۰
plusresetminus

آسیب‌های وسیع به محیط‌ زیست زاگرس با تغییر مسیر آزادراه شیراز ـ‌ اصفهان

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۷
مدیرکل محیط‌ زیست فارس گفت: با تغییر مسیر آزادراه شیراز به اصفهان آسیب‌های زیادی متوجه محیط‌ زیست زاگرس می‌شود.
به گزارش حافظ، حمزه ولوی پیش از ظهر امروز در نشست تدوین برنامه ارتقای آگاهی و ارتباطات پروژه زاگرس اظهار داشت: طرح‌های متعدد عمرانی و تبدیل کاربری این اراضی و زغال‌گیری و چوب‌بری نیز از مواردی است که به جنگل‌های زاگرس لطمه زده و از آن جمله در طرح‌های عمرانی آزادراه شیراز به اصفهان قبل از هر کاری شاهد بودیم که در منطقه کامفیروز درخت‌ها را بریدند و با خاک‌برداری عظیمی که انجام‌شده و بخش‌هایی از جنگل که زیر خاک رفته حالا به نتیجه رسیده‌اند که 9 کیلومتر دیگر از مسیر باید تغییر کند.
وی افزود: در مورد آزادراه کار شروع شد و بعد که مورد فشار قرار گرفتند گزارش ارزیابی زیست‌محیطی ارائه دادند اما نتایج آن را نپذیرفتند و با جلسات متعدد که محیط‌ زیست و منابع طبیعی با متولیان آزادراه گذاشتند قرار شد کار مدیریت شود اما اکنون بدون توجیه فنی می‌گویند می‌خواهیم 9 کیلومتر تغییر مسیر دهیم که به معنای قطع بیشتر درختان و نابودی بخش دیگری از محیط‌ زیست منطقه است.
ولوی اضافه کرد: کوهستان زاگرس یکی از متنوع‌ترین و بااهمیت‌ترین زیست‌گاه‌ها و مجموعه‌ای از اکوسیستم‌های کوهستانی کشور است که از شمال غرب تا جنوب شرق کشور را در برمی‌گیرد.
این مسئول خاطرشان کرد: جوامع انسانی از نظر تأمین آب، منابع غذایی و فرهنگی و تاریخی به زاگرس وابستگی دارند و شهرهای بزرگی مانند شیراز، اصفهان، اهواز، کرمانشاه، خرم‌آباد و ... وابسته به منابع این کوهستان هستند.
به گفته وی، مرتفع‌ترین نقاط کشور مانند دنا (بعد از البرز)، دشت‌های حاصلخیز، پوشش گیاهی انبوه و بزرگ‌ترین جنگل‌های کشور در زاگرس قرار دارند و به همین دلیل این منطقه از اهمیت وافر زیست‌محیطی برخوردار است.
مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست فارس تصریح کرد: سدهای متعدد و دشت‌های متنوع از آب‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرند و اقتصاد ما در بخش صنعت و کشاورزی وابسته به این آب است ضمن آن‌که آب شرب شهرهای بزرگ کشور نیز از همین منبع تأمین می‌شود.
ولوی بیان کرد: از آب‌های سطحی و زیرزمینی این حوزه بهره‌برداری درست نشده و با آلودگی که ایجاد می‌شود منابع آبی آن مورد تهدید جدی واقع‌ شده است.
وی ابراز داشت: از سویی جنگل‌های زاگرس تحت تأثیر عوامل مخربی هستند که امروز به چالش بدل شده است که از جمله آن می‌توان به پدیده خشکیدگی جنگل‌های بلوط که ناشی از ریزگردها است اشاره کرد.
برداشت بی‌رویه از منابع آب، کشت بی‌برنامه، بوته‌کنی، چرای بی‌رویه دام، تخریب جنگل و گردشگری ناپایدار و کنترل نشده دیگر مواردی بود که ولوی در ذیل عوامل تخریب زاگرس برشمرد و گفت: آلودگی آب‌ و خاک و فرسایش در این منطقه جدی است و بسیار روزها گردشگران برای تهیه آب و غذا آتش‌سوزی را در جنگل‌های زاگرس رقم می‌زنند که وقت و نیروی عظیمی را تلف می‌کند.
ارزش میلیاردی آب‌ و خاک در پروژه‌ها محاسبه نمی‌شود
مدیرکل محیط‌ زیست استان فارس خاطرنشان کرد: خطوط گاز، نفت و آب از جنگل‌های زاگرس عبور می‌کند و این پدیده‌های ارزشمند زیست‌محیطی به‌حساب نمی‌آید و تنها سود و زیان جاده و سایر پروژه‌ها محسوب می‌شود و این‌که چقدر منابع طبیعی، جنگل، تالاب و رودخانه و... در اثر اجرای یک پروژه نابود شود مهم نیست و از بین رفتن چشم‌انداز، درختان، منابع حیات و سایر مؤلفه‌های زیست‌محیطی هزینه محسوب نمی‌شود.
وی ادامه داد: تمام این موارد باعث شده که کوهستان زاگرس با آسیب‌های فراوان مواجه باشد و نوع کشاورزی و استفاده از کود و سموم نیز از عوامل دیگری است که نابودی این کوهستان را تسریع کرده است.
ولوی اضافه کرد: در زاگرس با افزایش دما مواجه هستیم و شیراز مانند کل کشور امسال یکی از گرم‌ترین سال‌های خود را پشت سر می‌گذارد و اگر به این شکل ادامه دهیم با بحران‌هایی جدی مواجه می‌شویم.
مدیرکل محیط‌ زیست فارس تصریح کرد: با توجه به اهمیت آگاهی‌رسانی در این موارد مرکز آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی کوهستان تشکیل‌ شده تا از زیبایی‌ها، منافع اقتصادی و وابستگی زیستی ما به کوهستان آگاهی‌رسانی کند و بهره‌برداران و عموم مردم بیشتر با این موضوعات آشنا شده و از کوهستان محافظت کنند.
به گزارش فارس، در این نشست دو تن از مشاوران و کارشناسان طرح اقتصادی و اجتماعی زاگرس به ارائه توضیحاتی در مورد این طرح پرداختند که با رویکرد نهادینه شدن برنامه حفاظت از تنوع زیستی در فعالیت‌های توسعه‌ای در محدوده زاگرس، تدوین برنامه کلان حفاظت و توسعه پایدار شامل راهبردها، برنامه اقدام و سیستم مدیریت پشتیبان این برنامه را با همکاری و همفکری تمام ذینفعان و ذی‌ربطان کلیدی دولتی و غیردولتی آن، در دستور کار دارد و هدف کلان این طرح توسعه پایدار کوهستان زاگرس است که در این زمینه با توجه به اهمیت نقطه نظرات فعالان رسانه‌ای بنا شد تا در جلساتی مستقل، نظرات اهالی رسانه چهار استان ذینفع در این طرح لحاظ شود.



منبع:فارس
کد مطلب : ۸۰۷۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما