۰
plusresetminus

میراث فرهنگی نباید افق فعالیت خود را به حیطه‌های داخلی محدود کند

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰
رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: میراث فرهنگی نباید افق فعالیت خود را به حیطه‌های داخلی و شهری محدود کند بلکه باید به انجام وظایف خود در حوزه فراملی بپردازد.
به گزارش حافظ، بهرام پارسایی با اشاره به برخی مباحث مطرح‌ شده توسط مسئولان میراث فرهنگی مبنی بر حذف شهرداری‌ها از فعالیت‌های گردشگری، اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی بهتر است با واگذاری فعالیت‌های خود در زمینه مسائل شهری و تصدی‌گری‌ها، به معرفی توانمندی‌های گردشگری به سایر کشورهای دنیا و محافظت از مواریث تاریخی و فرهنگی کشور همت گمارد.
وی افزود: مباحثی که در حوزه گردشگری شهری توسط شهرداری انجام می‌شود، کمکی است که میراث فرهنگی باید از واگذاری آن به شهرداری استقبال کند تا بتواند با فراغ بال به وظایف اصلی خود در حوزه‌های بین‌المللی و فراملی بپردازد.
پارسایی ادامه داد: اینکه شهرداری در بحث گردشگری ورود پیدا می‌کند، از سر دلسوزی و برای خدمت به کشور است، چراکه سازمان میراث فرهنگی بودجه و توان اجرایی محدودی دارد.
این عضو شورا خاطرنشان کرد: اگر میراث فرهنگی می‌تواند فعالیت‌هایی را که اکنون شهرداری‌ها در حوزه گردشگری انجام می‌دهند، بر عهده گیرد باری از دوش شهرداری‌ها برداشته می‌شود و ما با آن مخالفت نداریم اما سؤال اینجا است که میراث فرهنگی با کدام بودجه، کدام سرمایه و برنامه‌ریزی و نیروی انسانی می‌خواهد این کار گسترده را انجام دهند.
پارسایی بیان کرد: در همین شرایط، دوستان میراث فرهنگی می‌گویند که نیروی کافی برای حراست از نقوش برجسته تاریخی و کتیبه‌های سنگ نوشت در اختیار ندارند و مشخص نیست که اگر شهرداری‌ها از این حوزه منفک شوند میراث فرهنگی چگونه می‌تواند اقدامات اجرایی گسترده‌ای مانند ساماندهی مسافران نوروزی و اسکان را به‌تنهایی انجام دهد.
رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز یادآور شد: در بحث گردشگری، افزایش حداقلی ورود گردشگر که در یکی دو سال اخیر رخ داده به سبب تغییر شرایط سیاست خارجی کشور بوده و در این زمینه تبلیغات چندانی از سوی سازمان میراث فرهنگی در حوزه معرفی جاذبه‌های گردشگری از طریق فناوری‌های نوین ارتباطی انجام‌ نشده است.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی بسیاری از مردم جهان به‌ هیچ‌ وجه اطلاعی در مورد اماکن تاریخی و فرهنگی ایران ندارند و برخی موارد مانند تخت جمشید از سال‌ها قبل معرفی‌شده و بعضی از گردشگران نیز خود اهل مطالعه و بررسی هستند که زیبایی‌های ایران را پیدا می‌کنند.
پارسایی با بیان اینکه مدیریت شهری و میراث فرهنگی در شیراز و استان فارس، گام‌هایی به منظور هم‌افزایی برداشته‌اند، گفت: امسال کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز چهار میلیارد تومان برای «برم دلک»، 4 میلیارد تومان برای «قصر ابونصر»، 12 میلیارد تومان برای بهسازی، مقاوم‌سازی و محوطه‌سازی مجموعه زندیه، 800 میلیون تومان برای طرح جامع گردشگری و چند صد میلیون تومان برای مرمت مساجد تاریخی شیراز اختصاص داد و اینکه شهرداری و شورا در این زمینه همت کرده‌اند و به میدان آمده‌اند، به‌ طور قطع بار بزرگی از دوش میراث برداشته است.
این عضو شورا سپس ابراز داشت: اگر میراث فرهنگی می‌تواند این کارها را انجام دهد شهرداری مانع نمی‌شود، اما بهتر این است که طبق مدیریت واحد شهری، اداره اماکنی مانند زندیه و حافظیه به شهرداری واگذار شود که به‌ طور قطع ارتقای خدمات را در پی دارد.


منبع:فارس
کد مطلب : ۷۵۰۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما