۰
plusresetminus
پرسشی اخلاقی از مسئولان فرهنگی؛

آیا «خروج فرهنگ از رکود» با برگزاری کنسرت های غیراخلاقی محقق می شود؟/ مخالفت با برگزاری برخی کنسرت ها اعتقادی است یا سیاسی؟/ سومین حرم اهل بیت یا پایتخت موسیقی؛ مسئله این است!

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۱۷
حجم بسیار مجوزهای صادر شده برای برگزاری کنسرت های موسیقی این نگرانی را به وجود آورده است که گویا مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس همانگونه که عنوان داشته سودای تبدیل شیراز به دهکده موسیقی را دارد
به گزارش "حافظ نیوز" علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که طی چند روز گذشته برای شرکت در همایش اقتصاد هنر به شیراز آمده بود، طی سخنان تامل برانگیزی در خصوص لغو برخی کنسرت های موسیقی در جمع خبرنگاران گفت: «وقتی مجوزی داده می شود همه باید به قانون تن بدهند... نباید این گونه باشد که وقتی یک دستگاه رسمی مجوزی صادر می کند، افراد دیگری به صورت قانونی و غیرقانونی با این قضیه برخورد کنند.»
در خصوص سخنان اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاداوری چند نکته ضروری به نظر می رسد:
- نخست آنکه در حدود سه ماه پیش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مجوزی برای برگزاری کنسرت موسیقی «راک» در شیراز صادر می نماید، متعاقب صدور این مجوز، بیلبوردهای تبلیغاتی گروه موسیقی آرام در سطح شهر نصب می شود، گروه های دانشجویی نسبت به این امر اعتراض می کنند و سرانجام با روشن شدن نسبت سبک موسیقی راک و گروه های شیطان پرستی، با تقاضای روحانیت شیراز و برخی دیگر از ارگان ها این مجوز لغو می شود. در واقع نکته قابل تاملی که علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد از آن غافل است این است که در زیر مجموعه تحت امر وی نیز ممکن است «مجوز» برای برگزاری کنسرت هایی «خلاف شرع» صادر شود! حال مسئولان فرهنگی انتظار دارند گروه های دانشجویی، دستگاه های نظارتی و روحانیت شیراز چشم خود را ببندند و در مخالفت با مجوزی که برخی کارشناسان اداره ارشاد صادر کرده اند دم نزنند؟!

- در موردی دیگر مجددا توسط اداره فرهنگ و ارشاد فارس، مجوز برگزاری کنسرت برای «گروه لیان» که کنسرتهایش را بعضا همراه با رقص و آواز اجرا می نماید صادر می شود، مجوزی که فارغ از صدای روحانیت و دانشجویان، صدای فرماندار دولت تدبیر و امید را هم در می آورد، مصطفی امیری فرماندار سابق و علیرضا بیات پور سرپرستی که پس از امیری معرفی می شود در این باره نظر مشترکی دارند و صراحتا تصریح می کنند: «تا زمانی که من سکاندار فرمانداری شهرستان شیراز هستم اجازه نخواهم داد برنامه ای اجرا شود که قداست شهر شیراز در آن لحاظ نشود.» حال این سوال مطرح است که آیا صدور مجوز از سوی اداره فرهنگ و ارشاد، وحی منزل است که نتوان به آن خدشه وارد کرد و یا در مورد آن سوال پرسید؟
- حجم بالای مجوزهای صادر شده برای برگزاری کنسرت های موسیقی حتی در شهرستان های کوچک استان فارس از سوی بهزاد مریدی و اداره کل فرهنگ و ارشاد فارغ از صلاحیت داشتن یا نداشتن برخی از این گروه های موسیقی، این نگرانی را به وجود آورده است که گویا مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس همانگونه که عنوان داشته سودای تبدیل شیراز به پایتخت موسیقی را در سر دارد و گویا از منظر عده ای، مهمترین وجه هنر موسیقی است! و این اتفاق در حالی رخ می دهد که ترویج موسیقی بنا بر فرموده رهبر انقلاب از وظایف نظام اسلامی نبوده و نیست و اتفاقا در تعارض با مفهوم سومین حرم اهل بیت (ع) نیز قرار می گیرد. شاید به همین دلیل است که نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در زمره منتقدان رویه فرهنگی موجود قرار گرفته است و صراحتا عنوان می دارد: «آمار بگيريد ببينيد برگزاري كنسرت هاي موسيقي در حرم هاي اول و دوم اهل بيت(ع) چه ميزان است، اين همه آموزشكده موسيقي، آيا نياز است؟ آنهم آموزشگاه هايي كه مختلط است، اين همه كنسرت موسيقي در فضايي مختلط با حضور دختر و پسر و مرد و زن در كنار هم.»
بنابراین می توان نتیجه گرفت آنچه که از آن با عنوان سیاسی بودن علت مخالفت با برخی کنسرت ها از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد یاد می شود، در واقع تلاشی مقدس و اعتقادی از سوی قشر متدین است جهت حفظ مفهوم سومین حرم اهل بیت ماندن شیراز آن هم در برابر تفکری که تلاش دارد شیراز را تبدیل به پایتخت موسیقی کند.

کد مطلب : ۵۲۵۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما