۰
plusresetminus
دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

سلامت مفهومی فراتر از مرزها

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۵
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انتشار پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت که امسال با شعار «سلامت برای همه» گرامی داشته می شود، بر اهمیت تلاش در مسیر تحقق این هدف تاکید کرد.
سلامت مفهومی فراتر از مرزها
به گزارش حافظ خبر، سید وحید حسینی در این پیام با بیان اینکه انتخاب این شعار برای روز جهانی بهداشت، به منزله دستیابی به بینشی روشن نسبت به پیوستگی زنجیره وار مقوله سلامت در سر تا سر جهان است، سلامت را مفهومی فراتر از مرزهای جغرافیایی دانست که توسعه آن نیازمند مشارکت بین المللی است.

در متن پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز آمده است:

از جمله رخدادهای مهم تقویم سلامت جهان، روز جهانی بهداشت، مصادف با هفتم آوریل است که هر ساله با انتخاب شعاری محوری برای این روز، به عنوان مبنایی برای برنامه های سلامت محور در سراسر دنیا تعریف می شود؛ امسال نیز سازمان جهانی بهداشت با برگزیدن شعار «سلامت برای همه» برای گرامیداشت روز جهانی بهداشت، از سویی پیوستگی زنجیره وار مقوله سلامت در سر تا سر جهان را مورد تاکید قرار داده و از سویی دیگر نیز حق بدیهی تمامی ساکنان کره خاکی را برای دستیابی به این موهبت ارزنده، یادآور می شود.

بی شک تجربه رخدادهای ناشی از پاندمی کرونا در سراسر جهان که از مرزهای سلامت محور فراتر رفته و تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت الشعاع قرار داد، بینشی عمومی را در دنیا تقویت کرد که مرزهای سلامت، مفهومی فراتر از مرزهای جغرافیایی بوده و هرگونه برنامه ریزی و هدف گذاری در این زمینه، نیاز است در ابعادی گسترده و فرا مرزی مورد توجه قرار گیرد.

در طی بیش از سه سال گذشته با همه پیامدهای منفی و ناگواری که ساکنان کره زمین در اثر این پاندمی ناخوانده متحمل شدند، اما سطحی از آگاهی نسبت به اهمیت تلاش همگانی برای تسری مقوله سلامت در تمامی ابعاد آن و برای تمامی کشورها شکل گرفت که اکنون ضرورت مشارکت برای تحقق آن را بیش از همیشه به تصویر می کشد.

امید است انتخاب این شعار بین المللی از سوی سازمان جهانی بهداشت، بتواند زمینه ساز نیل به رویکردی مشترک در سراسر دنیا برای بهره مندی تمامی مردم دنیا از موهبت سلامت، بدون در نظر گرفتن منافع اقتصادی و سیاسی بوده و برنامه ریزی های دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان در دنیا، نویدبخش موهبت سلامت برای همگان، در جای جای کره خاکی و از هر رنگ و نژاد و فرهنگ باشد.

دکتر سید وحید حسینی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۱۹۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما