۰
plusresetminus
گزارش ویژه «حافظ نیوز» از خسارت های سیل در استان فارس

از آب گیری مجدد دریاچه ها و سدهای استان تا طغیان رودخانه ها، آب گرفتگی معابر عمومی، تخریب برخی منازل روستایی و شسکتن چند پل و یک سد/ یادداشت: غلبه باران بر «تدبیر» + گزارش تصویری

تاریخ انتشارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۸
جای این پرسش وجود دارد که در کجای دنیا و بر اساس کدام اصول شهرسازی، مناطق مسکونی و شهری را در مسیر پایین دست یک سد می سازند؟!
حافظ نیوز/ سرویس اجتماعی بارش بسیار اندک رحمت الهی در سطح استان فارس طی سال جاری که نگرانی های بسیاری را به وجود آورده بود، با بارندگی های چند روز گذشته تا حد بسیاری این نگرانی را برطرف کرد و به برخی دریاچه ها، تالاب ها و سدهای استان حیات تازه ای بخشید.
اما بارش رحمت الهی در فارس تشنه کام به دلیل عدم محیا بودن زیرساخت های لازم، مثل همیشه خسارت آور بود و حتی چند نفر از هم استانی هایمان نیز بر اثر جاری شدن سیل جان خود را از دست دادند.

تخلیه کامل 5 روستای جهرم/ تخریب بیش از 1000 واحد مسکونی
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بارندگی شدید در شهرستان جهرم به پنج روستا آسیب جدی وارد کرد، به‌طوری‌که تمام اهالی این روستاها را از منازل خود به اماکن عمومی کشاند.
محمدرضا رضایی  افزود: در شهرستان جهرم پنج روستا تخلیه کامل شد و مجبور شدیم اهالی این روستاها را در اماکن عمومی اسکان دهیم و 20 روستا در محاصره آب هستند و امکان ارتباط با آنها وجود ندارد که نتوانستیم به آنها خدمات دهیم.
رضایی ادامه داد: در بارش‌های اخیر 20 روستا دچار مشکل جدی شده و تنها در بخش سیمکان 600 واحد مسکونی تخریب‌شده و در کل یک‌هزار واحد در کل شهرستان دچار مشکل است و به‌احتمال‌زیاد این تعداد بیشتر خواهد شد.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عشایر نیز در نقاط گوناگون شهرستان جهرم در محاصره آب هستند، خاطرنشان کرد: ما در شهرستان بیش از هر چیز به چادر و نایلون و پتو نیاز داریم و نیاز است مدیریت بحران استان به جهرم توجه جدی کنند.

8.5 میلیون مترمکعب سیلاب در شهرستان پاسارگاد مهار و جذب سفره های زیرزمینی شد
حسن خسروانیان شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود:از سال 1372تاکنون بالغ بر ده ها طرح و پروژه آبخیزداری اعم از پخش سیلاب، بند های خاکی و سنگی ملاتی، حوضچه های تغذیه مصنوعی، سد های خاکی، چک دم و غیره در شهرستان پاسارگاد اجرا شده است.
وی ادامه داد: این طرح ها و پروژه های آبخیزداری در حوضه های آبخیز، سرپنیران، کردشول، مادر سلیمان، ابوالوردی، مبارک آباد، خرسی، سوباتان، علی رسیده به منظور کنترل سیلاب حوضه های شهری، روستاها و جهت جلوگیری از فرسایش، کنترل رسوب سد مخزنی سیوند و تغذیه سفره های زیر زمینی در قالب پروژه های ملی و استانی اجرا شده است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: با توجه به بارندگی سامانه بارشی اخیر به میزان 175.2 میلی متر تمامی پروژه ها آبگیری صورت گرفت که پروژه های اخیر توانستند بالغ بر 8.5 میلیون متر مکعب سیل را مهار و به تدریج جذب سفره های زیر زمینی کنند.

ریزش کوه در برخی جاده‌های استان فارس
در محورهای شیراز، کازرون، نورآباد ممسنی، شیراز به فیروزآباد و جم و عسلویه، شیراز به فسا، جهرم به لار و نی‌ریز به سیرجان ریزش کوه مشاهده‌ شده که ضروری است رانندگانی که در این مسیرها تردد می‌کنند، هوشیاری لازم را به خرج دهند.

اسکان اضطراری ساکنان 500 واحد مسکونی آسیب دیده در فسا
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ویژه فسا گفت: حدود 500 واحدمسکونی در اثربارشهای اخیر در شهرستان فسا دچار خسارت وآسیب شده است که ساکنان آنان در محل هایی که از پیش تعیین شده بود اسکان داده شدند.
سیده راضیه فنایی جمعه افزود:‌ 35 مدرسه و سالن های ورزشی در6نقطه شهر فسا برای اسکان مردم پیش بینی شده است.

ذخیره 500 میلیون مترمکعب آب پشت سد سلمان فارسی
علیرضا صحراییان اظهار داشت: بارندگی‌های بسیار خوب چند روز گذشته موجب خوشحالی تمام مردم استان شده است و خوشبختانه با مدیریتی خوبی که قبل از بارندگی‌ها شد، تلفات جانی نیز نداشتیم و تنها خانه‌های مردم چند روستا تخریب شد.
فرماندار ویژه جهرم با رد شایعات مطرح‌شده در مورد شکسته شدن سد سلمان فارسی گفت: این سد ظرفیت پذیرش 900 میلیون مترمکعب آب را دارد که تنها 500 میلیون مترمکعب تابه‌حال آب در آن جمع شده است.

فرونشست زمین در خیابان زند شیراز ایمن سازی شد
معاون استاندار فارس گفت: پس از فرونشست زمین در خیابان زند ایمن سازی منطقه انجام شده است.
خلیل رضاییانبا اشاره به وضعیت فروکش کردن خیابان زند، گفت: با برنامه ریزی مناسب ایمن سازی منطقه انجام شده است. وی ادامه داد: گاز این محدود قطع شده که از هرگونه انفجار جلوگیری شود.

فرماندار ویژه جهرم از تخریب شدن سد منطقه محمدآباد خبر داد
علیرضا صحرائیان از تخریب شدن سد خاکی منطقه محمدآباد شهرستان جهرم خبر داد و از اهالی مناطق فرهنگ شهر، زیباشهر، خارقان و حیدرآباد که در مسیر آب قرار دارند خواست به منظور حفظ جان خود مراقبت لازم را داشته باشند.
فرماندار ویژه جهرم افزود: ساکنان این مناطق از تردد غیرضروری پرهیز کنند.

غلبه باران بر تدبیر!
استان فارس طی روزهای اخیر، سراسر در بحران و آماده باش به سر می برد. چرا که بارانی که بالاخره منتظرش بودیم و حتی پیش بینی می کردیم سیل آسا باشد آمد اما گویی غافلگیرمان کرد! این درست است که این حجم بارندگی در فارس اگر نگوییم بی سابقه، باید منصفانه اذعان کنیم کم سابقه بوده اما فارغ از آماده باش نیروهای راهداری و خدمات شهری، لازم است برای مهار تبعات چنین بارندگی هایی زیرساخت های لازم در فارس ایجاد شوند و از بروز برخی اشتباهات و خطاهای انسانی نیز در این زمینه به صورت جدی اجتناب شود.
به عنوان مثال با شکسته شدن یک بند خاکی در جهرم، چند روستا در معرض نابودی کامل قرار گرفتند حال آنکه جای این پرسش وجود دارد که در کجای دنیا و بر اساس کدام اصول شهرسازی، مناطق مسکونی و شهری را در مسیر پایین دست یک سد می سازند؟!
خط لوله اصلی گاز یکی از شهرهای مهم استان فارس را سیل برد! این خبری است که نمی شود با آن کنار آمد! سیل هرچقدر هم که شدید باشد، مواردی همچون خط لوله اصلی گاز یک شهر به لحاظ مهندسی باید به قدری ایمن کارگذاری شده باشد که در برابر زلزله و سیل آسیب نبیند حال آنکه وقوع این مساله نشان می دهد چه غفلت بزرگی در این باره به وقوع پیوسته است.
در شهر شیراز هم در صورتی که بارش باران قریب 30 ساعت دیگر با شدت ادامه پیدا می کرد، فاجعه ورود سیل به مناطق شهری شیراز و حومه بار دیگر با همه تبعات ناگوارش تکرار می شد.
تا همینجای کار نیز البته بارش باران در شیراز کم خسارت نبود؛ دروازه قرآن و تنگه اکبرآباد شیراز مسدود شد، زمین در بخشی از خیابان زند فرونشست و به گفته محمد حقنگر عضو شورای شهر شیراز، در بخشهایی از مسیر زیرزمینی مترو شیراز نیز فرونشست هایی رخ داده است.
این موارد نشان می دهد آمادگی لازم برای مقابله با بارانی که بسیار به آن نیازمندیم در فارس وجود ندارد و تدبیرهای صورت گرفته نیز پاسخگوی نیازها و چالش ها نیست و البته اعتراف به این امر مهم، نقض کننده زحمات و تلاش های بی وفقه دستگاه های امدادی و خدمات رسان نیز نخواهد بود.
نوبسنده: کاظم فریدونی
عکاس: امیر صادقیان

منابع خبری: فارس - مهر  - ایرنا

 
  • سیل در فارس

    سیل در فارس

  • سیل در فارس

    سیل در فارس

  • سیل در فارس

    سیل در فارس

  • سیل در فارس

    سیل در فارس

  • سیل در فارس

    سیل در فارس

  • سیل در فارس

    سیل در فارس

  • سیل در فسا

    سیل در فسا

  • سیل در فسا

    سیل در فسا

  • سیل در فسا

    سیل در فسا

  • خسارت سیل در جهرم

    خسارت سیل در جهرم

  • سیل در جهرم

    سیل در جهرم

  • سیل در جهرم

    سیل در جهرم

  • آب گرفتگی معابر و خیابان های جهرم

    آب گرفتگی معابر و خیابان های جهرم

  • طغیان رودخانه خشک

    طغیان رودخانه خشک

  • طغیان رودخانه خشک شیراز

    طغیان رودخانه خشک شیراز

  • سیل در جهرم

    سیل در جهرم

کد مطلب : ۱۶۴۸۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما