگذاری و ارسال الکترونیکی و امکان ارسال پیامک به منظور اطلاع رسانی مراحل پردازش درخواست خدمت به ارباب رجوع از دیگر مزایای اجرایی شدن میز خدمت الکترونیکی در دستگاه های اجرایی و شهرداری های استان فارس است.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: به منظور ارائه خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع و همچنین ارتقاء رضایت مندی آنان، دستگاه های اجرایی مکلفند نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای مفاد دستورالعمل "میز خدمت الکترونیکی" و آموزش متصدیان آن اقدام کنند.
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس در عین حال خاطرنشان ساخت: شهرداران شهرهای استان فارس نباید اجازه دهند تا حقی از شهروندان ضایع شود و این زمانی محقق خواهد شد که همه ما با تعامل و همکاری یکدیگر میز خدمت را راه‌اندازی کرده و برای با استقرار میز خدمت، خدمت به مردم را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.
لقمانی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس و مدیر کل دفتر شهری و شوراهای استانداری نیز در این جلسه بر ضرورت اجرایی شدن هر چه سریعتر میز خدمت در شهرداری های استان فارس تاکید کرد و اظهار داشت: تمامی شهرداری های استان فارس مکلفند بر اساس دستور العمل ابلاغی ، تمهیدات لازم را برای استقرار میز خدمت الکترونیکی بکار گیرند.
در ادامه این جلسه ابراهیمی معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهرداری شیراز به همراه م فلاح معاون نرم افزار سازمان فناوری اطلاعات شهرداری شیراز، گزارشی جامع از مجموعه اقدامات و عملکرد دولت الکترونیک در شهرداری شیراز را ارائه دادند.
پیش از این انصاری معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور طی نامه ای، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها را با هماهنگی استانداری ها به عنوان مسئول ارزیابی و ارائه گزارش عملکرد اجرای میز خدمت الکترونیکی شهرداری ها در سازمان اداری و استخدامی کشور تعیین نموده است
 
کد مطلب : ۱۹۴۸۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما