۰
plusresetminus

آیا شیراز «سکولارترین» شهر ایران است؟/ تقابل «سومین حرم اهل بیت» با جریانی که شیراز را سکولار می خواهد!/ نقش نهادهای عریض و طویل فرهنگی در افزایش «سرمایه معنوی» جامعه چقدر است؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۵
مسلما شیراز سکولارترین شهر ایران نیست اما کیست که نداند علیرغم همه این محصنات حال و روز فرهنگی شیراز خوب نیست؟
سومین حرم اهل بیت
سومین حرم اهل بیت
به گزارش "حافظ نیوز" چندی پیش خبری مبنی بر انجام یک پژوهش میدانی در خصوص سرمایه دینی و معنوی مراکز استانهای کشور توسط یک نهاد دانشگاهی در فضای خبری کشور منتشر شد. در این پژوهش که در خصوص تغییرات فرهنگی و اُفت باروری در ایران توسط امیر خالد رستگار، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد تهران و میثم محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران در شماره تابستان نشریه جامعه‌شناسی کاربردی منتشر شده که به بررسی رابطه دینداری، سکولاریسم (عرفی گرایی)، فردگرایی و ارزش‌های خانوادگی با میزان باروری در مراکز استان‌های کشور پرداخته است اما نکته ابهام برانگیز در این پژوهش این است که عنوان نشده مولفه های اصلی تاثیرگذار بر آن چه بوده و جامعه هدف آن چگونه انتخاب شده و تا چه میزان از فراوانی کمی و کیفی برخوردار بوده و اساسا تا چه میزان به صورت علمی و دقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

شیراز سکولارترین شهر ایران؟

حال پژوهش انجام شده می گوید: شیراز، تهران، رشت و سنندج سکولارترین شهرهای ایران هستند، اما گرایش به سکولاریسم در زاهدان، یزد، مشهد و قم کمترین است.
 

شیراز بی‌دین‌ترین و سکولارترین شهر ایران؟


همه واکنش ها به سکولار خواندن شیراز

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شیراز نخستین فردی بود که به تکذیب این امار پرداخت. زین العابدین نیکمرام به شدت این آمار و پژوهش را رد می کند و این اخبار را صرفاً خوراکی برای شبکه های اجتماعی می داند.
نیکمرام در این باره گفت: مطالبی که اخیراً در مورد رتبه شیراز در سکولاریسم عنوان می‌شود، صحت نداشته و مبنای علمی ندارد. نیک‌مرام همچنین اظهار داشت: آمارهای اعلام‌شده در مورد رتبه شیراز در سکولاریسم و رونق فرقه‌های انحرافی در این شهر از اخباری است که تنها برای مصرف شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تولیدشده و با واقعیت انطباق ندارد.وی افزود: ما شیراز را به معنای واقعی سومین حرم اهل‌بیت می‌دانیم، شیراز شهر متشرعین است، شیراز شهر حرم احمد بن موسی (ع) و شهر ملاصدرا و حافظ و سعدی است و این استان 15 هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده و ما این اخبار و آمارها را به‌طورجدی تکذیب می‌کنیم.
رئیس دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس نیز در این باره به اتخاذ موضع پرداخت و گفت: ارزیابی محدود و غیرکارشناسی که مبنای انتساب سکولاریسم به شیراز شده، قابل استناد نیست.
حجت‌الاسلام امین رصاف اظهار داشت: به نظر می‌رسد در آماری که با عنوان سکولار بودن شهر شیراز بیان‌شده هم کار دقیق و کارشناسی صورت نگرفته و هم با مصالح کشور و این استان سازگاری ندارد و ازاین‌رو ما به‌شدت از این آمار گلایه‌مند هستیم و به بیان چنین تحلیل‌هایی اعتراض داریم.
وی افزود: ما در شهری هستیم که بزرگ‌ترین اعتکاف جوانان در آن صورت می‌گیرد و اکثر مساجد ما مملو از جمعیت و ارادت مردم به ائمه معصومین (ع) در مراسم مختلف زبانزد است.
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز نیز از جمله افرادی بود که در اینباره موضعی انتقادی اتخاذ کرد و گفت: آنها که به مردم شیراز نسبت سکولاریسم دادند با پاسخ کوبنده این مردم ولایی و عاشق اهل‌ بیت (ع) مواجه می‌شوند.
حجت‌الاسلام‌ محی‌الدین طاهری با اشاره به اینکه پیش از انقلاب نیز دشمنان اسلام فعالیت‌هایی داشتند تا شیراز را از هویت اصلی آن دور کنند، افزود: اکنون این‌ها گمان می‌کنند برایشان فضایی باز شده و می‌توانند از فضای آزادی که در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد سوءاستفاده کنند و همان افکار مسموم که می‌خواهد شیراز را از هویت اصلی آن به‌عنوان مأمن خاندان عصمت و طهارت (ع) دور کند را در قالبی دیگر رواج دهند.
طاهری ادامه داد: من اعتقاد دارم در درجه نخست آماری که گرفته‌ شده عمومیت ندارد و اینکه می‌گویند بر اساس آمار این تحلیل را انجام داده‌اند سخن نادرستی است چراکه مردم شیراز و فارس، مردمی ولایی و ارادتمند خاندان عصمت و طهارت (ع) بوده، هستند و خواهند بود و به این ارادت خود به خاندان عصمت و طهارت (ع) افتخار می‌کنند.

تقابل «سومین حرم اهل بیت» با جریانی که شیراز را سکولار می خواهد!

پس از سفر سال 87 مقام معظم رهبری به شیراز و سومین حرم اهل بیت(ع) خواندن این شهر از سوی ایشان، سمت و سو و بایدها و الزامات فرهنگی در شهر شیراز به خوبی تبیین گردیده است اما در ساحت عمل این مهم تا چه حد مورد توجه نهادها و ارگان های مختلف فرهنگی شهر شیراز قرار گرفته است؟ مسلما شیراز سکولارترین شهر ایران نیست و برگزاری بزرگترین اعتکاف جوانان کشور در شیراز و یا حوزه های علمیه ای که در کشور جزء سرامدترین حوزه ها هستند و جمعیت قابل توجهی نیز در آنها مشغول تحصیل هستند نشان می دهد اطلاق سکولارترین شهر ایران به شیراز، یا از سر جهالت است و یا غرض اما کیست که نداند علیرغم همه این محصنات حال و روز فرهنگی شیراز خوب نیست؟ به راستی وضعیت عفاف و حجاب و اختلاط های غیر شرعی در خیابان ها و پارک های شیراز چگونه است؟ نهادهای متعدد و عریض و طویل فرهنگی برای افزایش سرمایه دینی ساکنان سومین حرم اهل بیت(ع) چه تمهیداتی اندیشیده اند و چه برنامه موثر فرهنگی را به اجرا گذاشته اند؟
این در حالی است که در سایه غفلت نهادهای فرهنگی،جریانی ضد فرهنگی وجود دارد که به وضوح طی چهار دهه اخیر و از ابتدای دهه پنجاه و با برگزاری جشن های مبتذل هنری تلاش کرده است شیراز را شهری سکولار و مرکز بی بند و باری معرفی کند و این شهر، یکی از اصلی ترین مراکز مورد حمله تهاجم فرهنگی بوده است.
در کنار این موارد، به دیگر آمارها نظیر اعتیاد و یا جمعیت زندانی و میزان طلاق نیز می توان اشاره کرد که میزان بالای آنها نسبت به دیگر شهرهای کشور نشان می دهد علیرغم اینکه شیراز شهری سکولار و دین گریز نیست، اما حال و روز این شهر چندان هم خوب نیست!
حال مجددا این سوال را می توان از مسئولان فرهنگی و غیر فرهنگی شیراز و استان فارس پرسید که علیرغم در اختیار داشتن بودجه های کلان فرهنگی برای افزایش سرمایه معنوی جوانان این شهر و استان چه عمل مثبت فرهنگی با خروجی ملموس به انجام رسانده اید؟
 
کد مطلب : ۹۷۶۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما