۰
plusresetminus

نبرد تکریت؛ پیامی به جامعه‌ جهانی مبنی بر عدم‌نیاز به دخالت زمینی غرب در عراق

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۵
هدف نبرد تکریت ابلاغ این پیام به جامعه جهانی مبنی برای عدم نیاز به دخالت زمینی خارجی است.
پایگاه کتابات عراق در مطلبی با عنوان نبرد تکریت آورده است: چند هفته قبل فرماندهی نیروهای عراقی مشترک طرح نظامی محکمی را برای آزادسازی تکریت از لوث داعش تدارک دیدند تا این شهر را که 9 ماه قبل به اشغال داعش درآمده است آزاد کنند. این طرح نظامی و عملیات پس از آن صورت گرفت که نیروهای امنیتی با حمایت نیروهای مردمی موفق به تسلط بر مناطق مجاور مرزهای تکریت شده بودند.
تکریت موقعیت استراتژیکی در عرصه تحولات میدانی دارد. این شهر بر کرانه راست رود دجله و 180 کیلومتری شمال بغداد و 330 کیلومتری جنوب موصل واقع شده است و اگر نیروهای عراقی بتوانند بر این شهر مسلط شوند امنیت بغداد تأمین می شود و نیروهای امنیتی می توانند با فراغ بال به سوی موصل که مرکز اساسی داعش و پایتخت آنهاست حرکت کنند.
عملیات نظامی لبیک یا رسول الله نام گرفت و با نظارت فرمانده کل نیروهای مسلح آغاز شد و حیدر العبادی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح از سامراء ساعت صفر را در شب دوم مارس آغاز کرد و نیروی هوایی و توپخانه عراق مواضع داعش را هدف قرار دادند و به دنبال آن عملیات نظامی زمینی در ساعت 3 بامداد به وقت بغداد از چهار محور شروع شد. محور اول از منطقه الدور در شرق تکریت، محور دوم از منطقه طوز خورماتو در 85 کیلومتری شرق تکریت و محور سوم از شهر سامرا و محور چهارم از پایگاه اسپایکر با مشارکت بیش از 30هزار جنگجو از ارتش و پلیس و نیروهای مردمی بود.
این عملیات با عدم مشارکت نیروهای ائتلاف بین المللی پس از اینکه فرماندهی عراقی با آن مخالفت کردند برگزار شد. علت این مخالفت اقدام برخی هواپیماهای ناشناس در پرتاب کمک به گروه داعش و آزمودن میزان کفایت و آمادگی نیروهای عراقی که پس از تکریت آماده حرکت به موصل می شوند تا آن را پاکسازی کنند، است. همچنین هدف ابلاغ این پیام به جامعه جهانی مبنی برای عدم نیاز به دخالت زمینی خارجی است. بیشتر گروه های سیاسی عراق مخالف دخالت زمینی ای که اهداف و اسرار چندی از جمله تلاش برای دخالت نظامی در سوریه در آن نهفته است، هستند.
رسانه عراقی در ادامه می نویسد: با گذشت چند روز از عملیات گسترده، داعش به شکل ناگهانی و سریع در برابر ضربات مهلک نظامی که با پیشروی گسترده نیروهای عراقی همراه بود، فرو ریخت. هاله رسانه ای که داعش به دنبال ایجاد آن بود کذب بود و هدف داعش ایجاد ترس و وحشت میان نیروهای عراقی بود. چند روز بیشتر تا آزادسازی تکریت باقی نمانده است. آزادسازی این شهر معادله جدید ایجاد می کند. این نبرد حیاتی برای نیروهای عراقی است و پیروزی در آن نیاز به نیروهای خارجی در عراق را منتفی می کند.
منبع : تسنیم
کد مطلب : ۵۳۵۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما