۰
plusresetminus

سهم اصلاح طلبان از کابینه دوازدهم چقدر است؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۱
اصلاح‌طلبان این روزها حتی بیشتر از خرداد 92 خود را در پیروزی روحانی شریک می‌دانند.
سهم اصلاح طلبان از کابینه دوازدهم چقدر است؟
به گزارش "حافظ نیوز"،یکی از مسائل قابل توجه در رابطه با دولت یازدهم در چهار سال اخیر، نوع مواجهه‌ی حسن روحانی به‌عنوان رئیس دولت با اصلاح‌طلبان بوده است. اصلاح‌طلبان که معتقد بودند روحانی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 را مدیون آن‌هاست، در پی سهم‌خواهی از دولت یازدهم بودند و در این مسیر حتی از اینکه دولت یازدهم را رحم اجاره‌ای برای اصلاحات هم بنامند، ابایی نداشتند. اما آنچه در طول چهار سال گذشته در حوزه‌ی عمل شاهد بوده‌ایم، چیزی غیر از این بوده و حسن روحانی هرچند سعی کرده از ظرفیت اجتماعی اصلاح‌طلبان برای اهداف مورد نظر خود استفاده کند، اما با این وجود، هیچ‌گاه آن‌گونه که اصلاح‌طلبان از او انتظار داشتند، به آن‌ها باج نداده و سعی کرده است تا می‌تواند آن‌ها را به دنبال خودش بکشاند.
حال به نظر می‌رسد بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، بازهم شاهد همین رویکرد از سوی روحانی هستیم. اصلاح‌طلبان این روزها حتی بیشتر از خرداد 92 خود را در پیروزی روحانی شریک می‌دانند. لذا بیش از گذشته انتظار دارند حسن روحانی آن‌ها را وارد بازی کند و در واقع خواستار امتیازهای بیشتری از وی هستند. این مسئله حتی در مواضع علنی آن‌ها نیز نمود دارد. به‌عنوان مثال، عبدالله ناصری از چهره‌های تندرو اصلاح‌طلب چند روز قبل در مصاحبه با روزنامه‌ی آرمان با تعیین تکلیف برای دولت روحانی گفته بود: تغییر در کابینه صد درصد باید صورت گیرد. آقای روحانی در سه روز گذشته در جمع مدیران ارشد، قوه‌ی اجرایی کشور در تمام سطوح و از جمله اعضای کابینه و مدیران را به‌صراحت به دو دسته تقسیم کردند. همان‌طور که آقای روحانی اذعان داشتند، عده‌ای با دولت همکاری لازم را داشتند و تمام‌قد از دولت دفاع می‌کردند و عده‌ای هم نصفه‌ونیمه دولت را همراهی می‌کردند.
ناصری در گفت‌وگو با روزنامه‌ی شرق هم می‌گوید: تا به اینجا یک انتظار اجتماعی جدی شکل گرفته است که کابینه تغییرات پنجاه‌درصدی داشته باشد. اگر چنین انتظاری محقق نشود، این موضوع تبدیل به یک مسئه برای دولت جدید روحانی خواهد شد. این در حالی است که برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز با طرح اسامی چهره‌های خاص و بعضا پرحاشیه برای کابینه‌ی روحانی، سیاست تحمیل افراد مورد نظر خود به دولت دوازدهم را دنبال می‌کنند.
با  این وجود، اما به نظر می‌رسد حسن روحانی نه‌تنها از موضع گذشته‌ی خود نسبت‌به جریان اصلاحات عدول نکرده، بلکه او این دوره با حاشیه‌ی امن بیشتری در قبال فشارهای اصلاح‌طلبان اهداف مورد نظر خودش را دنبال خواهد کرد.
چراکه در دولت یازدهم، وی به حمایت اجتماعی و رأی اصلاح‌طلبان برای انتخابات 96 نیاز داشت و به همین جهت با ملاحظه‌ی بیشتری نسبت‌به آن‌ها رفتار می‌کرد. اما ازآنجایی‌که بعد از دولت دوازدهم، حسن روحانی دیگر نیاز به رأی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی ندارد، حتی نسبت‌به قبل هم کمتر به آن‌ها امتیاز خواهد داد.
تهیه و تنظیم: محمد صادقی
کد مطلب : ۱۷۲۵۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما