۰
plusresetminus
یادداشتی از علی مختاری :

زئونوز چیست ؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۸
بیماری‌‌ های زئونوز یا بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت به بیماری‌‌هایی گفته می ‌شود که به طور طبیعی قابلیت انتقال از حیوانات به انسان را داشته باشد.
زئونوز چیست ؟
به گزارش حافظ خبر، بیماری های زئونوز طیف وسیعی از بیماری‌ها را شامل می شود که کنترل آنها به خاطر تنوع، وجود مخازن و ناقلان متعدد، قدرت ایجاد اپیدمی و مرگ‌ و میر، از اهمیت بسیار زیادی برخودار است.
حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماری‌‌های عفونی که در حال حاضر قابل انتقال به انسان هستند، منشا حیوانی دارد و بیش از ۷۵ درصد بیماری‌ های نوپدید عفونی، بیماری ‌‌های زئونوز است.
مهم‌ترین بیماری‌های زئونوز
تب مالت، سالک، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، مهم‌ترین بیماری ‌های قابل انتقال از حیوانات به انسان است.
با توجه به مصرف روزانۀ فراورده ‌های دامی و احتمال تماس با حیوانات حتی در مناطق شهری و تمایل جامعه به نگهداری حیوانات در منزل، همه آحاد جامعه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های زئونوز هستند، اما برخیگروه ها نظیر روستاییان، کشاورزان، دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها و سایر افرادی که در صنایع شیر و گوشت فعالیت دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.
یکی دیگر از بیماری های زئونوز هاری است، هاری یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری است و اگر درمان نشود، کشنده بوده و موجب التهاب مغز، فلج عضلات تنفسی و مرگ می شود. تمامی حیوانات خونگرم ممکن است به آن دچار شوند و این بیماری را منتقل کنند.
راه های سرایت بیماری هاری: 
-  گاز گرفتن به وسیله حیوانات و تمام پستانداران خونگرم
-  پنجه کشیدن گربه سانان، از طریق خراش یا زخم روی پوست به وسیله حیوانات
-  لیسیدن مخاط لب، چشم و بینی توسط حیوانات 
اقدامات اولیه در برخورد با حیوان گزیدگی:
۱- شست و شوی عمیق با آب و صابون به مدت ۲۰ دقیقه
۲- پانسمان نکردن زخم و باز نگه داشتن آن
۳- مراجعه فوری به نزدیک ترین مرکز واکسیناسیون هاری محل سکونت  
علی مختاری مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۶۵۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما