۰
plusresetminus
یادداشتی از الهام رضاییان فرد :

اهمیت انجام غربالگری شنوایی نوزادان در 3 تا 5 روزگی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۰
ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی و سنین سه تا پنج روزگی، گامی موثر در مراقبت از سلامت شنوایی کودکان است.
اهمیت انجام غربالگری شنوایی نوزادان در 3 تا 5 روزگی
به گزارش حافظ خبر، حدود سه تا پنج درصد جمعیت کشور ایران دارای اختلالات شنوایی هستند و شایع ترین نقیصه مادرزادی در بدو تولد محسوب می شود.

سن تشخیص ناشنوایی، بین دو و نیم تا سه سالگی است. در این سن اقدامات طبی و توانبخشی نتایج چندان مثبتی به همراه ندارد.

این در حالی است که توجه به راهکارهای پیشگیرانه، نقش موثری در ارتقای سلامت عمومی جامعه و کاهش هزینه های بهداشتی به همراه دارد؛ یکی از ابعاد مهم این مسئله که در طی سال های اخیر روز به روز توجه بیشتری به آن معطوف شده است، غربالگری در دوره نوزادی و از موارد مهم آن، غربالگری شنوایی است.

غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران، برنامه ای عمومی برای نوزادان تازه متولد شده است که در سه بخش کلی مرحله غربال، مرحله تشخیص و مرحله مداخله طراحی شده است.

بیماریابی یا غربالگری شنوایی یک برنامه بهداشت عمومی پیشگیرانه و هدف از آن تشخیص زودهنگام مواردی از کم شنوایی و یا ناشنوایی است که مداخله یا درمان سریع را ایجاب می کند تا از بروز نقایص و معلولیت های بعدی جلوگیری شود.

در همین راستا لازم است خانواده ها با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی و سنین سه تا پنج روزگی بدو تولد، از شنوایی کودکان خود مراقبت کنند. 

الهام رضاییان فرد کارشناس واحد پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۸۱۷۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما