۰
plusresetminus
یادداشتی از دکتر حسین جمالی :

بیماری آب مروارید

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۷
ایجاد هرگونه کدورت در عدسی چشم را به عنوان آب مروارید می ‌شناسیم که یکی از مهمترین علت های کوری قابل پیشگیری در جهان محسوب می شود.
بیماری آب مروارید
به گزارش حافظ خبر، این بیماری بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال به وجود می آید، گرچه ممکن است در هر سنی دیده شود. بیش از نیمی از افراد بالای ۷۰ سال به این بیماری مبتلا هستند. علائم این بیماری کاهش دید، اختلال در دید رانندگی، خواندن، پخش نور و کمرنگ شدن یا محو شدن رنگ ها است.

دلایل ابتلا به آب مروارید

مهمترین علت ایجاد آب مروارید، سن افراد است. از علت های دیگر آن مصرف سیگار و مواد مخدر، قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور خورشید، بیماری دیابت و فشارخون بالا، ضربه به چشم، سوء تغذیه، بیماری‌های التهابی چشم، ژنتیک و مصرف داروهایی مانند کورتون ها به مدت بیشتر از دو هفته است.

تشخیص آب مروارید از سوی چشم پزشک صورت می گیرد. زمانی که کاهش دید ناشی از آب مروارید باعث اختلال در عملکرد فرد شود و یا اینکه به علت آب مروارید، چشم در معرض خطر ایجاد آب سیاه باشد، باید عمل جراحی برای بیمار صورت گیرد. این عمل در حال حاضر، مطابق با استانداردهای روز دنیا در ایران صورت می گیرد و در بیش از ۹۸ درصد موارد موفقیت آمیز است.

بهتر است افراد بعد از سن ۴۰ سال، سالیانه برای معاینه و سنجش فشار چشم، به چشم پزشک مراجعه کنند. همچنین استفاده از عینک آفتابی، پرهیز از مصرف سیگار و مخدرها، کنترل فشارخون و دیابت، رژیم غذایی مناسب و حاوی میوه و سبزی ها، مراقبت از چشم ها در برابر ضربه، می‌ تواند ایجاد آب مروارید را به تاخیر بیندازد؛ گرچه استفاده از مکمل ها در جلوگیری از ایجاد آب مروارید ثابت نشده است.

دکتر حسین جمالی دانشیار و عضو هیات علمی گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۸۲۳۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما