۰
plusresetminus
نگاهی به روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات؛

مذاکره ملی؛ راه فرار/ مشایی در بازکیاگوراب! او برای آینده سیاسی خود چه تصمیم دارد؟/ روحانیت سیاست‌پیشه

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۲
لیلاز بر این باور است که ایران فقیر شده و تا زمانی‌که این بی پولی وجود دارد اراده دولت یازدهم به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد.
روزنامه های زنجیره ای
روزنامه های زنجیره ای
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از مشرق، روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز بر حمایت از اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت یازدهم، پرداختند و این حاشیه سازی ها علیه او را هزینه مقابله با فساد دوران احمدی‌نژاد دانستند.
از سوی دیگر ناظران سیاسی معتقدند که حضور آمانو در تهران تعیین‌کننده‌ترین و معنادارترین گام پس از توافق وین بوده است و اولین مرحله برای عملیاتی شدن توافق محرمانه میان ایران و آژانس برداشته شده است؛ هرچند از مفاد این توافق تاکنون مواردی به بیرون درز نکرده است اما رفتار نمایندگان آژانس نشان می‌دهد که راست‌آزمایی آنان با بازرسی‌های دقیق‌تر از مراکزی که در دوره های گذشته مصونیت بازرسی داشته است؛ صورت خواهد گرفت.
روزنامه قانون
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب قانون سه‌شنبه را با تیترهای «لایحه‌ای مقابل پول‌های کثیف» و «معضلات اقتصادی امروز بازتاب درآمد نقت است» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.
· بهترین دوران توزیع درآمد مربوط به دوران اصلاحات بود
سعید لیلاز، واردکننده هوو و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگو با روزنامه قانون به نارسایی‌های اقتصاد کشور می‌پردازد؛ وی معضلات اقتصادی کشور را محصول «درآمدهای نفتی» قلمداد می‌کند.
این کارشناس اصلاح طلب اقتصادی پیرامون نحوه توزیع درآمد براساس عدالت اجتماعی در ادوار تاریخی افزود: «بهترین دوران توزیع درآمد براساس عدالت اجتماعی مربوط به دوران سید محمد خاتمی بوده است اما در انتخابات سال 84 شاهد بودیم جریان‌های فکری دیگری به قدرت رسید. به عقیده سعید لیلاز همه معضلات اقتصادی امروز بازتاب درآمدهای نفت است.
لیلاز در پاسخ به این پرسش که روند معیوب تأثیر درآمدهای نفتی در اقتصاد تا چه زمان قرار است ادامه پیدا کند، می‌گوید: اگرچه دولت یازدهم درصدد ایست این چرخه است اما تا زمانی که پول نفت هست این روند نیز ادامه خواهد داشت.
لیلاز بر این باور است که ایران فقیر شده و تا زمانی‌که این بی پولی وجود دارد اراده دولت یازدهم به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد. وی می‌گوید: اگر امشب فروش نفت ایران دو برابر شود درآمد نفتی سال 95 به نصف بدترین سال‌های دوران تحریم می‌رسد چراکه آثار مثبت رفع تحریم‌ها را کاهش درآمد نفت پیشخور کرده است. چون در ایران چشم‌اندازی برای بهبود فروش نفت وجود ندارد خیلی از این دست پیش‌بینی‌ها دور از انتظار نخواهد بود.»
روزنامه ابتکار
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «امکان تغییر در روابط ایران و آمریکا» و «دعوت از زنان برای ورود به مجلس خبرگان» اختصاص داد.
· اولین گام با آمانو
ناظران سیاسی معتقدند که حضور آمانو در تهران، تعیین‌کننده‌ترین و معنادارترین گام پس از توافق وین بوده است و اولین مرحله برای عملیاتی شدن توافق محرمانه میان ایران و آژانس برداشته شده است؛ هرچند از مفاد این توافق تاکنون مواردی به بیرون درز نکرده است اما رفتار نمایندگان آژانس نشان می‌دهد که راست‌آزمایی آنان با بازرسی‌های دقیق‌تر از مراکزی که در دوره های گذشته مصونیت بازرسی داشته است؛ صورت خواهد گرفت.
سید علی محقق در سرمقاله روزنامه ابتکار این‌گونه به تحلیل حضور آمانو پرداخت و نوشت: «اکنون به نظر می‌رسد با این بازدید نیمه تشریفاتی و غیر عملیاتی و نمونه برداری انجام شده توسط کارشناسان ایرانی هم حق مسلم کشورمان در خصوص رعایت محرمانگی تاسیسات و سایت‌های نظامی رعایت شده است و هم راهکار توافق شده برای رفع بخشی از ادعاهای موجود (PMD) اجرایی شده و راه بهانه جویی از دلواپسان آمریکایی و صهیونیستی گرفته شده است. به عبارت بهتر با خاتمه یافتن مساله و بهانه پارچین با شیوه توافق شده، بخش اعظمی از مسیر اعتماد سازی دو طرفهٔ مبتنی بر راستی آزمایی طی شده است و میزان اهمیت مابقی مباحث ادعایی ازسوی آژانس نیز متأثر از کیفیت و میزان رضایت آن‌ها از این بازدید و نتیجه نمونه برداری انجام شده خواهد بود. به عبارتی در حالی که قرار است آمانو به زودی گزارش بعدی خود را به شورای حکام و به تبع آن به کمیسیون مشترک اجرای برجام ارائه کند ایران در جریان این سفر و تا همین‌جای کار با عمل به تعهدات اصلی و فرعی هم مسیر فنی اقدامات اصلی توافق شده در برجام را طی کرده و هم بهانه جویی‌های ادعایی ((PMD) به عنوان حاشیه تاثیرگذار بر متن توافق را تا حد زیادی تقلیل داده است. به گونه‌ای که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازگشت از تهران می‌گوید که پیشرفت قابل توجهی در زمینه حل مسائل باقی‌مانده میان ایران و آژانس حاصل شده است. این پیشرفت قابل توجه یعنی بازدید تشریفاتی آمانو از پارچین و نمونه برداری مورد تأیید تهران به طور قطع علاوه بر اثرگذاری مثبت بر گزارش آتی مدیرکل، کار دیپلمات‌های ایران و 1+5 در کمیسیون مشترک اجرای برجام که اولین جلسه آن قرار است در روزهای آینده در نیویورک برگزار شود را هم تسهیل و راحت خواهد کرد.»
روزنامه اعتماد
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «فردو بهشت غیرهسته‌ای» و «برائت معاون اول» اختصاص داده است.
· مذاکره ملی؛ راه فرار
کرباسچی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی در دیدار افطاری رییس‌جمهور برای اولین‌بار از ایده «مذاکره ملی» برای برون‌رفت از شرایط فعلی سخن گفت؛ اصلاح‌طلبان معتقد هستند که باید از الگوی مذاکره با قدرت‌های جهانی برای عرصه سیاست داخلی نیز استفاده نمایند تا از این طریق از توبه نسبت به خدشه به جمهوریت نظام در سال 88 عبور نمایند.
مرتضی حاجی که از وی به عنوان یکی از سرلیست‌های احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی یاد می‌شود در مورد تشریح ایده مذاکره ملی نوشت: «به ویژه که در مسائل داخلی یک نکته می‌تواند برای همه کارساز باشد و آن اشتراکاتی است که میان همه گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی کشور با وجود سلایق مختلف سیاسی وجود دارد. در واقع این اشتراکات به قدری قوی هستند که می‌توانند بر بسیاری از اختلافات فائق شوند. از جمله این اصول مشترک میان گروه‌های مختلف منافع ملی کشور و سربلندی و آبادانی ایران با تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی است. در واقع همه گروه‌ها با هر سلیقه سیاسی برای حل مشکلات کشور و آبادانی و پیشرفت کشور قدم برمی‌دارند و می‌خواهند از ایران الگویی را به جهان عرضه کنند که ساخته و پرداخته ارزش‌های انقلاب اسلامی است. بی‌تردید این نکات مشترک را نمی‌توان نادیده گرفت و آن‌ها را چیز کمی پنداشت چرا که با تکیه بر همین اشتراکات می‌توان بر فرعیات مورد اختلاف غلبه و آن‌ها را حل و فصل کرد. باید این روز مهم یعنی روز گفت‌وگوی تمدن‌ها را به همه کسانی که اهل فکر، تدبیر و گفت‌وگو هستند و برای پیشرفت و سربلندی ایران تلاش می‌کنند تبریک گفت و امیدوار بود همه کسانی که دل در گرو اعتلای ایران دارند به ویژه کسانی که در رأس قدرت هستند و اداره کشور را به عهده دارند از این روش برای حل و فصل مسائل اهتمام و گفت‌وگو را جایگزین زور و تحمیل کنند.»
روزنامه شرق
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «شیخ‌های سیاست‌پیشه» و «آن سوی اتهام» اختصاص داد.
· روحانیت سیاست‌پیشه
جامعه روحانیت مبارز از مهم‌ترین نهادهای سیاسی اثرگذار بر جریان اصولگرایی است که همچنان «تصمیم‌ساز» و «مرجع سیاسی» برای گروه همسو به شمار می‌رود. روزنامه شرق در گزارشی به فعالیت چهار دهه‌ای این نهاد پرداخته است.
در همین راستا گروه سیاسی روزنامه شرق پیرامون کنش سیاسی این نهاد روحانی در انتخابات 92 نوشت: «جامعه روحانیت مبارز پس از دوران احمدی‌نژاد و در مقطع انتخابات سال ۹۲، با وجود اینکه عضو شورای مرکزی آن یعنی حسن روحانی، نامزد رسمی انتخابات شده بود، اما بیشتر حول‌وحوش ائتلاف ۱+۲ (حدادعادل، قالیباف و ولایتی) فعال بود و البته برخی اعضای آن، نیم‌نگاهی هم به جلیلی داشتند. این تشکل حتی اعلام کرد مصطفی پورمحمدی که احتمال حضور وی در انتخابات می‌رفت، کاندیدای آنان نیست و سرانجام سیدرضا اکرمی، از اعضای شورای مرکزی این تشکل، اعلام کرد «با توجه به اینکه خود جامعه روحانیت به مصداق خاصی در حمایت از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری نرسیده است، اعضای این جامعه تک‌تک می‌توانند کاندیدای مورد علاقه خود را انتخاب و از آن حمایت کنند.»
تحلیل‌ها حکایت از آن داشت با توجه به چندگانگی اصولگرایان و اجماع اصلاح‌طلبان، حمایت جامعه روحانیت مبارز از یک کاندیدای اصولگرا از یک‌سو، حسن روحانی را تضعیف می‌کرد و از دیگر سو، با توجه به احتمال قریب‌به‌یقین پیروزی روحانی، شکستی دیگر در کارنامه جناح اصولگرا ثبت می‌کرد. چندی قبل حامیان سعید جلیلی، نامه‌ای منسوب به آیت‌الله مهدوی‌کنی خطاب به ولایتی برای کناره‌گیری از انتخابات به‌دلیل احتمال پیروزی اصلاح‌طلبان منتشر کرده‌اند که با توجه به فوت ایشان، موضع‌گیری دقیقی درباره آن صورت نگرفت. از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم تاکنون، دو عضو شورای مرکزی این تشکل یعنی آیت‌الله مهدوی‌کنی و حجت‌الاسلام محسن دعاگو، به دیار باقی شتافته‌اند. حالا آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جدید و حجت‌الاسلام تقوی، قائم‌مقام این تشکل هستند. اعضایی مانند مصباحی‌مقدم، سبحانی‌نیا و سالک بر کرسی مجلس نشسته‌اند و مصطفی پورمحمدی و سیدرضا اکرمی نیز در دولت روحانی حاضر هستند.»
روزنامه آرمان‌ امروز
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان هاشمی صفحه اول خود را به تیترهای «مأموریت کری و ظریف در غیاب اوباما و روحانی» و «جلسه با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها» اختصاص داد.
· مشایی در بازکیاگوراب!
مشایی کجاست؟! سوالی همیشگی و جذاب برای همه است حتی اگر مخاطبی غیر سیاسی باشید. ناظران سیاسی معتقدند دوران کنشگری او با احمدی نژاد پایان یافته است و «مراد» رییس‌جمهور دهم در جایگاه وی حضور پیدا نکرد تا مدل پوتین و مدودف تکرار شود. او برای آینده سیاسی خود چه تصمیم دارد؟
در همین راستا گروه سیاسی روزنامه آرمان هاشمی نوشت: «اکنون شنیده می‌شود این منطقه از سوی برخی سیاسیون به پایگاهی برای برنامه‌ریزی انتخاباتی تبدیل شده است. چنانکه خرزآنلاین از سایت‌های پوشش‌دهنده اخبار استان‌های شمالی خبر داد که «چندی پیش اسفندیار رحیم مشایی در بازکیاگوراب لاهیجان اقدام به برگزاری نشستی با حضور برخی دولتمردان سابق کرد! گویا در این نشست برخی استانداران اسبق گیلان نیز حضور داشتند. در این راستا، شنیده شده است یکی از معاونین ارشد حال حاضر استان نیز در این نشست حاضر بوده است! با توجه به سوابق اقتصادی این معاون، گویا حرف و حدیث‌ها در خصوص عزم جدی رئیس جمهور سابق برای حضور در دور آینده انتخابات و تلاش برای جلب حمایت‌های مالی و اقتصادی رنگ و بوی حقیقی به خود گرفته است.»
روزنامه ایران
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «سرمایه‌گذاری اروپا در کشاورزی و پزشکی ایران» و «اجرای دقیق برجام آغاز اعتمادآفرینی است» اختصاص داد.
· صدا و سیما سخنان نهاوندیان در کمیسیون برجام را پخش کند
حاشیه‌های مهم‌تر از متن همچنان گریبان‌گیر کمیسیون ویژه برجام بهارستان است؛ یک روز باید پاسخگوی حضور سعید جلیلی باشند و روز دیگر از پخش جلسات از صدا وسیما.
نقوی حسینی در گفت وگو روزنامه ایران پیرامون وضعیت کمیسیون اظهار داشت: «قضاوت جانبدارانه بودن عملکرد کمیسیون را ظلم به آن می‌دانم. اینکه کسانی غیر از اعضا می‌آیند در کمیسیون اظهار نظر می‌کنند، حقی است که در اختیار همه نمایندگان مجلس است. این نوع اظهار نظرها نباید به پای کمیسیون نوشته شود که از همه جریان‌های سیاسی در آن حضور دارند. انصافاً اعضای کمیسیون دیدگاه‌های سیاسی و جناحی خود را پشت در می‌گذارند و وارد جلسه می‌شوند. من به عنوان آدمی که تلاش دارم منصفانه با این موضوع برخورد کنم، واقعاً عملکرد کمیسیون را جانبدارانه نمی‌بینم.»
وی سپس پیرامون پخش جلسات با حضور دولتی‌ها اظهار داشت: «روز جلسه آقای نهاوندیان یک اشکالی پیش آمد. ما بعد از ظهر همان روز یعنی سه‌شنبه دو جلسه محرمانه داشتیم با حضور مقامات اطلاعاتی و دفاعی و نمی‌خواستیم پخش شود. بر همین اساس اعلام کردیم که برنامه‌های فردا قابل پخش نیست. ما این غیر قابل پخش را برای برنامه‌های بعد از ظهر گفته بودیم اما دوستان صدا و سیما تلقی‌شان این بود که جلسه صبح هم نیازی به ضبط و پخش ندارد. صبح که به کمیسیون آمدیم، مراتب را به مسئولان صدا و سیما گفتیم و تیم رسانه‌ای صدا و سیما هم فوری خود را به محل کمیسیون رساندند و برنامه را هم ضبط کردند. اما اینکه می‌خواهند آن را پخش کنند یا نه، به عهده خودشان است.»
کد مطلب : ۱۰۹۴۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما