۰
plusresetminus

ساده‌سازی محاسبه عوارض برای نخستین بار در کشور

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۳
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: شورا و شهرداری شیراز ساده‌سازی فرمول‌های محاسبه عوارض را برای نخستین بار در کشور انجام داد.
به گزارش حافظ،محمود رضا طالبان اظهار داشت: فرمول‌هایی که در گذشته برای محاسبه عوارض پروانه‌های ساختمانی مورد استفاده شهرداری شیراز قرار می‌گرفت مقداری پیچیده بود و این پیچیدگی باعث می‌شد در نحوه محاسبه اشتباهاتی پیدا شود و از سویی ایجاد فضاهای رانتی نیز محتمل بود.
وی افزود: شورا و شهرداری در راستای ساده‌سازی فرمول‌های اخذ عوارض، مصوبه‌ای داشت و بازنگری جدی در نحوه محاسبه عوارض را مدنظر قرار داد.
این عضو شورا ادامه داد: در این بازنگری محاسبه نرخ عوارض به‌صورت مترمربعی تصویب شد به این معنا که هر سازنده‌ای وقتی متراژ زیربنای خود را به‌عنوان زیربنای کل پروژه دارد با ضرب کردن زیربنای کل در یک عدد، خیلی راحت می‌توانست با این ضرایب، میزان عوارض پروانه ساختمانی خود را محاسبه کند.
طالبان خاطرنشان کرد: این تغییرات عمده و جدی در برخی نقاط شهر، باعث کاهش عوارض و در برخی مناطق افزایش عوارض را در پی داشت و ما پیش‌بینی می‌کردیم در ابتدای مسیر ساده‌سازی مشکلاتی ایجاد شود.
وی تصریح کرد: به‌طور قطع افرادی که عوارض آن‌ها افزایش نیافته و یا حتی دچار کاهش شده سخنی مطرح نکرده و افرادی که عوارض آن‌ها افزایش‌ یافته است مراجعه و اعتراض خواهند کرد.
این عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای شهر شیراز بیان کرد: این بازنگری به‌واقع انقلابی در نحوه محاسبه عوارض پروانه‌های ساختمانی بود و برای نخستین بار چنین موضوعی در کلانشهرهای کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت و محاسبه عوارض پروانه‌های ساختمانی را بسیار ساده می‌ساخت.
طالبان تصریح کرد: ما از ابتدا نیز احساس می‌کردیم وقتی این ساده‌سازی عوارض انجام شود نیاز به بازنگری‌هایی خواهد داشت چراکه این راه نرفته‌ای بود که برای نخستین بار در کشور طی می‌شد.
عضو شورای شهر شیراز ابراز داشت: ما به کارشناسان شهرداری گفتیم از همان ابتدا، پروانه‌های ساختمانی که صادر می‌شود را با پروانه‌های سال گذشته انطباق دهند چراکه نوع ساخت‌ و ساز و ضوابط شهرسازی باعث ایجاد تغییراتی در نرخ نقاط مختلف می‌شود.
وی عنوان کرد: بنابراین بود که مسائل توسط کارشناسان رصد و اشتباهات احتمالی بررسی شود که اگر در این مورد تعدیلی نیاز است و در منطقه‌ای عوارض افزایش بیش‌ از حد داشته، بررسی‌ شده و در صورت نیاز، لایحه اصلاحی به شورا ارائه شود.
نایب‌رئیس شورای شهر شیراز اظهار داشت: همکاران ما در شهرداری از ابتدای سال این کار را انجام دادند و به‌طور تقریبی به جمع‌بندی‌هایی رسیده‌اند که برخی تغییرات لازم است.
احتمال تغییر نرخ عوارض بلندمرتبه‌سازی‌
وی با بیان این که تغییر در برخی موارد بنابر کارشناسی انجام خواهد شد، تصریح کرد: اعضای شورا با عنایت به بررسی که از ابتدای سال در شهرداری جریان داشته، موضوع اصلاح موارد موردنیاز در نحوه محاسبه عوارض را مورد تأکید قرار دادند و اکنون موضوع اصلاح موارد غیرطبیعی در حال برآورد نهایی است که البته در ساختمان‌های کوچک اعم از «ام دو»، «ام سه» و «ام چهار» تغییرات عمده‌ای نداریم و تنها نرخ عوارض بلندمرتبه‌سازی‌ها ممکن است دچار تغییراتی شود.
طالبان ادامه داد: اگر در شهرداری به این جمع‌بندی برسند که تغییر و تحول در برخی آیتم‌های محاسبه عوارض نیاز است شورا نیز بر نفع مردم اصرار خواهد کرد و این تغییرات اعمال می‌شود.
وی اضافه کرد: احتمال می‌دهیم در آینده نزدیک در بحث اصلاح عوارض، لوایحی از سوی شهرداری ارائه شود و این امر طبیعی است چراکه مدل محاسبه فعلی به‌طور کامل با مدل گذشته متفاوت است.
نایب‌رئیس شورای شهر شیراز ابراز داشت: در مقابل معدود افرادی که اکنون از افزایش عوارض گلایه دارند، اکثریت شهروندان شاهد هیچ‌گونه افزایش یا کاهش عوارض املاک خود نبوده‌اند و افرادی نیز با کاهش عوارض مواجه شده‌اند و طبیعی است که این افراد هیچ‌گاه مراجعه نمی‌کنند و از کاهش عوارض خود سخنی به میان نمی‌آورند و ازاین‌رو نباید پنداشت که مراجعان ناراضی، تمام مردم هستند.
وی یادآور شد: در گذشته در نحوه محاسبه عوارض آیتم‌های متعددی دخیل بوده‌اند که با ساده‌سازی که شورا و شهرداری انجام دادند این مؤلفه‌ها کنار رفت و یک آیتم «مترمربع» جای آن را گرفت و طبیعی است که این مدل جدید با مدل قدیم انطباق نخواهند داشت.


منبع:فارس
کد مطلب : ۷۵۳۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما