۰
plusresetminus

اطلاعات بافت تاریخی شیراز به روز می شود

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۱
مدیرپایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیرازگفت:اولویت ما دراین پایگاه پژوهشی، تکمیل و به روز کردن اطلاعات پایه ای و زیرساختی در بافت تاریخی شیراز است زیرا اطلاعات و مطالعات ما در این بخش مربوط به زمان گذشته است.
به گزارش حافظ نیوز عبدالرضا نصیری اصل،یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:مطالعات، اطلاعات و نقشه های دردست ما از بافت تاریخی شیراز از جمله بناهای شاخص، تک بناها، بناهای واجد ارزش، گذرها و خانه های تاریخی ثبتی مربوط به 15 سال گذشته است و نیاز است این بخش به روز شود.
وی با بیان اینکه درشرایط کنونی وضعیت بسیاری ازخانه های ثبتی،خانه های واجد ارزش و خانه های باارزش که در گذشته شناسایی شده تغییر کرده است افزود: این درحالی است که بسیاری از اطلاعات ما در زمان گذشته نیز کارشناسی و بر اساس استانداردها نبوده است لذا اشکالات و مشکلات این بخش زیرساختی و پایه ای باید هرچه سریع تر رفع شود.
نصیری اصل اظهارداشت: داشتن اطلاعات صحیح و به روز یکی از اقدامات مهم و موثر برای تصمیم گیری و سیاست گذاری در بافت تاریخی شیراز است که اگر اطلاعات مورد نیاز ما در این بخش صحیح نباشد راه را اشتباه می رویم.
وی اضافه کرد: جمع آوری اطلاعات در محوطه بافت تاریخی شیراز نیازمند کار میدانی و کارشناسی است که ما در این پایگاه به دلیل کمبود نیرو با کندی کار در این بخش روبرو هستیم.
او ادامه داد: بر این اساس تلاش می کنیم برای به روز کردن اطلاعات بافت تاریخی شیراز از توان دانشگاه و دانشجویان استفاده کنیم به طوری که واحدهای درسی و پروژه های عملی دانشجویان رشته های مرمت و معماری را به سمت کارهای عملی در بافت تاریخی سوق دهیم.
نصیری اصل عنوان داشت: دانشجویان دانشگاه های مختلف در طول سال برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به پایگاه بافت تاریخی مراجعه می کنند که تلاش می کنیم از ترم مهر جاری دانشجویان در سطوح مختلف با انجام واحدهای درسی، پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد عملی در بافت تاریخی مشارکت دهیم.
وی بابیان اینکه بنا داریم پایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز محل حضور دانشجویان و استادان دانشگاه باشد گفت: انجام پژوهش های هدفمند در محوطه بافت تاریخی بسیار ارزشمند است که معتقدیم با انجام این روند کارهای خوبی در حوزه بافت تاریخی شیراز انجام خواهد شد.
نصیری اصل افزود: برای تکمیل مطالعات و پژوهش ها درباره بافت تاریخی شیراز علاوه بر استفاده توان دانشجویان و استادان دانشگاه در انجام برنامه ها و فعالیت های بافت تاریخی ، از مشاوران و متخصصان حرفه ای این بخش در قالب قراردادهای کاری نیز بهره خواهیم گرفت.
او بیان کرد: پایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز در گذشته اعتبارات مستقل، تجهیزات و نیروی متخصص داشته است که در چند سال اخیر تعطیل شده به طوری که تنها از این پایگاه یک ساختمان و تابلو باقی مانده است.
وی با بیان اینکه این روند منحصر به بافت تاریخی شیراز نبوده و مشکلی برای بافت های تاریخی در کشور است اظهارداشت: تعطیلی و انحلال پایگاه های پژوهشی بافت های تاریخی در کشور به دلیل عدم اعتقاد به این پایگاه ها ایجاد شد.
نصیری اصل اضافه کرد: در شرایط کنونی برای جبران این کم کاری گذشتگان باید روند احیای پایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز مطابق با سالهای اولیه فعالیت خود با اعتبارات مستقل، نیروی انسانی و تجهیزات به روز با شتاب انجام شود تا این مرکز بتواند در راستای فعالیت های خود گام بردارد.
بافت تاریخی شیراز که هسته اولیه این شهر هم محسوب می شود 360 هکتار وسعت و سه هزار اثر تاریخی ارزشمند و ثبت شده دارد.
280 خانه تاریخی در این بافت وجود دارد.
کد مطلب : ۸۰۵۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما