۰
plusresetminus
یادداشتی از مریم مهارت:

چرا نباید تخم مرغ را از رژیم غذایی حذف کرد؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۲
تخم مرغ یکی از مواد غذایی کامل است که می تواند نیازهای بدن را به طور متعادل تأمین کند.
چرا نباید تخم مرغ را از رژیم غذایی حذف کرد؟
به گزارش حافظ خبر، عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن با سایر مواد غذایی، ترکیب کامل پروتئینی آن و تولید بسیار کم انرژی است. نتایج تحقیقات علمی ثابت کرده است که مزایا و نقش تخم مرغ در سلامتی بدن به قدری است که نباید آن را از رژیم غذایی حذف کرد.



مصرف تخم مرغ به دلیل ارزش غذایی بالا نباید در هیچ گروه سنی حذف شود، بلکه باید در موارد محدودیت مصرف، مقدار مصرف آن با نظر پزشک معالج کاهش یابد. مصرف تخم مرغ به زنان در دوران بارداری و شیر دادن به نوزاد،  همچنین کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران، تمامی بزرگسالان سالم و افرادی که در نقاهت پس از بیماری هستند، توصیه می شود.

تخم مرغ به عنوان عضوی از گروه گوشت ها، ارزش غذایی معادل 30 گرم از انواع گوشت و نصف لیوان حبوبات پخته دارد؛ با این تفاوت که قابلیت جذب پروتئین تخم مرغ نسبت به سایر منابع پروتئینی مانند لبنیات، گوشت و حبوبات بالاتر است. تخم مرغ حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری موردنیاز بدن است و «گزانتوفیل» موجود در زرده آن اثر ضد سرطانی دارد.

مصرف یک عدد تخم مرغ در روز برای سلامت قلب مفید است. برای بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی- عروقی نیز مصرف سه عدد تخم مرغ در هفته پیشنهاد می شود؛ البته در این صورت باید از خوردن غذاهای چرب و پر نمک همراه تخم مرغ خودداری شود و روش پخت تخم مرغ نیز بدون روغن باشد.

مریم مهارت رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۸۰۷۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما