۰
plusresetminus

لغو انتخابات نظام مهندسی و ساختمان فارس به دلیل مشکلات نرم افزاری/ آیا وزارت کشور می تواند انتخابات مجلس را به صورت الکترونیکی برگزار کند؟

تاریخ انتشارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۰
با برگزاری نخستین انتخابات الکترونیکی در تاریخ جمهوری اسلامی و ابطال آن در سه استان کشور به دلیل مشکلات نرم افزاری، به نظر می رسد صدق نظر شورای نگهبان بیش از پیش نمایان شده است.
انتخابات الکترونیک
انتخابات الکترونیک
به گزارش "حافظ نیوز" در حالی که طبق اعلام قبلی، انتخابات هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار بود صبح پنجشنبه در شیراز به صورت الکترونیکی برگزار شود، به دلیل آنچه که رئیس هیئت اجرایی این انتخابات از آن با عنوان مشکلات نرم افزاری یاد می کند لغو شد.
امیر فلاح نیا رئیس هیئت اجرایی انتخابات فارس در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طبق برنامه این انتخابات باید همزمان با سراسر کشور در فارس نیز برگزار می شد اما از همان ابتدا با قطعی مکرر شبکه و نرم افزار مربوطه مواجه شدیم.
وی ادامه داد: این مشکلات باعث شد که روند برگزاری انتخابات به کندی پیش رود و بعضا مشکلاتی برای مراجعان ایجاد کند.
فلاح نیا اظهار کرد: علاوه بر فارس بسیاری دیگر از استان های کشور نیز به دلیل سراسری بودن این نرم افزار با مشکل مواجه بودند که با تداوم مشکلات، وزارت راه و شهرسازی در بخشنامه ای به استان هایی که در اجرا دچار مشکل بودند این مجوز را داد که برگزاری انتخابات را متوقف کنند.
وی گفت: از آنجا که نرم افزار پیش بینی شده برای این انتخابات به شکل سراسری فعالیت می کرد و با توجه به حجم بالای اطلاعاتی که به مرکز منتقل می شد، این نرم افزار دچار مشکل و قطعی مکرر می شد که در نهایت تصمیم به لغو انتخابات گرفته شد.
رییس هیات اجرایی انتخابات نظام مهندسی ساختمان فارس افزود: بنابراین تمام آرایی که پنجشنبه اخذ شد باطل است و انتخابات نیز در زمان دیگری که متعاقبا اعلام می شود، برگزار خواهد شد.

آیا وزارت کشور می تواند انتخابات مجلس را به صورت الکترونیکی برگزار کند؟
برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در واقع جایگزین کردن سیستم دستی رای گیری با سیستم های الکترونیکی رای گیری است که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان رواج دارد. این سیستم به رای دهنده، امکان می دهد تا با بالاترین ضریب امنیتی ممکن و حفاظتی، رای خود را به صورت الکترونیکی ارایه کند. در انتخابات الکترونیکی مراحل رای دادن، شمارش و اعلام آراء به صورت کاملاً مکانیزه الکترونیکی و با کمک کامپیوتر و در کمترین زمان ممکن انجام می شود.
با این حال، برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در کشور ما با توجه به محدودیت های ساختاری و مشکلات نرم افزاری، همواره محل تشکیک بوده است و به همین دلیل، طی ماه های اخیر نیز به یکی از چالش برانگیزترین مباحث انتخاباتی تبدیل شده است.
در حالی که مسئولان وزارت کشور از عزم جدی خود برای برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیکی خبر می دهند، شورای نگخبان معتقد است زیرساخت های لازم امنیتی و حافظتی برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی هنوز مهیا نیست.
حال، با برگزاری نخستین انتخابات الکترونیکی در تاریخ جمهوری اسلامی و ابطال آن در سه استان کشور به دلیل مشکلات نرم افزاری، به نظر می رسد صدق نظر شورای نگهبان بیش از پیش نمایان شده است.
بنابراین باید منتظر بود و دید که آیا دولت طی ماه های آتی نیز همچنان بر برگزاری انتخابات اسفندماه به صورت الکترونیک اصرار خواهد ورزید یا خیر.
کد مطلب : ۱۱۳۰۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما