۰
plusresetminus
صدا و سیمای مرکز فارس :

تقویت زنجیره انتشار پیام در خصوص جوانی جمعیت در استان

تاریخ انتشارجمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۴
در قرارگاه جوانی جمعیت استان بر نقش رسانه ها در انعکاس برنامه های خانواده محور و ایجاد زنجیره توزیع و سکوی انتشار پیام و تقویت آن در این حوزه تاکید شد.
به گزارش حافظ خبر، در سی و هفتمین قرارگاه جوانی جمعیت که صبح چهارشنبه 22 آذر در صدا و سیمای فارس برگزار شد دکتر پهلوانیان مدیرکل صدا و سیمای فارس با اشاره به تولید بیش از 9 هزار و 500 دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی در ۸ ماه اخیر در این مرکز در خصوص جوانی جمعیت گفت: در حوزه جمعیت و فرزندآوری رسانه ملی شرعی، قانونی و طبق الحاقیه های سازمانی موظف است تمام ظرفیت و توان خود را در حوزه های صدا، سیما، فضای مجازی و حوزه های دیگر بکار بگیرد.
دکتر پهلوانیان گفت: در نسل جوان و حتی افرادی که در سنین و شرایط فرزندآوری هستند یک گره ذهنی وجود دارد که این گره ذهنی یک سری عوامل زمینه ساز و بسترساز دارد که می تواند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی یا رسانه ای باشد.
رییس رسانه ملی در فارس افزود: گره های ذهنی براساس مطالبی است که شیک و با شعارهای دلسوزانه به خورد جامعه داده می شود و این گره های ذهنی منجر به پیامدهایی از جمله عدم ازدواج، عدم میل به ازدواج، ازدواج سفید و غیررسمی و عدم تمایل به فرزندآوری شده است مثل آنچه در شبکه های معاند ترویج می شود.
دکتر پهلوانیان ادامه داد: همه ارکان نظام باید در خصوص موضوع جوانی جمعیت روی  برطرف کردن و از بین بردن این گره های ذهنی و زمینه هایی که آنها را ایجاد کرده است تمرکز کنند.
مدیرکل صداوسیمای فارس تصریح کرد: یکی از زمینه های این گره های ذهنی مسائل اقتصادی است و رسانه ملی باید با ورود به این حوزه و مطالبه گری از مسئولان به باز کردن این گره ذهنی کمک کند.
دکتر پهلوانیان با اشاره به پخش گزارش خبری از خانواده استان فارسی با 11 فرزند در شبکه های استانی و سراسری افزود: پخش این گزارش منجر شد تا مدیرعامل یکی از شرکت های خودروسازی، خودرویی را به پدر این خانواده که به علت تامین مخارج زندگی مجبور به فروش خودرو خود شده بود به این خانواده اهدا کند. 
مدیرکل صداوسیمای فارس مطالبه گری تا رسیدن به نتیجه را منجر به برطرف شدن به مرور این گره های ذهنی بیان کرد و افزود: صداوسیمای فارس در موضوع جوانی جمعیت همه ظرفیت ها خود را بکار گرفته و خواهد گرفت، علاوه بر برنامه های خانواده محور، در برنامه پزشکی سلامت و خوشاشیراز شبکه فارس که از اول دیماه از شبکه یک سیما نیز پخش خواهد شد می توان به صورت هفتگی به موضوع باروری و فرزندآوری در این برنامه پرداخت.
مدیرکل صداوسیمای فارس معرفی مراکزی که به بحث درمان ناباروری و جوانی جمعیت در استان فارس کمک می کنند را نیز از دیگر کارهایی دانست که می شود در رسانه ملی به آن پرداخت.
مدیرکل صداوسیمای فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در استان فارس پیام تولید می شود اما چرخه توزیع و سکوی انتشار پیام در فضای مجازی ضعیف است و هنوز نتوانسته ایم زنجیره توزیع ایجاد کنیم که باید با هم افزایی صداوسیمای فارس، استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی این زنجیره توزیع پیام را ایجاد و تقویت کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این جلسه گفت: مصوبات جوانی جمعیت را به جد پیگیری می کنیم تا عملیاتی شود و تاکنون بیش از 90 درصد مصوبات در خصوص جوانی جمعیت در مجموعه وزارت بهداشت اجرایی شده است.
دکتر حسینی با بیان اینکه مشروعیت و مقبولیت کارهای خود را براساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب ارزیابی و تلاش می کنیم تا حساسیت موضوع جوانی جمعیت را در جامعه تبیین کنیم تا از جلوی فاجعه کاهش جمعیت در کشور جلوگیری شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در موضوع جوانی جمعیت هیچ سازمان و دستگاهی نیست که نقش نداشته باشد افزود: صدا و سیمای نقش برتر و عالی را دارد و جامعه خوشبختانه به رسانه ملی اعتماد بسیار عمیقی دارد و باوجود دشمنی ها، سم پاشی ها و دردسرهایی که دشمن بوجود می آورد اما صدا و سیما مورد اعتماد ملت است و کمک می کند به اهداف نظام برسیم.
دکتر حسینی ادامه داد: در حال حاضر در استان فارس، نهادها و سازمان‌های مختلفی در خصوص جوانی جمعیت فعالیت دارند که در این بین نقش صدا و سیمای استان در جریان سازی رسانه ای این موضوع، چشم گیر بوده است.
وی در پایان تاکید کرد برخلاف آنچه گفته می شود مشکلات اقتصادی، زمینه ساز کاهش فرزندآوری و کم رنگ شدن موضوع جوانی جمعیت است اما ارزیابی های ما نشان می دهد کاهش فرزندآوری در قشر متمول جامعه بیشتر دیده می شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان زنان و خانواده استاداری فارس نیز با قدردانی از اهتمام ویژه صدا و سیمای فارس در برنامه خانواده محور در این نشست گفت:  یک مبنای جدیدی در برنامه های خانواده محور در صدا و سیمای فارس در حال شکل گیری است که هم ارائه الگوی خانواده سالم را می رساند و هم سبک زندگی اسلامی ایرانی، که توانسته مخاطبان خود را نیز پیدا کند .
زهرا یقطین با اشاره به انعکاس فعالیت های خوبی که در استان انجام می شود در شبکه های مختلف و فضای مجازی گفت: در خصوص سلامت زنان و خانواده مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تلاش های قابل توجه ای کرده که نیاز است به اطلاع مردم رسانده شود.
وی ادامه داد: برای اطلاع رسانی در زمینه شان و منزلت مادری، معایب کم فرزندی و مباحث ارزش جنین در مقابل سقط جنین، مجموعه صدا و سیما ظرفیت های بسیاری خوبی دارد که باید از آن بهره گیری کنیم.
در این جلسه راهکارهای رسانه ای ارتقای جوانی جمعیت در استان بررسی شد.
کد مطلب : ۲۸۳۱۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما