۰
plusresetminus
دانشگاه شیراز :

دانشگاه شیراز، دانشگاه برتر کشور در توسعه قراردادهای جامعه- صنعت

دستاوردهای پژوهشی دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شیراز
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۵
سید فخرالدین افضلی، مدیر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز تصریح کرد: دانشگاه شیراز در توسعه‌ی قراردادها در سال 1399 رتبه‌ی برتر را در میان کل دانشگاه‌های کشور کسب کرده است.
دانشگاه شیراز، دانشگاه برتر کشور در توسعه قراردادهای جامعه- صنعت
به گزارش حافظ خبر، سید فخرالدین افضلی بیان کرد: انتخاب دانشگاه شیراز به‌عنوان دانشگاه برگزیده‌ی کشوری در سال قبل به‌دلیل شاخص‌های برآوردی در توسعه‌ی تعامل جامعه-صنعت در سطح کشور بوده است که این امر باعث شد در سال1400 نیز در سطح دو دانشگاه صنعتی ایران یعنی صنعتی شریف و علم و صنعت در شاخص قراردادهای جاری قرار داده شود و این مهم، حاصل تلاش دانشگاهیان دانشگاه شیراز و سعی در جمع‌آوری و ایجاد سیستم داده‌های شاخص است.
مدیر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز در ادامه با بیان اینکه مفهوم ارتباط با جامعه و صنعت در سالیان اخیر گسترش بیشتری پیدا کرده است، گفت: مأموریت‌های جدیدی برحسب مقتضیات کشور که اولویت اول آن حل مسائل و مشکلات و خودکفایی بوده، تعریف شده است و این دفتر نیز سعی کرده است با همکاری دفاتر و مدیریت های مختلف دانشگاه که بعضا در معاونت های مختلف دانشگاه و خارج از دانشگاه قرار دارند، نسبت به پیشبرد امور اهتمام داشته باشد.
وی ازجمله مأموریت‌های جدید دفتر ارتباط با صنعت را دریافت مجوز دفتر کاریابی تخصصی و هدایت شغلی؛ انواع امریه‌های پژوهشی؛ پسادکتراهای تقاضامحور و صنعتی و تفاهم‌نامه محور؛ سامانه‌ی آنلاین ساماندهی کارآموزی و کارورزی؛ سامانه‌ی دانش‌آموختگان و رصد اشتغال دانش‌آموختگان؛ پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تقاضامحور؛ فرصت مطالعاتی جامعه صنعت به‌همراه کارگاه‌های توانمندسازی اعضای هیأت‌علمی؛ فعالیت خانه جامعه صنعت دانشگاه؛ سند الزامات قراردادها و به‌کارگیری و پیگیری اجرای مفاد آن؛ پیگیری اجرای"سند تحول ارتباط جامعه صنعت"؛ تفاهم‌نامه‌های جدید با مراکز صنعتی و آموزشی در راستای توانمندسازی اشتغال و کارآموزی؛ راه‌اندازی و استفاده از سامانه‌های جدید مانند ساتع، ساجد معرفی کرد.
وی همچنین حمایت و کارسازی از فرآیندهای مشترک طرح‌های حمایتی معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان؛ ایجاد دبیرخانه ستاد احیای تالاب‌های استان؛ اجرای طرح نوین "مهجا" در راستای تعامل نوین با جامعه صنعت؛ مشارکت و تولیگری دبیرخانه‌های استانی همچون کارگروه پژوهش فناوری و دبیرخانه علمی کرونا؛ تولیگری دبیرخانه‌ی پدافند غیرعامل دانشگاه و انجام تحقیقات تقاضامحور برای سازمان‌ها و صنایع، همچنین برگزاری دوره تربیت مربی و .... را به‌عنوان برخی دیگر ازجمله مأموریت‌های دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه است.

 افضلی در ادامه به برخی از مهم‌ترین نمونه‌برنامه‌های میان‌مدتی دفتر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه اشاره کرد و از آن جمله مواردی چون بازاریابی پژوهشی، احیای کارگروه‌های ارتباط با جامعه صنعت، دفتر کنترل و مدیریت پروژه PMO مرکزی، افزایش توانمندی در حوزه‌ی مهارت‌افزایی اشتغال، استعداد شغلی، ارائه‌ی خدمات تخصصی کاریابی تخصصی، پیگیری اجرای سند الزامات قراردادها درجهت حمایت از ارتباط جامعه صنعت و حفظ و ارتقای کیفیت و بهبود رضایت کارفرمایان، تمهیدات مالی اداری جدید، به‌کارگیری مدل‌های جدید ارتباط جامعه صنعت و گسترده کردن مشارکت و افزایش سهم فعالیت‌های پژوهش کاربردی در همه حوزه‌های علمی را برشمرد.

واگذاری ۴مگاپروژه‌ی نفتی ازسوی وزارت نفت به دانشگاه شیراز

مدیر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز به تشریح دستاوردهای دفتر ارتباط با جامعه-صنعت دانشگاه پرداخت و گفت: انعقاد 4 مگاپروژه‌ی نفتی به ارزش حدودی 200میلیارد تومان و 4.7میلیون یورو از دستاوردهای دانشگاهیان دانشگاه شیراز است که وزارت نفت این مگاپروژه‌ها را که شامل 2پروژه در صنایع بالادستی میدان محور ازدیاد برداشت از میادین منصوری و اسفند و 2پروژه در صنایع پایین‌دستی تدوین دانش فنی متانول و ایزومریزاسیون نفتای سبک است، به دانشگاه شیراز واگذار کرده است.

وی هدف از این اقدام وزارت نفت را استفاده از توان علمی متخصصان بومی، دستاوردهای علمی، افزایش روحیه‌ی خودباوری و ایجاد انگیزه در قشر آینده‌ساز جوان برشمرد و افزود: با دستور رئیس دانشگاه و همکاری معاونت اداری-مالی دانشگاه فضایی برای آزمایشگاه‌های فاز دوم مگاپروژه‌ها در محل ساختمان‌های جهان‌پارس و دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه درنظر گرفته شده است و برنامه‌ی آینده نیز تأسیس انیستیتوهای مشترک است.
 افضلی بیان کرد: در راستای کارآفرینی و اشتغال‌زایی از محل مگاپروژه‌های نفتی منعقدشده با دانشگاه شیراز، بیش‌از 30نفر از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه شیراز، 8نفر اساتید خارجی مشاور و همکار، مجموعاً 156نفر پژوهشگر اعم از محقق پسادکتری، دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد، 4نفر پژوهشگر امریه‌ی سربازی، 25نفر کارشناس متخصص فعال در این مگاپروژه‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به کار گرفته شده‌اند. زیرپروژه‌های این مگاپروژه‌ها نیز توسط بخش‌های مختلف دانشکده‌ی مهندسی شیمی، نفت و گاز، بخش عمران دانشکده‌ی مهندسی، دانشکده‌‌های مهندسی برق و کامپیوتر؛ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی؛ مهندسی مکانیک و بخش‌های شیمی و علوم زمین در دانشکده‌ی علوم در حال انجام است. معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه نیز نظارت بر فعالیت‌های این مگاپروژه‌ها را در دفتری مجزا تحت پیگیری دارد که بخشی از آن عملیاتی شده است.
مدیر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز در ادامه به سازوکارهای درنظر گرفته شده برای مگاپروژه‌های نفتی اشاره کرد و گفت: ازجمله مکانیسم‌های نظارتی و راهبری به کار گرفته‌شده درخصوص مگاپروژه‌های نفتی می‌توان از تأسیس کمیته‌ی راهبری نفت دانشگاه شیراز در سال 1396 نام برد که با عضویت رئیس دانشگاه، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، مدیر، معاون و کارشناس امور فناوری و طرح‌های کاربردی و همچنین مدیران مگاپروژه‌ها و برحسب موضوعات کمیته، افراد مدعو تشکیل شده است و نقش اساسی در پیشبرد درخواست و برطرف‌کردن چالش‌های پیش روی مگاپروژه‌ها دارد.
وی اضافه کرد: دفتر امور فناوری و طرح‌های کاربردی در سال‌های اخیر ضمن پیگیری مستمر تعامل با جامعه صنعت، برای انعقاد قراردادهای جدید و اجرای کامل تعهدات مالی کارفرمایان بر آن بوده است که سازوکارهای اختصاصی را برای پایدارکردن درآمدهای پژوهشی ایجاد نماید؛ در این زمینه می‌توان به درخواست تأسیس ساختارهای مشترک با جامعه-صنعت مانند انستیتو متانول و ایزومریزاسیون اشاره کرد که زمینه‌ساز قراردادها و ارجاع دائمی کارهای پژوهشی در آینده را به‌طور مستمر ایجاد می‌نماید. در ساختار اداری این پلتفرم‌ها مشارکت جامعه‌ صنعت در مدیریت و ارجاع کار دیده شده است.
افضلی اظهار داشت: در مراسم افتتاحیه‌ی سراسری پروژه‌های دانشگاهی با حضور ریاست جمهوری، در گذشته فهرست پروژه‌های مرتبط با حوزه‌های ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه شیراز با پیگیری‌های دفتر امور فناوری و طرح‌های کاربردی معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز، در دستور کار نیز قرار داده شد. این پروژه‌ها مشتمل بر افتتاح مکان اختصاص داده شده برای تجهیزات آزمایشگاهی، ساختمان‌های دو مورد انستیتوهای متانول و ایزومریزاسیون و فاز دوم آن‌ها، فاز دوم پروژه ازدیاد برداشت میدان منصوری و رونمایی شروع به کار میدان اسفند بود.

در اسفندماه سال1399 نیز با حضور مجازی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این مگاپروژه‌ها به‌همراه ستاد احیای تالاب‌های استان که مرکزی چند مدیریتی و با مشارکت استانداری و چندین سازمان است، مورد بهره‌برداری سراسری و ملی قرار گرفتند.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۴۷۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما