۰
plusresetminus
دانشگاه شیراز :

سمینار علمی مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه

تاریخ انتشاريکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۰
سمینار علمی مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه نخستین سمینار علمی مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه به‌میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.
سمینار علمی مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه
به گزارش حافظ خبر، همزمان با سفر جمعی از دانشگاهیان روسی به شیراز، سمینار علمی تخصصی مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه، باهدف آشنایی هرچه بیش‌تر طرفین با ظرفیت‌های علمی و توان تحقیقاتی یکدیگر در دانشکده‌ی مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز برگزار شد.

دانشگاه شیراز نقطه‌ کانونی تعامل دانشگاه‌های روسیه با دیگر دانشگاه‌ها و صنایع ایران مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز در حاشیه‌ی این نشست بیان کرد: پیرو تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته با دانشگاه ملی معدن سن پترزبورگ منعقد شده، زمینه‌های همکاری متعددی فراهم شده است که تاکنون بعضی از آن‌ها بالفعل شده؛ اما بسیاری از آن‌ها باقی مانده است که باید انجام شود و این سیمنار در همین راستا و به‌منظور آشنایی هرچه بیش‌تر طرفین با یکدیگر و گشایش درهای همکاری ترتیب یافته است. 
دکتر محمدحسین شیخی با اشاره به اینکه ازجمله دستاوردهای این تفاهمنامه شرکت تعدادی از دانشجویان دانشگاه شیراز در مدرسه تابستانی دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ و برگزاری تعدادی همایش و بینارهای مشترک مجازی بوده است، اظهار کرد: این سمینار به‌گونه‌ای ترتیب داده شده که علاوه‌بر سخنرانی‌های علمی ازسوی دانشگاهیان، نماینده‌هایی از صنایع معدنی کشور و استان در آن حضور داشته باشند و با تیم روسی وارد مذاکره شوند و به این ترتیب، نیازهای علمی و زمینه‌های همکاری دو کشور مطرح شود. 
وی خبر داد: دانشگاه معدن ملی سنت پترزبورگ، دانشگاه شیراز را به‌عنوان نقطه‌ی کانونی تعامل خود با دیگر دانشگاه‌های کشور و صنایع ایران قرار داده است و هرگونه تعاملی میان دانشگاه‌های روسیه با سایر دانشگاه‌ها و صنایع و معادن بخواهد انجام شود، از مسیر دانشگاه شیرازعبور خواهد کرد که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این مأموریت را به‌خوبی انجام دهیم.
دکتر شیخی افزود: در این رویداد، هیئت روسی بازدیدهای از صنایع استان داشتند و تاکنون در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی زمینه‌های همکاری متعددی پیدا شده است که امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر آن را اجرایی کنیم.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه شیراز خبر داد: حدود ۳۰ نفر از سازمان نظام مهندسی استان فارس نیز در این همایش حضور پیدا کردند و نیازهای علمیشان را در حوزه‌های اکتشاف، بهر‌ه‌برداری، استخراج و ایمنی مطرح کردند که قرار شد دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای مهندسان معدن که در سازمان نظام مهندسی عضو هستند انجام شود.
به‌گفته‌ی وی، هیئت روسی در سفر خود به شیراز، از امکانات دانشگاه شیراز مانند آزمایشگاه مرکزی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه، رصدخانه ابوریحان بیرونی، باغ‌موزه نارنجستان و باغ‌گیاه‌شناسی ارم، مدیریت نوآوری، فناوری و کار آفرینی و مجموعه‌های تحت نظارت آن‌ها از جمله شتاب‌دهنده‌ی کوانتوم و هاب شیراز بازدید کردند. ایشان همچنین از دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و مرکز نشر دانشگاه بازدید داشتند.
دکتر شیخی از راه‌اندازی مرکز زبان روسی در دانشگاه شیراز و برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری مشترک در آینده‌ی نزدیک با دانشگاه معدن ملی سنت پترزبورگ خبر داد و گفت: هیئت روسی در این زمینه و همچنین بورسیه‌ی دانشجویان قول مساعد داده است. این تیمی که از دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ در دانشگاه شیراز حضور دارد، مأموریت دارد تا همه‌ی جوانب همکاری را بررسی کنند و حتی مسائل فرهنگی و امکانات ورزشی را بررسی کرده و چه‌‌بسا که بتوان مسابقات ورزشی مشترک بین دو دانشگاه برگزار کرد.

دانشگاه شیراز درهای خود را برای تعاملات علمی بین‌المللی به‌منظور حل مسائل جامعه و صنعت گشوده است
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در آیین گشایش این سمینار ضمن خوشامدگویی، به معرفی دانشگاه شیراز پرداخت و گفت: دانشگاه شیراز دومین دانشگاه جامع ایران است که در سال ۲۰۲۳، براساس رتبه‌بندی کیو.اس (QS) در میان دانشگاه‌های ایران، رتبه‌ی نخست را در رتبه‌بندی جهانی پایداری از آن خود کرده است. 
دکتر علی حفیظی ادامه داد: دانشگاه شیراز با داشتن حدود ۳۰۰ آزمایشگاه، ۸ کتابخانه، ۲۷ مرکز پژوهشی و پژوهشکده و.... آمادگی کامل برای همکاری با دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ روسیه را دارد.
وی بیان کرد: دانشگاه شیراز برحسب ظرفیت و امکانات خود و براساس رسالت‌ها و مأموریت‌هایی که دارد، درهای خود را برای تعاملات علمی بین‌المللی به‌منظور حل مسائل جامعه و صنعت گشوده است.
معاون پژوهشی دانشگاه شیراز گفت: ما می‌توانیم در قالب تفاهمنامه‌های سه‌جانبه‌ای میان صنعت دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ فعالیت‌های مختلفی را در زمینه‌ی حل مسائل جامعه و صنعت انجام دهیم.
دکتر علی حفیظی ادامه داد: همکاری‌های دانشگاه شیراز و دانشگاه ملی معدن سنت‌پترزبورگ روسیه می‌تواند در قالب انجام طرح‌های مشترک پژوهشی مشترک در زمینه‌های زمین‌شناسی، معدن، مهندسی‌های مواد و مکانیک و برق، مدیریت انرژی و...؛ تبادل استاد و دانشجو، انتقال تجربیات و تکنولوژی روز، حمایت از پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت اساتید و دانشجویان، برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی و... صورت گیرد.

در این سمینار که به‌مدت دو روز، در مجموعه‌ی رازی دانشگاه شیراز ترتیب یافت، پنل‌های همزمان «نفت و گاز» و «معدن» و «پنل‌ اساتید جوان روس» برگزار شد. همچنین در این رویداد، سخنرانی‌هایی از سوی مسؤولان وزراتخانه‌های صمت و نفت و سازمان نظام مهندسی ارائه شد.

گفتنی‌ است، دانشگاه ملی معدن سنت پترزبورگ روسیه از قدیمی‌ترین و مجهزترین دانشگاه‌های کشور روسیه است که با قدمت بیش‌ از ۲۵۰سال به‌‌صورت تخصصی مأموریت دارد تا علوم و فناوری مرتبط با بهره‌برداری از منابع طبیعی ازجمله معدن و نفت و گاز و ایجاد ارزش‌افزوده از این منابع را گسترش و نیروی انسانی مرتبط با این زمینه‌ها را پرورش دهد.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۸۴۳۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما