۰
plusresetminus
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛

اسناد دکل گمشده را من افشا کردم/ اصلاح‌طلبان آبدارچی‌ها را هم عوض کردند/ ریاست بهشت برای اصولگرایان

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۴
روند تنزل جایگاه کمیسیون ویژه برجام در بهارستان همچنین در دستور کار رسانه‌های هسمو با اصلاحات قرار دارد و حضور سعید جلیلی در جلسات این کمیسیون تعبیر به دفاع تمام عیار از کارنامه وی شده است.
اسناد دکل گمشده را من افشا کردم
اسناد دکل گمشده را من افشا کردم
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از مشرق،

*****
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز چهارشنبه را با تمرکز به جلسه مجلس خبرگان رهبری آغاز کردند و از این جلسه تعبیر به «تذکر» به رییس‌جمهور یاد کردند. از سوی دیگر روند تنزل جایگاه کمیسیون ویژه برجام در بهارستان همچنین در دستور کار رسانه‌های هسمو با اصلاحات قرار دارد و حضور سعید جلیلی در جلسات این کمیسیون تعبیر به دفاع تمام عیار از کارنامه وی شده است.
ریاست بهشت برای اصولگرایانروزنامه مردم‌سالاری
ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری چهارشنبه را با تیترهای«بررسی افزایش تعداد اعضای خبرگان رهبری» و «نظارت شورای نگهبان در انتخابات استصوابی است نه تماشایی» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.
· اعتراض به حکم مرتضوی
سعید مرتضوی تیتر یک روزنامه‌های دهه‌های مختلف کشور است؛ روزگاری در مقام دادستان به تخلفات رسیدگی می‌کرد و حالا خود در پیچ‌وخم دادگاه‌ها به سر می‌برد. داستان دادستان سابق ادامه دارد؛ این‌بار نوبت اعتراض‌ها به حکم وی است.
در همین راستا گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری نوشت: «وکيل‌مدافع سازمان تامين اجتماعي گفت: تا اوايل هفته آينده درخواست تجديدنظر خود را نسبت به راي صادره براي سعيد مرتضوي تقديم خواهيم کرد. مجتبي نظري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: درحال حاضر لايحه اعتراضي سازمان تامين اجتماعي نسبت به حکم صادره از سوي شعبه 9 دادگاه کيفري يک استان تهران براي سعيد مرتضوي آماده است. وي ادامه داد: سازمان تامين اجتماعي معتقد است چون آقاي مرتضوي واجد صلاحيت براي حضور در اين سازمان نبودند، تبعا حقوقي که در اين مدت دريافت کردند خلاف بوده و بايد تمام مدت حضور وي در تأمين اجتماعي مورد توجه قرار گيرد و تمام حقوق‌هاي پرداخت شده، بازگردد.»
ریاست بهشت برای اصولگرایانروزنامه ابتکار
روزنامه ابتکار چهارشنبه را به تیترهای «منتقدان توافق در کمیسیون برجام» و «طوفان در تهران، گرد‌وخاک در شبکه‌های اجتماعی» اختصاص داد.
. ریاست بهشت برای اصولگرایان
بار دیگر درب‌های «بهشت» بر اصلاح‌طلبان گشوده نشد؛ تلاش‌های آنان برای ریاست محسن هاشمی بر شهرداری تهران و مسجد جامعی بر شورای شهر با شکست مواجه شده است و تلخ‌کامی شکست آنان را وادار به اخراج الهه راستگو از جرگه یاران اصلاحات کرد. سرنوشت ریاست با فراکسیون ورزشکاران بود که آنان به اصولگرایان اعتماد کردند.
گروه سیاسی ابتکار درباره واکنش چمران به گلایه‌های اصلاح طلبان نوشت: «پس از اینکه هیات رئیسه به نفع اصولگرایان پایان یافت، تعدادی از اصلاح‌طلبان نسبت به این ترکیب واکنش نشان دادند و اعتقاد داشتند با این ترکیب اصلاح‌طلبان به حاشیه رانده می‌شوند. در این خصوص دنیامالی رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورا با انتقاد از ترکیب اعضا در کمیسیون‌ها تصریح کرد: تعداد اعضای کمیسیون‌ها کم و زیاد است و این عدم بالانس توجیهی ندارد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد باید در سال سوم شورا این مشکلات حل و فصل شود. در ادامه سرخو رئیس کمیته حمل‌و‌نقل شورای شهر نیز با اشاره به ترکیب یکپارچه هیات رئیسه توسط اصولگرایان یادآوری کرد: تجربه نشان داده است هنگامی که این جریان (اصولگرا) به جایگاهی می‌رسد، مجال تنفس به بقیه گروه‌ها نمی‌دهد که امیدوارم این مسئله در شورا رخ ندهد.
همچنین پرویز سروری با بیان اینکه در دوره اصلاحات حتی آبدارچی‌ها هم عوض شدند، گفت: یکی از نمایندگان مردم تهران یک سال پشت در مجلس ششم ماند تا او را به صحن مجلس راه دهند. چمران رئیس مجدد شورای شهر تهران در رابطه با این سخنان واکنش نشان داد و در مقابل اینکه تمامی کرسی‌ها به دست اصولگرایان افتاده است و اصلاح‌طلبان به حاشیه رانده شده‌اند، اینگونه گفت که نمی‌خواهم وارد این مقوله ‌شوم و علاقه‌ای ندارم حتی اسامی این دو جناح را اعلام کنم چراکه تفکرات سیاسی برای خارج از شورا است و باید همدلی و رفاقت برای پیشبرد اهداف شورای ایجاد شود. چمران با بیان اینکه اگر به مسائل سیاسی در شورا دامن بزنیم، خودمان ضرر می‌کنیم‌، گفت: امروز در انتخابات هیات رئیسه رقابت و رفاقت موج می‌زد که نشانه‌ای از همکاری خوب اعضا است.»
ریاست بهشت برای اصولگرایانروزنامه اعتماد
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «تذکر به روحانی در خبرگان» و «گزارش هسته‌ای جلیلی پس از 3 سال» اختصاص داده است.
· دفاع جلیلی از کارنامه هسته‌ای
تلاش اصلاح‌طلبان برای تنزل جایگاه کمیسیون ویژه بررسی برجام همچنان ادامه دارد؛ گروه سیاسی روزنامه اعتماد در القای سطح پایین اثرگذاری این کمیسیون نوشت: «هر چند هيچ نقشي در فرآيند تصويب برجام و طي مراحل قانوني آن هم نداشته باشد اما به هر حال محتواي آن مستندي خواهد بود در بين طيف‌هاي سياسي تا با آن به تحكيم مواضع خود بپردازند»
همچنین سعید جلیلی برای اولین بار با صراحت از کارنامه خود در مذاکرات هسته‌ای در کمیسیون ویژه بررسی برجام دفاع کرد و با نظر می‌رسد گفتار وی با واکنش‌های جدی طرف مقابل همراه شود. گروه سیاسی روزنامه اعتماد در همین راستا نوشت: «سعيد جليلي ديروز در كميسيون برجام بالاخره مورد سوال قرار گرفت تا مجبور شود قدري درباره مذاكرات هسته‌اي در دوره خودش گزارش دهد. گزارشي كه او هيچگاه در يك جلسه دو طرفه و در پاسخ به سوالات فني و سياسي آن را ارايه نداده بود. سعيد جليلي در جلسه ديروز تاكيد كرده كه تغيير رويكرد غربي‌ها نسبت به برنامه ايران بعد از جريان مذاكرات ژنو ١ آغاز شده بوده. جايي كه آنها «مجبور شدند رويكرد مقابله‌اي، تعليقي، ترتيبي و تخريبي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را كنار گذاشته و از آن عبور كنند و پس از آن موضوع غني‌سازي با درصد بالا و ٢٠ درصد مطرح شد و فردو را هم تحت نظارت آژانس و به صورت كاملا امن در آن موقع تاسيس كرديم، به همين جهت غربي‌ها ايده تبادل سوخت هسته‌اي را مطرح و به اين ترتيب رويكرد مقابله‌اي غربي‌ها به رويكرد تعاملي و مبادله‌اي تغيير كرد از طرفي ديگر پس از تغيير رويكرد مذكور وساطت برزيل و تركيه مطرح شد چون اين دو كشور عضو غير دايم شوراي امنيت بودند.»
او اين توافق را اقدامي دانست كه «در آن تمام حقوق هسته‌اي ملت ايران ديده شده بود.» به گفته جليلي نخستين‌بار امريكايي‌ها در استامبول٢ «از خط قرمز غني‌سازي و حقوق هسته‌اي جمهوري اسلامي عقب‌نشيني كردند و شرمن، نماينده امريكا در مذاكرات، پيام رييس‌جمهور امريكا را در آن جلسه قرائت و اعلام كرد كه حق هسته‌اي و حق غني‌سازي ايران را به رسميت مي‌شناسند.» جليلي كه هنر ديپلماسي خود را تبديل چالش غربي‌ها به يك فرصت دانسته، گفته كه «امريكايي‌ها بارها درخواست گفت‌وگوي دوجانبه داشتند ولي ما نپذيرفتيم و گفتيم هر بحثي داريد در جمع و گفت‌وگوي با ١+٥ مطرح كنيد، چون اينها هميشه مي‌گفتند ما همه با هم يكي هستيم و اختلافي با هم نداريم، از طرف ديگر در زمان اينجانب هيچ بازديدي از پارچين نشد، ما در حالي شرايط را تحويل تيم جديد داديم كه ١+٥ از كليه خطوط قرمز خود عدول كرده بود، رويكرد مقابله‌اي خود را كنار گذاشته و گفت‌وگوي پيرامون حق هسته‌اي، حق غني‌سازي و تثبيت صنعت هسته‌اي را پذيرفته بود.»
ریاست بهشت برای اصولگرایانروزنامه شرق
روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیتر «اسناد دکل گمشده را من افشا کردم» اختصاص داد.
· اسناد دکل گمشده را من افشا کردم
«رضا مصطفوی‌طباطبایی» نامی آشنا در پرونده دکل‌های گمشده است؛ او همه اسناد انتشار یافته شده علیه خود را رد می‌کند و مدعی است این رخداد را خودش به نهادهای نظارتی خبر داده است.
گروه سیاسی روزنامه شرق در همین راستا نوشت: «اما طباطبایی برای پافشردن بر دخالت‌نداشتن در شرکت عمر و بی‌تقصیری خود در کل ماجرا، از این موارد هم فراتر می‌رود و می‌گوید استارت بازشدن این پرونده را هم خودش زده است. روایت او از چگونگی به‌جریان‌افتادن پرونده دکل، این‌گونه است: «یک‌سال‌و‌نیم قبل توسط مدیرعامل جدید شرکت تأسیسات دریایی، مدیرکل حقوقی تأسیسات دریایی و حراست شرکت نفت این پرونده را استارت زدم. اطلاعات و توضیحات لازم را در اختیارشان قرار دادم. براساس مستنداتی که من ارائه کردم حراست شرکت نفت به سازمان بازرسی شکایت کرد. خواسته من از روز اول همین بود که هرکسی به نسبت سهم و نقشش در این موضوع پاسخ‌گو باشد. نقش من مشخص بوده و انکار هم نخواهم کرد. من مشابه موارد دیگر به‌عنوان کسی که در خرید این تجهیزات، اقدام می‌کردم وارد شدم. اگر من مشکلی داشتم، آیا عاقلانه بود که خودم استارت این پرونده را بزنم؟ اسنادی که این روزها منتشر شده، بخشی از آن مستنداتی است که خودم به مسئولان داده بودم و حالا بخشی از آنها علیه خودم منتشر می‌شود.»
او در انتهای مصاحبه پیشنهادهای برای مسئولین کشور هم داشت و در همین راستا نوشت: «در نهایت و پس از پایان سؤالات ما، طباطبایی نکاتی را نیز برای مطرح‌کردن دارد. او ابتدا می‌گوید: «بحث‌هایی که این روزها مطرح می‌شود سیاسی است و البته در کشور ما بحث نفت همیشه سیاسی بوده اما این مباحث برای ضربه‌زدن به شخص آقای وزیر و برخی وزرای قبلی مطرح می‌شود. روزنامه شما گزارشی به‌نقل از یک نماینده مجلس درباره آقای «ش» و نقش او در ماجرا منتشر کرده و روز بعد به‌نقل از همین فرد مطالبی در تطهیر این آدم منتشر کرده است. این آدم سال‌ها شریک من بوده و من طبق مستندات و اطلاعی که دارم به شما می‌گویم که این فرد وقتی از طرف دفترش با شما گفت‌وگو می‌شده، در بازداشت بوده و نمی‌توانسته با شما گفت‌وگو کند و احتمالا فرزند یا برادرش با شما صحبت کرده‌اند». او همچنین دو توصیه هم به مسئولان دارد که البته می‌تواند کد‌هایی برای بازگشایی پرونده‌هایی جدید باشد.
طباطبایی می‌گوید: «در پایان دو نکته را نیز لازم می‌دانم بیان کنم؛ اول اینکه به‌جز قرارداد خرید دکل، قراردادی هم برای خرید لوله منعقد شده که رقم آن بالاتر از رقم دکل است و آن قرارداد هم به‌شدت نیازمند بررسی و پیگیری است. دومین نکته هم اینکه من بارها به مسئولان گفته‌ام شرکت مهندسی تأسیسات دریایی نیازمند تحقیق و تفحص است، اما همواره در مقابل این کار موانعی وجود داشته است و من بازهم لازم می‌دانم تکرار کنم که با تحقیق و تفحص از این شرکت، مسائل قابل‌توجهی روشن خواهد شد.»
ریاست بهشت برای اصولگرایانروزنامه آرمان‌امروز
روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «هم‌نشینی‌های معنادار در نشست خبرگان» و «دکل‌های گمشده بیش از 17 عدد» اختصاص داد.
· رفتار معنادار روحانی
«تذکر به رییس‌جمهور»، «حمایت از شورای نگهبان» مهم‌ترین محور رخدادهای مجلس خبرگان بود. گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز به بررسی چگونگی حضور اعضای مجلس خبرگان در صحن پرداخت و این رفتارها را معنادار دانست و در همین راستا نوشت: «ديروز بار ديگر لبخند بر لبها و آرامش به چهره‌ها آمد و اين‌بار اعضاي مجلس خبرگان بودند كه به عنوان بزرگان كشور يكديگر را در هجدهمين اجلاس رسمي خبرگان رهبري ملاقات مي‌كردند. نشست ديروز پيام هاي زيادي داشت، از كنار همنشيني‌ها تا اظهارات رئيس مجلس خبرگان خطاب به دولت در شرايطي كه دكتر حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور و البته يك عضو اين مجلس نظاره‌گر او بود. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام، ساعت 8 و 45 دقيقه وارد جلسه شد و كمي بعد از آن آيت‌ا... محمد يزدي در جايگاه رئيس جلسه، زنگ شروع رسمي جلسه را به صدا درآورد. آيت‌ا... احمد جنتي و آيت‌ا... محمدتقي مصابح يزدي كه پيش از آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني به جلسه آمده بودند، در كنار يكديگر در رديف انتهايي نشستند. بعد از شروع جلسه حجت‌الاسلام حسن روحاني، رئيس‌جمهوري و همچنين آيت‌ا... صادق آملي لاريجاني، رئيس قوه قضاييه به حضار پيوستند. حسن روحاني در رديف اول كنار هاشمي‌رفسنجاني جاي گرفت و آملي‌لاريجاني در رديف‌هاي انتهايي، تنها نشست.»
ریاست بهشت برای اصولگرایانروزنامه ایران
روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «دفاع وزیر کشور از حقوق احزاب» و «2 فصل از دفتر دولت اعتدال» اختصاص داد.
· احضار مشارکتی‌ها
پس از علی شکوری‌راد نوبت به جلایی‌پور رسید؛ روزنامه دولتی ایران طبق سنت همیشگی خود به پوشش خبری این رخدادها پرداخت و در ستون «دیگه‌چه‌خبر؟!» نوشت: «حمیدرضا جلایی‌پور احضارش به دادسرا را تأیید کرد. این عضو شورای مرکزی حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی» گفت: روز گذشته به دادسرا احضار شدم، اما ارتباطی به حزب اتحاد ملت، کنگره این حزب یا نشست خبری دبیرکل حزب نداشت. وی افزود: روز گذشته برای پاسخگویی به پرونده‌ای که مربوط به سال 93 و قبل‌ترها می‌شود، به دادسرا مراجعه کردم که همان پارسال اتهاماتی را که مطرح شده بود رد کرده بودم. وی ادامه داد: 10 ماه از آن احضار گذشته بود و از همان موقع قرار کفالت برایم صادر شد که دوباره نزدیک بازگشایی دانشگاه‌ها احضار شدم. مبنای اتهامات احضار جدید نیز همان اتهامات گذشته بوده است که باز آنها را رد کردم.»
 
کد مطلب : ۱۰۵۲۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما