۰
plusresetminus

چند نکته پیرامون شکایت استانداری فارس از «پایگاه تحلیلی خبری حافظ»/ آزادی اندیشه، تحمل صدای مخالف و حُریَّت قلم را پاس بداریم

تاریخ انتشارسه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۳
آیا ذکر این مطلب که افزایش بیکاری مترادف است با افزایش فقر، فحشا، تورم، فساد و نا امنی مطلبی خلاف واقع و مصداق تشویش اذهان عمومی است که نیازمند تبیین اَدِلِّه حقوقی در دادگاه داشته باشد؟!
چند نکته پیرامون شکایت استانداری فارس از «پایگاه تحلیلی خبری حافظ»/ آزادی اندیشه، تحمل صدای مخالف و حُریَّت قلم را پاس بداریم
حافظ نیوز/ طی هفته گذشته، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی حافظ از طریق یکی از مراجع نظارتی احظار و تفهیم اتهام شد. موضوع شکایت نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و شاکی، استانداری فارس بود. گرچه پیش از تشکیل دادگاه، استانداری فارس شکایت خود را پس گرفت اما ذکر چند نکته در این باره جهت تنویر افکار عمومی لازم به نظر می رسد.
نخست آنکه آزادی اندیشه و حُریَّت قلم یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و از جمله مهم ترین تفاوت های مسئولان نظام جمهوری اسلامی با مسئولان دوران دیکتاتوری پهلوی، نقد پذیری و تحمل شنیدن صدای مخالف در دوران اسقرار نظام جمهوری اسلامی است. بر این مبنا، کمترین انتظار از مسئولان به ویژه در دولتی که همواره بر آزادی بیان و حفظ کرامت قلم تاکید می کند این است که در مواجهه با مطبوعات و رسانه های منتقد، پیش از هر اقدام قهر آمیز راه تعامل و سعه صدر را در پیش گیرد و شکایت حقوقی تحت عناوینی چون تشویش اذهان عمومی را در جایی به کار گیرد که رسانه ای، راه هرگونه تعامل را مسدود ساخته باشد. بر این اساس اگر پیش از اقدام به شکایت حقوقی، مسئولان ذیربط در استانداری فارس رسانه "حافظ نیوز" را از بابت مطالبی که از نظر آنها خلاف واقع و مصداق تشویش اذهان عمومی است مطلع نموده و یا جوابیه ای ارسال می کردند، "حافظ نیوز" قدر مسلم نسبت به انتشار آنها و تعامل با مسئولان محترم اقدام می کرد. لذا امید آن است که زین پس مسئولان محترم در مواجهه با کلیه رسانه هایی که آنها را همسو و یا غیر همسو تلقی می کنند، تعامل و مقوله بسیار مهم آزادی بیان را بیش از گذشته مد نظر قرار دهند.
مطلب دوم آنکه یکی از مطالبی که مورد شکایت استانداری محترم واقع شده، مطلبی بوده که به بیان برخی واقعیت های استان فارس پرداخته است.
واقعیت هایی نظیر میزان بیکاری در استان به ویژه در میان قشر تحصیلکرده که میزان آن برابر آمار رسمی 27.1 درصد می باشد منبع، و یا تعداد جمعیت کیفری و زندانی در استان که بنا به گفته علی القاصی‌مهر رئیس کل دادگستری استان فارس، از نظر جمعیت کیفری فارس سومین استان کشور در تعداد زندانی است منبع و یا تلفات و سوانح جاده ای که نشان از هزینه بالای ترانزیت مسافر و کالا می باشد که در این شاخص نیز متاسفانه استان فارس سالهاست وضع مطلوبی نداشته و بعضا در کل کشور در صدر قرار دارد. منبع
این در حالی است که به این موارد، آمارهای تاسف برانگیز دیگری نیز می توان افزود، از جمله اینکه بیش از 18 درصد معتادان کشور در فارس هستند منبع که با توجه به سرانه وسعت و جمعیت استان آمار نگران کننده ای است و یا اینکه فارس سومین استان بی آب کشور است و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس، بحران بی آبی و شرق فارس بسیار حاد است. منبع
مسلما ذکر این آمار، پیش از آنکه سیاه نمایی و یا نشر اکاذیب و یا تشویش اذهان عمومی باشد واقعیت هایی است که فارس با آن دست به گریبان است و همه این شاخص ها نشان می دهد وضع استان در کشور مطلوب نبوده و به عبارتی حال فارس خوب نیست! این موارد واقعیت هایی است که باید بیان شوند تا بتوان فکری به حال آنها کرد و اگر افکار عمومی استان از این موارد مطلع نباشد مطالبه عمومی نیز برای بهتر شدن وضعیت استان شکل نخواهد گرفت، بنابراین بهتر نیست مسئولان محترم به جای مواجهه حقوقی با چنین نقدی، از تمهیدات و برنامه های بلند مدت خود برای رفع این معضلات سخن بگویند و برای حل این معضلات تلاشی مضاعف نمایند؟
آیا ذکر این مطلب که افزایش بیکاری مترادف است با افزایش فقر، فحشا، تورم، فساد و نا امنی مطلبی خلاف واقع و مصداق تشویش اذهان عمومی است که نیازمند تبیین اَدِلِّه حقوقی در دادگاه داشته باشد؟!
در انتها، پایگاه خبری تحلیلی "حافظ" تاکید می نماید ضمن احترام به تلاش مسئولان و باور به خیرخواهی دولت محترم، معتقد است چراغ راه دولتها را همواره منقدان منصف بر می افروزند و نه رسانه هایی که صرفا به تمجید از مسئولان و مخابره رپورتاژهای خبری بسنده می کنند و از کنار واقعیت ها بی هزینه و بی سر و صدا عبور می نمایند.
امید آن است که در آینده، با گسترش بیش از پیش فضای نقد و شفاف سازی بتوان فضای جامعه را به سمتی هدایت کرد که در آن مسئولان خود و عملکردشان را زیر ذره بین افکار عمومی و رسانه های منصف ببینند و خود را از اعلام گزارش عملکرد بی نیاز ندانند.
کد مطلب : ۷۹۲۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما