۰
plusresetminus
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، املاک و امور حقوقی شورای شهر:

وابستگی شهرداری شیراز به منابع بانکی ۱۵درصد کاهش یافته است

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۸
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، املاک و امور حقوقی شورای شهر شیراز گفت: وابستگی بودجه امسال شهرداری شیراز به اوراق مشارکت، ۲۰ درصد بود که در بودجه سال آینده این میزان به ۱۵ درصد کاهش یافته است و این موضوع سبب وابستگی کمتر به منابع بانکی خواهد شد.
وابستگی شهرداری شیراز به منابع بانکی ۱۵درصد کاهش یافته است
به گزارش حافظ خبر، سید ابراهیم حسینی سه‌شنبه ۱۷ اسفند در یک کنفرانس خبری گفت: بودجه امسال شهرداری شیراز، ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد بود که در متمم بودجه به ۹ هزار و ۲۷۴ میلیارد افزایش پیدا کرد؛ شورای شهر برای سال آینده لایحه بودجه ۱۵ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومانی را مصوب کرده است.
 
این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه یک بخش از بودجه تامین درآمد از طریق عوارض است که به عوارض سالانه و ساختمانی و ... تقسیم می‌شود، گفت: سهم عوارض در بودجه سال آینده ۵۸۰۰ میلیارد پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل ۲ هزار میلیارد افزایش داشته است.
 
حسینی همچنین با بیان اینکه یک بخش از درآمد بودجه از محل مالیات است، عنوان کرد: با رایزنی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود که در بودجه مالیات ۲ برابر شود و البته این رقم سال گذشته ۹۰۰ میلیارد بوده که به ۱۸۰۰ میلیارد ارتقا یافته است.
 
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، املاک و امور حقوقی شورای شهر شیراز با بیان اینکه درآمدهای شهرداری همه پول نیست، گفت: گاهی ممکن است زمین یا ملک باشد که اینها بودجه غیرنقدی است و در بودجه ۱۴۰۱ تقریبا ۴ هزار میلیارد فروش املاک داریم.
 
حسینی با بیان اینکه یک قسمت از بودجه تسهیلات بانکی است، افزود: این قسمت سال گذشته هزار میلیارد بوده و در بودجه جدید ۸۰۰ میلیارد تومان شده یعنی سهم تسهیلات بانکی کم شده است و یک بخش از بودجه اوراق مشارکت است که در بودجه جدید ۱۵۰۰ میلیارد است، که وابستگی بودجه به اوراق سال گذشته ۲۰ درصد بوده و در بودجه جدید ۱۵ درصد شده به عبارتی وابستگی به منابع بانکی کمتر شده است.
 
عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه سهم ستاد باغ‌ها ۱۲۰ میلیارد بوده که هزار میلیارد شده است، عنوان کرد: درآمد این بخش تنها صرف خود باغ‌ها می‌شود تا ریه‌های شهر حفظ شود و فعالیت‌های که در شهر می‌شود در سال ۱۴۰۱ دولت ۴۸۵ میلیارد تومان به شهرداری شیراز می‌دهد که شهرداری هم باید همین میزان را بگذارد و اقساط وام بدهد که مترو، اتوبوس‌ها و بافت فرسوده برای هزینه‌کرد این بودجه تعریف شده است.
 
وی با بیان اینکه وام و اوراق مشارکت صرفا برای کارهای عمرانی است، گفت: ۵۰ درصد اصل و سود اوراق مشارکت را دولت می‌پردازد و از نظر اقتصادی برای شهرداری‌ها آورده خوبی دارد چون پروژه‌های بزرگ از طریق همین اوراق مشارکت انجام می‌شود و سیاست دولت این است که اوراق مشارکت برقرار باشد.
 
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، املاک و امور حقوقی شورای شهر شیراز با اشاره به بخش هزینه‌ای بودجه ۱۴۰۱ نیز گفت: بخش هزینه‌ای در دو قسمت هزینه‌های جاری و عمرانی است که در بودجه کنونی سهم هزینه‌های جاری ۳۴‌.۴ درصد بوده که در سال آینده به ۱۵.۸ درصد رسیده و این یعنی هزینه جاری هم در عدد و هم در درصد کم شده است اما در این کاهش حقوق و مزایای پرسنل کم نشده است و کاهش هزینه‌ها را به برخی از هزینه‌ها مثل همایش‌ها و جلسات دادیم که کاهش هزینه جاری به معنای کم کردن حقوق و مزایا نیست و این باید برای مردم تبیین شود.
 
وی با بیان اینکه شورای ششم برای حرکت خود یک ریل گذاشته و رویکردها مشخص است، گفت: برنامه ۵ ساله تنظیم شده است اما برای تطابق بودجه با این برنامه زمان کافی نبود لذا بودجه سال آینده بر مبنای یک سال در نظر گرفته شد و مابقی برنامه در شورا بررسی می‌شود که تا پایان تیرماه کار کارشناسی برنامه در شورا باید تمام شود و در مردادماه برنامه تا ۱۴۰۴ را تهیه و رونمایی می‌کنیم.
مدیرکل حوزه درآمدی شهرداری شیراز نیز در این جلسه در پاسخ به راه‌های تحقق درآمد پایدار، گفت: در مجلس قانونی در حال پیگیری برای تصویب است که براساس آن برای شهرداری‌ها راه‌های درآمدهای پایدار مشخص می‌شود.
 
امید گشتاسبی با بیان اینکه مالیات‌هایی محلی مثل جرایم رانندگی، عوارض آلودگی و ارزش افزوده در اختیار شهرداری‌ها است اما ضمانت اجرایی برای دریافت آن در اختیار شهرداری‌ها نیست، گفت: ۶۰ درصد جرایم راهنمایی و رانندگی باید به شهرداری برگردد اما عدد بزرگ است و دولت‌ها این رقم را به شهرداری‌ها نمی‌دهند.
 
گشتاسبی با بیان اینکه این مطلب درباره ارزش افزوده نیز صادق است، افزود: این رقم در کل کشود ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده است اما دولت‌ها چون کمبود اعتبار دارد دست در کاسه شهرداری‌ها می‌کنند.
کد مطلب : ۲۴۹۶۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما