۰
plusresetminus

مناقشه «240 میلیارد تومانی» دانشگاه شیراز و علوم پزشکی، کلاسهای درس را به تعطیلی کشاند/ از آنچه «ایمانیه» می گوید تا آنچه «صفوی» نمی گوید!/ جای خالی تدبیر مدیریت ارشد استان + تصاویر

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۳
صبح امروز جمعی از اساتید دانشکده های دانشگاه شیراز کلاسهای خود را تعطیل کردند و در ساختمان مدیریت دانشگاه تجمع کردند.
به گزارش "حافظ نیوز" صبح امروز جمعی از اساتید دانشکده های دانشگاه شیراز کلاسهای خود را تعطیل کردند و در ساختمان مدیریت دانشگاه تجمع کردند. این اتفاق پس از آن روی داد که عصر روز چهارشنبه هفته گذشته جمعی از اساتید و کارمندان دانشگاه شیراز در اعتراض به احتمال واگذاری حدود 40 هکتار از دارایی های این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز مقابل تالار فجر دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار و تهدید کردند در صورت وقوع این اتفاق کلاس های خود را تعطیل می کنند.
http://www.hafeznews.ir/userfile/photo_2015-03-01_11-39-42.jpg
-------------------------------------------------------------------

http://www.hafeznews.ir/userfile/photo_2015-03-01_11-39-34.jpg


ماجرا چیست؟
ماجرا از آن قرار است که گزینه ساخت بیمارستان جدید مرحوم نمازی در بخشی از اراضی که اکنون در اختیار دانشگاه شیراز است مطرح شد و موضع گیری رییس و مسوولان دانشگاه شیراز را در پی داشت.
شصت سال پیش که مرحوم محمد نمازی اراضی خود را وقف دانشگاه وقت پهلوی (دانشگاه شیراز فعلی) کرد ، بخشی از این زمین ها به عنوان پشتیبان بیمارستان نمازی در نظر گرفته شده و اکنون که این بیمارستان تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار دارد و این دانشگاه ادعا دارد که به این اراضی پشتیبان نیاز دارد.
در دهه ۶۰ بخش پزشکی از بدنه آموزش عالی جدا شد و متعاقب آن هیاتی با حضور روسای دو دانشگاه، کارشناسان و وزیر وقت دادگستری به عنوان نماینده دولت تشکل شد و مسئله تفکیک دانشگاه ها و امکانات را در سطح شهرستان ها دنبال کردند و نهایتا اینکه در آبان سال ۶۹ با امضای مصطفی معین وزیر وقت علوم، فاضل وزیر وقت بهداشت، اراضی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز جدا شد.
مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اما درباره تفکیک املاک و اراضی دو دانشگاه در سالهای قبل و هنگام انتزاع دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دانشگاه شیراز مدعی اند، در آن زمان این تفکیک املاک به خوبی و روشنی انجام نشده و دو توافق نامه با امضاهای متعدد و با دو نوع ارزیابی وجود دارد و برداشت روشن و صریحی از این تفکیک املاک در آن زمان نمی توان داشت.
لازم به یادآوری است که این کشمش مهر ماه 92 به اوج خود رسید، زمانی که گزینه ساخت بیمارستان جدید مرحوم نمازی در بخشی از اراضی که اکنون در اختیار دانشگاه شیراز است مطرح شد؛ البته پیش تر در سال ۸۸ بنا به تصمیم گیری مسئولان کشوری مقرر شد تا ۳۰ سال آینده زمین های موقوفه مرحوم نمازی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد. حالا اما به دنبال این طرح اساتید دانشگاه شیراز دست به تجمع زده اند، تجمعی که به نظر می رسد بیشتر خاستگاه سیاسی داشته باشد تا صنفی؛ و این را می شود از اظهارات و نامه نگاری های آنان به خوبی دریافت.
 
آنچه ایمانیه می گوید!
دکتر محمد هادی ایمانیه عصر چهارشنبه هفته گذشته بدنبال اعتراض برخی از اساتید دانشگاه شیراز به دلیل الحاق برخی از اراضی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای احداث بیمارستان جدید نمازی در جمع خبرنگاران مدعی شد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای الحالق بیمارستان نمازی هرگونه اقداماتی که انجام داده اند قانونی است وبا مستنداتی که وجود دارد این موضوع ثابت شده که به لحاظ قانونی زمین مورد نظر به بیمارستان نمازی تعلق دارد. امروزه هم مدعی هستیم برای ساخت بیمارستان در وسعت ۴۰۰ هکتاری موقوفه مرحوم نمازی تنها ۵۰ درصد آن برای بیمارستان نمازی برای اقدام عام المنفعه صورت می پذیرد و چنانچه هرگونه اعتراضی وجود داشته باشد ضروری است با ارائه مستندات از طریق راه های قانونی پیگیری بشود.
ایمانیه تاکید دارد: سیاست اصلی دانشگاه علوم پزشکی شیرازبرای اجرای الحاق بیمارستان نمازی تنها یک اقدام خداپسندانه است واین درحالی است این دانشگاه نه تلاشی برای ساخت آپارتمان برای استادان دارد ونه اینکه بخواهد منزل مسکونی برای کارمندان احداث کند.
وی یادآور شد: مرحوم نمازی ثروت و اراضی خود راوقف عمران و آبادانی شیراز کرد ، سیستم آب این شهر را بنا نهاد، برای مبارزه با بسیاری از بیماری ها و درمان ریشه ای بیماری ها تلاش کرد و اکنون نیز نیت ما در الحاق بخشی از اراضی موقوفه نمازی که در اختیار دانشگاه شیراز است برای همین فرایند است و برای عمران و آبادانی شیراز و برای تجدید بنای همان بیمارستانی است که از آرمان های اصلی مرحوم نمازی بوده است.واین درحالی است این دانشگاه نه تلاشی برای ساخت آپارتمان برای استادان دارد ونه اینکه بخواهد منزل مسکونی برای کارمندان احداث کند.
اما از اظهارات رئیس پیشین دانشگاه شیراز در سال 92 بر می آید که دانشگاه شیراز قصد داشته است برای تجمیع دانشکده ها از این زمین ها استفاده کند. موذنی گفته بود در حال حاضر از 16 دانشکده تنها چهار دانشکده در پردیس دانشگاه شیراز تجمیع شده و برای اجرای طرح توسعه به این زمین نیاز جدی داریم.


آنچه صفوی نمی گوید!

شب گذشته اما قائم مقام رئیس جدید دانشگاه شیراز در اظهاراتی که بیشتر حاوی نیش و کنایه های سیاسی بود و به هیچ عنوان به ادبیات مرسوم میان مدیران دولتی شباهت نداشت، به اظهارات و مدعای دانشگاه علوم پزشکی پاسخ گفت و هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی را دروغ گو خطاب کرد و هم ماجرای وقف را کذب دانست تا بدین ترتیب، با توجه به غیبت دکتر ارشاد رئیس دانشگاه شیراز در نشست های خبری پیرامون این مناقشه، این شائبه تقویت گردد که تنها پای اغراض صنفی و دانشگاهی در میان نیست و می توان از زوایای دیگری نیز به این مسئله نگاه کرد.
دکتر صفوی در نشست خبری خود گفت: در دولت تدبیر و امید و به دلیل این که در طول این یک سال وزارت علوم به خاطر نداشتن وزیر در تزلزل بوده است، دانشگاه علوم پزشکی وقت را غنیمت شمرد و از طریق پیگیری، نشر اطلاعات غیر صحیح و فریب افکار مسئولین سعی در تصاحب اراضی دانشگاه شیراز را داشت.
وی با ادبیاتی مشابه با برخی پلاکاردهای اعتراضی که هفته گذشته نیز به چشم می خورد با اشاره به اینکه به ذهن برخی خطور کرده است چون وزیر علوم یک پزشک است پس رغبت بیشتری به ما دارد، گفت: درست است وزیر علوم یک پزشک است؛ اما قبل از این بدانید ایشان یک مدیر باسابقه کشور هستند و هرگز اجازه خیانت به وزارت علوم و دانشگاه شیراز را نمی دهند؛ یک متر از اراضی دانشگاه شیراز به دوستان واگذار نمی شود.
 
http://www.hafeznews.ir/userfile/20150301000848.jpg
 
http://www.hafeznews.ir/userfile/20150301000854.jpg
 
http://www.hafeznews.ir/userfile/20150301000859.jpg
توهین به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تجمع هفته گذشته دانشگاه شیراز
 
صفوی افزود: کسانی که دم از مقام معظم رهبری می زنند و ادعای ایشان را دارند، این فهم اقتصاد مقاومتی را ندارند؛ ساختمان ها و طرح های این اراضی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و این حاصل ۱۰ سال کار کارشناسی است و به همین سادگی این برنامه ها و طرح ها را دور نمی ریزیم و به دانشگاه علوم پزشکی بگوییم بفرما این ها برای شما.
وی به نقل از رئیس فعلی دانشگاه مدعی شد؛ عده ای بیکار هستند، کاری ندارند و وقت کم ما که برای توسعه کشور و کارهای علمی می کنیم نیز، می گیرند.
صفوی که در ابتدای سخنان خود گفته بود با اجازه و دستور ریاست دانشگاه شیراز این جلسه را تشکیل داده است، با بیان اینکه این زمین ها برای جمهوری اسلامی ایران است و دولت حق قانونی دارد که زمین ها را به دانشگاه علوم پزشکی بدهد، تصریح کرد: دولت این حق را دارد؛ اما باید پیش بینی عواقب این کار را بکند.
به دنبال این اظهارات تحریک برانگیز امروز اساتید این دانشگاه دست به تجمع زدند و پلاکاردها و دست نوشته هایی علیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز توزیع شد.
 
جای خالی تدبیر مدیریت ارشد استان
اتفاقات اخیر در دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی در حالی روی می دهد که دعوا و مناقشه میان این دو نهاد آموزشی، می تواند بسیار کم هزینه تر از آنچه که در جریان است به پایان برسد. به راستی چرا باید یک مدیر ارشد آموزشی در دولت تدبیر و امید، یک مدیر ارشد در یک دانشگاه دیگر را دروغگو و فریبکار بنامد و به نوعی اساتید و دانشجویان را دعوت به تعطیلی کلاس درس نماید؟ آیا بهتر آن نیست که این مناقشه بیش از این رنگ و بوی سیاسی به خود نگیرد و تنها از طریق قانونی به سرانجام برسد؟ نکته مهم دیگر اما جای خالی تدبیر مدیریت ارشد استان فارس جناب آقای دکتر احمدی است. استاندار فارس که خود در کسوت تدریس در دانشگاه نیز می باشد، چرا به این مسئله تا کنون ورود جدی نداشته و مسئولان دو دانشگاه را از مصاحبه علیه همدیگر نهی نکرده و از طرفی برای حل همیشگی این معضل کمیته ویژه ای تشکیل نداده است؟ و دست آخر سوالی که دانستن جواب آن بسیار مهم به نظر می رسد اینکه این بحران قرار است تا کجا ادامه پیدا کند؟
منبع خبر: خبرنامه دانشجویان ایران



کد مطلب : ۵۲۳۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
مهران جمشیدی
feedback
Iran, Islamic Republic of
ایشان از \\\"به هدر رفتن\\\" سخن می گویند ولی درس و دانشگاه را بسته و به تحریکِ دانشجویان به شلوغی و ...می کنند. این به ما دانشجویان چه ربطی دارد؟