۰
plusresetminus
صدا و سیمای فارس و آنچه باید باشد

نقدی بر عملکرد رسانه ای که با مسئولان تعارف دارد!/ فراموشی هویت بومی و غفلت از مفهوم سومین حرم اهل بیت؛ مهمترین چالش های فراروی مهمترین رسانه استان

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
نخستین مسئله ای که باید از سوی مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز فارس مد نظر قرار بگیرد، آن است که صدا و سیمای مرکز فارس رسانه ای در تراز مفهوم سومین حرم اهل بیت(ع) است و این اولویت اصلی باید نمود بیرونی و علنی در سمت و سوی تولیدات این مرکز داشته باشد
حافظ نیوز/ تغییر و تحول در هر سازمان و نهادی با هدف بهبود عملکرد و ارتقای سطح کیفی و کمی تولیدات و خروجی آن سازمان صورت می گیرد. هم اکنون با توجه به امکان دریافت تولیدات صدا و سیمای مراکز استانها توسط شبکه های ماهواره ای، این مراکز علاوه بر ایفای نقش درونی، نقش بسزایی در معرفی استان خود به کشور و بلکه جهان بر عهده دارند. صدا و سیمای فارس نیز از جمله مراکز مهم استانی صدا و سیما است که تغییر و تحول مدیریتی اتفاق افتاده در آن، بارقه های فراوانی از امید به تبدیل این مرکز به عنوان یک رسانه فراگیر و در تراز مفهوم سومین حرم اهل بیت(ع) را ایجاد کرده است چرا که سهرابی مدیر کل جدید صدا و سیمای فارس از جمله افرادی است که بیش از چند دهه در رسانه ملی حضور داشته و در واقع از پایه در این سازمان مشغول به فعالیت بوده و لذا شناخت مناسبی از رسانه و کارکردهای آن دارد.
نخستین مسئله ای که باید از سوی مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز فارس مد نظر قرار بگیرد، آن است که صدا و سیمای مرکز فارس باید رسانه ای در تراز مفهوم سومین حرم اهل بیت(ع) باشد و این اولویت اصلی باید نمود بیرونی و علنی در سمت و سوی تولیدات این مرکز داشته باشد. نگاهی به نقش ویژه و تاثیرگذار صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی در معرفی شخصیت والای امام علی ابن موسی الرضا(ع) همچنین صدا و سیمای مرکز قم در معرفی حضرت فاطمه معصومه(س) و شهر قم به عنوان پایگاه نشر معارف اهل بیت در سطح کشور، نشان می دهد در صدا و سیمای فارس در معرفی شخصیت و جایگاه حضرت احمد ابن موسی(ع) و دیگر امامزادگان واجب التعظیم شیراز و معرفی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت و بلکه سومین شهر مذهبی کشور غفلت بزرگی صورت گرفته است.
متاسفانه در سالهایی که گذشت، صدا و سیمای فارس بیش از اندازه به سمت جذب مخاطب به هر قیمت حرکت کرده است که این مساله سبب شده صدا و سیمای مرکز فارس تبدیل به یک اشل کوچک از رسانه ای تبدیل شود که رسالت خود را بیشتر در سرگرمی مردم تعریف کرده است و البته در تحقق همین هدف نیز ناکام بوده و از طرفی متاسفانه تا حد زیادی هویت بومی و به ویژه رسالت رسانه سومین حرم بودن را فراموش کرده است.
شبکه فارس نخستین شبکه 24 ساعته استانی کشور است که متاسفانه در برخی مواقع، بخش اعظم این 24 ساعت به پخش برنامه های آرشیوی اختصاص میابد. در واقع تولیدات صدا و سیمای فارس حتی به لحاظ کمی نیز کفاف ظرفیت موجود را نمی دهد و صحبت از کیفیت تولیدات خود قصه پُر غصه دیگری است که معمولا زمانی به آن پرداخته می شود که به لحاظ کمی سطح تولیدات به حد مطلوب و قابل اعتنایی رسیده باشد.
به نظر می رسد اگر صدا و سیمای فارس می خواهد به بک رسانه مردمی، فراگیر و موثر تبدیل شود راهی جز آن ندارد که تعارف با مسئولان را کنار بگذارد و به علل اصلی مشکلات و معضلات اساسی که مردم استان با آنها دست به گریبان هستند بپردازد که این امر نیز لاجرم با پرسش و حتی به چالش کشیدن عملکرد مسئولان حاصل می شود لذا تقویت و افزایش کمی و کیفی برنامه هایی چون «بازتاب» برای مطالبه از مسئولان و به چالش کشیدن علل عقب ماندگی فارس و گسترش تنوع موضوعات آن، راهکار موثری است که در این راستا می تواند مورد توجه قرار گیرد.
ادامه دارد...
کد مطلب : ۵۳۵۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
سردبیری شرق پرس
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام به شما همکار گرامی
با توجه به ارتباط قبلی؛ و اینکه سایت معظم حافظ نیوز در قسمت پیوندهای سایت شرق پرس لینک شد خواهشمندیم شما نیز با توجه به عرف رسانه ای سایت شرق پرس را در پیوندهای آن سایت لینک بفرمائید.
با تشکر www.sharghpress.com