۰
plusresetminus

سه هدف اصلی آمریکا در مذاکرات هسته ای چیست؟/ آیا آینده ملت ما به «صنعت هسته ای» گره خورده است؟/ پیام ویدیویی ظریف: هیچگاه اینقدر به یک راه حل پایدار نزدیک نبوده ایم + اخبار و حواشی مربوط به مذاکرات هسته ای

تاریخ انتشارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۱
اگر اساس وضع تحریمها علیه ایران را جلوگیری از نفوذ و گسترش انقلاب اسلامی بدانیم، آیا منطقی به نظر خواهد رسید که ایران اسلامی صرفا با اعمال برخی محدودیت ها در برنامه هسته ایش به معنای واقعی کلمه از بند تحریمهای ظالمانه نجات یابد و بتواند به دور از پروپاگاندای سیاسی و رسانه ای غرب با دنیا تعامل سازنده برقرار کند؟
توافق هسته ای
توافق هسته ای
حافظ نیوز/ بدون شک دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای، یکی از دستاوردهای باشکوه تاریخ پیشرفت علمی جمهوری اسلامی ایران است. در شرایطی که کشور ما به احتمال فراوان طی چند روز آینده در آستانه دستیابی به یک توافقنامه هسته ای می باشد، ساز و کار دستیابی به این توافقنامه و خطوط قرمز و محدودیت هایی که الزاما باید در نظر گرفته شوند طی یک ماه اخیر به طور خاص از سوی رهبر انقلاب به صورت شفاف و مشخص برای مسئولین ارشد کشور و مذاکره‌کنندگان به‌خوبی روشن شده است.
اتفاقی که سبب شده است تیم مذاکره کننده هسته ای دولت بر مبنای آن دقیقا بداند در خلال مذاکرات از چه چیزهایی نمی تواند کوتاه بیاید و بر سر چه چیزهایی می تواند مذاکره کند.
از سویی طرف آمریکایی نیز به نظر می رسد در این روزها بیش از هر زمان دیگری می داند که از مذاکرات چه هدفی را دنبال می کند. با توجه به سابقه عملکرد آمریکایی‌ها در موضوع مذاکرات هسته‌ای با کشورهایی چون لیبی و یا کره شمالی و همچنین سخنان چند ماه گذشته مقامات، تصمیم گیران و مراکز مطالعاتی آمریکا، که در زیرمجموعه نهادهای تصمیم‌ساز آن کشور جای می‌گیرند، به‌روشنی می‌توان دریافت که آن‌ها اهدافی مغایر با خطوط قرمز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در مذاکرات دنبال می‌نمایند که اهم آن‌ها شامل
1- مصوبه کنگره در خصوص نظارت بر توافق هسته‌ای احتمالی که می تواند محتوای توافقنامه صورت گرفته را بنا به خواست مسئولان آینده دولت آمریکا تغییر دهد
2- تأکید و اصرار کشورهای 1+5 به‌ویژه آمریکا بر بازرسی‌های نامحدود و فرا پروتکلی از مراکز هسته‌ای کشور و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران
3- تأکید بر لغو مرحله‌به‌مرحله تحریم‌ها بجای لغو کامل و همزمان کلیه تحریم‌ها علیه ایران
می باشد.
بنابراین با توجه به سابقه ای که آمریکا در مواجهه با لیبی هسته ای و کره شمالی هسته ای طی سالیان اخیر از خود به نمایش گذاشته است، درک این مساله سخت نیست که فهمیده شود مقصود طرف غربی از این اهداف که با پیچیدگی‌های خاص و همراه با جنگ روانی و رسانه‌ای در حال پیگیری است، ضربه زدن به فناوری هسته‌ای ایران و برچیدن دستاوردهای آن است که با تحمل مشقات و پرداخت هزینه‌های مادی و معنوی فراوان حاصل شده است.
بنابراین در صورت موفقیت ایران در مذاکرات با حفظ خطوط قرمز، کشور ما از توان و ظرفیت بالاتری برای تأمین منافع خود در منطقه غرب آسیا برخوردار خواهد شد، منافعی که در بسیاری از موارد با منافع سلطه‌مآبانه آمریکا در تعارض قرار دارد. موفقیت ایران در مذاکرات برای آمریکا مغایر با راهبرد آن کشور در قرن 21 بوده و برابر با شکست هیمنه هژمونیک ایالات متحده تعبیر می‌شود و از سوی دیگر ایران به معنای واقعی تبدیل به یک الگو برای تمامی کشورهای اسلامی، در حال توسعه و جهان سوم خواهد شد.
حال اگر اساس وضع تحریمها علیه ایران را جلوگیری از نفوذ و گسترش انقلاب اسلامی بدانیم، آیا منطقی به نظر خواهد رسید که ایران اسلامی صرفا با اعمال برخی محدودیت ها در برنامه هسته ایش به معنای واقعی کلمه از بند تحریمهای ظالمانه نجات یابد و بتواند به دور از پروپاگاندای سیاسی و رسانه ای غرب با دنیا تعامل سازنده برقرار کند؟
در طرف دیگر ماجرا نیز هرگونه عقب‌نشینی (که در چارچوب نرمش قهرمانانه تعریف نشود) از دستاوردهای صنعت هسته‌ای نه فقط به معنای عقبگرد در یک صنعت خاص بلکه به معنای گسست هویتی و متزلزل شدن استقلال کشور و نابودی فناوری هسته‌ای است که این امر هزینه‌های زیادی را به کشور و ملت تحمیل می‌کند و زنجیره‌ای تمام ناشدنی از فشارها و عقب‌نشینی‌های دیگر را در پی خواهد داشت و در بعد بین‌المللی نیز سبب تضعیف قدرت نرم، افول جایگاه الهام‌بخش ایران و جولان گفتمان‌های بدلی و تقلبی به‌جای گفتمان ناب انقلاب اسلامی خواهد شد.
بنابراین مقابله با برنامه‌ریزی و اهداف استراتژیک آمریکا و خنثی‌سازی پازل نابودسازی صنعت هسته‌ای ایران مستلزم به‌کارگیری راهبردی ملی، دقیق و همه‌جانبه و فراتر از منافع جناحی و گروهی است. بنابراین، با این دید می توان به قضاوت نشست که آیا رویدادی که در وین در حال رخ دادن است به نفع مصالح کشور و نظام اسلامی است یا خیر؟

پیام ویدیویی ظریف: هیچگاه اینقدر به یک راه حل پایدار نزدیک نبوده ایم
وزیر امور خارجه ایران در پیامی تصویری که از طریق یوتیوب منتشر شد تاکید کرد: طرفهای مذاکراتی ما بالاخره درک کرده اند که فشار و تهدید نه تنها هیچگاه به راه حل های پایدار نمی انجامد، بلکه تنش ها را افزایش می دهد.
متن کامل پیام «دکتر محمدجواد ظریف» به شرح ذیل است :
"من در وین هستم تا به یک بحران غیرضروری و طولانی که مدت ها قبل می بایست خاتمه می یافت پایان دهم. علی رغم برخی اختلافات باقیمانده در این ساعات آخرین، هیچگاه به این اندازه به دستیابی به یک راه حل پایدار نزدیک نبوده ایم. با این حال هنوز رسیدن به راه حل قطعی نیست.
دستیابی به توافق نیازمند شجاعت برای مصالحه، خودباوری برای انعطاف، پختگی برای تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت های کهنه است.
برخی لجوجانه معتقدند که فشار اقتصادی و نظامی به تسلیم می انجامد. آنها فکر می کنند که می توانند کماکان به هزینه جان و مال دیگران، خیال پردازی های موهوم خود را دنبال نمایند.
با این حال من امیدوار هستم؛ چراکه نشانه های غلبه منطق بر توهم را مشاهده می کنم. احساس می کنم که طرف های مذاکراتی ما بالاخره درک کرده اند که فشار و تهدید نه تنها هیچگاه به راه حل های پایدار نمی انجامد، بلکه تنش ها و دشمنی ها را افزایش می دهد. آنها شاهد بوده اند که تجاوز هشت ساله صدام و حامیانش به ایران، نتوانست ملت ایران را -که در برابر همه این کشورها به تنهایی ایستاده بود- به زانو درآورد.
آنها متوجه شده اند که کورترین و ظالمانه ترین تحریم های اقتصادی علیه کشور من، آنها را به هیچ یک از اهداف اعلام شده شان نرسانده و در عوض باعث آسیب افراد بی گناه و خشم ملتی صلح طلب و با گذشت شده است.
به همین دلیل آنها میز مذاکره را انتخاب کرده اند. ولی هنوز باید یک تصمیم حساس و تاریخی بگیرند: توافق یا تحمیل.
در سیاست -همچون زندگی- نمی توان به هزینه دیگران به اهداف خود رسید، چرا که عمر چنین دستاوردهایی همواره کوتاه خواهد بود. تنها توافقات متوازن هستند که می توانند از آزمون زمان سربلند بیرون آیند.
ما آماده دستیابی به یک توافق خوب و متوازن و گشودن افق های جدیدی برای برخورد با چالش های مهم و مشترک هستیم.
امروز تهدید مشترک ما رشد سریع افراط گرایی خشن و بربریت افسارگسیخته است. ایران اولین کشوری بود که در مقابل این چالش ایستاد و با طرح «جهان علیه خشونت و افراط» پیشنهاد داد مقابله با این تهدید به یک اولویت جهانی تبدیل شود. تهدیدی که ما با آن رو به رو هستیم در قالب مردانی نقاب دار نمود یافته است که مهد تمدن را هدف گرفته اند. از ما صحبت می کنم چرا که هیچ کس از این خطر جهانی در امان نیست. برای مقابله با این چالش های جدید، روش های جدید هم به شدت مورد نیاز است. ایران همواره در خط مقدم مبارزه با افراط حاضر بوده است. امیدوارم همتایان من نیز توجه خود را به این موضوع متمرکز نموده و منابع خود را برای مقابله با این تهدید حیاتی متمرکز کنند.
هزار سال پیش، فردوسی شاعر ایرانی گفت:
بکوشید نیکی به کار آورید  /  چو دیدید سرما بهار آورید
من جواد ظریف هستم و این همواره پیام ایران بوده است"

اخبار و حواشی مربوط به مذاکرات هسته ای 
همچنین محمدجواد ظریف درحاشیه دیدار با رییس جمهور اتریش درمصاحبه صداوسیما تصریح کرد:« دیروز گفتگوهای خیلی خوبی داشتیم در سه روز گذشته همه وزیران امورخارجه به وین آمدند و حتی برخی وزیران هم به طور مجدد به مذاکره کنندگان پیوستند. ما یک بار دیگر همه موضوعات را مرور کردیم.»ظریف تاکید کرد :«احساس می کنیم اراده سیاسی کافی وجود دارد اما هنوز این اراده سیاسی به نظام اداری منتقل نشده است. »

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اهداف دیدار خود با رییس جمهوری اتریش تصریح کرد :« نیاز بود تا از این طریق از مهمان نوازی دولت و هم مردم اتریش برای میزبانی اجلاس تشکر کنیم و از این طریق رییس جمهور اتریش را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات قرار دهیم ، درباره روابط دو جانبه و شرایط منطقه ای هم صحبت کنیم.»

وی در پایان دیدار با رئیس جمهور اتریش گفت :«گفتگوی بسیار خوبی بود و امیدوارم که این گفتگوها به برقراری یک نظام صلح آمیز در منطقه که امروز با خطر جدی افراط مواجه است ، کمک کند.»

دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت :آمریکا باید بین معامله یا تحریم یکی را انتخاب کند

محمدجواد ظریف درگفتگوی اختصاصی با نشریه آمریکایی المانیتور با اشاره به این مطلب افزود: معامله با توجه به اینکه آمریکا می خواهد تحریم ها را بردارد یا آنها را نگه دارد، منعقد خواهد شد یا شکست خواهد خورد. ظریف درباره خطوط قرمز آیت الله خامنه ای رهبر ایران گفت: «هیچ یک از موضوعاتی که مقام معظم رهبری مطرح کردند ، تازه نیست ، این موضع همیشگی ایران از روز نخست که ما مذاکرات را شروع کردیم ، بوده است.»

........................................................................................
پترائوس:‌ نمی‌دانیم در صورت حمله به تأسیسات غنی‌سازی، ایران چه پاسخی خواهد داد. رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا و مدیر سابق سازمان سیا در سخنانی اذعان کرد که ‫اسرائیل هیچ سلاحی برای منهدم کردن تأسیسات غنی‌سازی زیرزمینی ایران ندارد.

یک مقام آگاه به روند مذاکرات هسته‌ای گفته: اگر توافق هسته‌ای حاصل شود فکت‌شیت مشترک صادر خواهد شد. به گفته این مقام مطلع از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین: برای جلوگیری از ارائه تفسیرهای متفاوت در خصوص توافق هسته‌ای ایران، پیش بینی شده است که در صورت رسیدن به توافق یک فکت شیت مشترک صادر شود.

یکی از دیپلمات های نزدیک به تیم ایرانی به خبرنگار الف گفت، هنوز زود است درباره روابط ایران و آمریکا صحبت کنیم. وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ایرانی حاضر در وین اعلام کرد که هنوز زود است در مورد روابط میان ایران و آمریکا صحبت شود.

 ظریف و کری ساعت ۱۸ به وقت وین (۲۰:۳۰ به وقت تهران) بار دیگر با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

وزارت خارجه اتریش: تدابیر امنیتی لازم برای مذاکرات هسته‌ای در نظر گرفته شده است. وزارت خارجه اتریش از انجام همه اقدامات لازم برای فراهم کردن چارچوب امنی برای دور نهایی مذاکرات هسته ای ایران با غرب خبر داد.

بلومبرگ:توافق هسته ای ایران ابعاد محرمانه هم دارد.

سی ان ان تاکید کرد مذاکره کنندگان درباره توافق هسته ای خوشبین هستند.

 یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز جمعه پس از سفری مهم و کلیدی به ایران به خبرنگاران گفت دو طرف در برخی حوزه ها به «‌ درک بهتری »‌ دست پیدا کرده اند ولی هنوز باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

  الجزیره انگلیسی تاکید کرد پاسخ مذاکره کنندگان امیدواری به توافق هسته ای تا هفتم ژوئیه است.

 المنار :با وجود موانع ، گره ها و نقطه نظراتی که مطرح می شود اما خوشبینی در وین در خصوص مذاکرات هسته ای ایران حاکم است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تلاشها برای حل شکاف های باقیمانده ادامه دارد.

وزیرخارجه فرانسه پس از ملاقات با وزرای خارجه پنج بعلاوه یک بر حق ایران در توسعه فن آوری هسته ای صلح آمیز تاکید کرد.فابیوس گفت: من با همتایان خود ؛ ظریف ، جان کری، موگرینی، اشتاین ، هاموند و وانگی ملاقات کردم. مذاکرات در زمینه هایی پیشرفت داشت، اما ما هنوز به پایان مذاکرات نرسیده ایم، روز یکشنبه به مذاکرات هسته ای باز می‌گردم.

تونی بلینکن :معاون وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد ایران بیش از آمریکا به توافق هسته ای نیازمند است.

منابع خبری: برهان - الف - تابناک
کد مطلب : ۸۰۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما