۰
plusresetminus
احزاب در هفته‌ای که گذشت؛

مؤتلفه، ایثارگران و پایداری لیست مستقل نمی‌دهند/ تحلیل اصغرزاده از تاثیر حزب اتحاد در آرايش سياسي اصلاح‌طلبان

تاریخ انتشارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۸
هنوز قاطبه اصولگراها با یکدیگر جلسه‌ای در خصوص چگونگی ورود به انتخابات آینده مجلس برگزار نکردند، ولی جلسات سه جانبه پایداری، ایثارگران و مؤتلفه با موفقیت همراه بوده و هر سه ضلع نظرات مشترکی را برای چگونگی ورود به انتخابات پیشنهاد می دهند.
احزاب
احزاب
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از مشرق، همایش مشترک سه تشکل مؤتلفه، پایداری و ایثارگران با عنوان «اجلاس وحدت اصولگرایان» روز گذشته با سخنرانی آیت‌الله مصباح و پیام آیت‌الله موحدی‌کرمانی برگزار شد که نشان از یک همگرایی عقلایی بود.
 «دستاوردهای جدید جلسات چندماهه سه ضلع اصولگرایی» ؛ «برگزاری همایش مشترک سه ضلع اصولگرایی»؛ «شورای فقها، محور ائتلاف اصولگرایان شد»؛ «همایش‌های استانی حزب اعتدال و توسعه»؛ «شگفتی آفرینی آذر منصوری در همایش حزب اتحاد»؛ «حمله مجدد آرمان هاشمی به صادق خرازی»؛ «بازی انتخاباتی کارگزارانی‌ها با عارف» و تحلیل عطریانفر از آرایش انتخاباتی مجلس دهم از جمله اخبار مربوط به حوزه احزاب سیاسی کشور بود که به صورت مختصر در ادامه این گزارش می خوانید.

«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان شد
هفته پیش بود که علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خبر از یک اتفاق نظر، وحدت و همگرایی در بین اصولگرایان داد.
«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان/ همایش‌های استانی حزب اعتدال با حضور دولتی‌ها/ بازی انتخاباتی «کارگزاران» با عارف/ «فاطمه هاشمی» سرلیست حزب اعتدال و توسعهدبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره شکل‌گیری شورای هماهنگی اصولگرایان گفته بود: «حدود 10 ماه پیش سه گروه از این سه ضلع یعنی پایداری، ایثارگران و مؤتلفه جلساتی را با یکدیگر آغاز کردند و ما همیشه دعای خیرمان بدرقه آنها بوده است. برای اینکه کار محدودتر و منسجم‌تر پیش رود این مسیر دنبال شد و در حال حاضر الحمدالله به یک اتفاق نظر و وحدت و همگرایی بسیار خوبی رسیده‌اند.»[1]
این هفته نیز مجتبی شاکری خبر از تصمیم پایداری، ایثارگران و موتلفه برای محوریت شورای فقها داد و گفت: «در جلسات متعدد سه ضلع اصولگرایی پایداری، مؤتلفه و ایثارگران توافق شده که شورای فقها یعنی آیات مصباح، موحدی و یزدی در رأس تصمیم‌گیری باشند.»
صادق محصولی قائم‌مقام جبهه پایداری نیز خبر از موافقت حضرات آیات یزدی، مصباح و موحدی کرمانی برای هدایت‌گری اصولگرایان داد و با تاکید بر اینکه تحولات بسیار مثبتی در جهت ائتلاف اصولگرایان صورت گرفته است اظهار داشت: «با حضرات آیات یزدی، مصباح و موحدی کرمانی توافق شده و آنها نیز پذیرفته‌اند که هدایتگری اصولگرایان برای رسیدن به ائتلاف را برعهده بگیرند.»[2]
همه نشانه ها حاکی از یک همگرایی است که پس از برگزاری 40 جلسه مشترک از سوی سه تشکل که سه ضلع اصولگرایی را نمایندگی می‌کردند، به نتیجه رسیده است و برگزاری همایش مشترک حزب موتلفه،‌جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران با دعوت از آیات یزدی، مصباح یزدی و موحدی‌کرمانی تنها از نتایج اولیه یک همگرایی عقلایی است.
یکی دیگر از دستاوردهای این تلاش چندین ماهه برای ایجاد وحدت حداکثری، اعلام رضایت و موافقت سه فقیه برای هدایت‌گری جریان اصولگرا بود، جمع سه نفره‌ای که با عنوان «شورای فقها» کار نظارت بر سلامت و روند تحقق این وحدت را در جریان اصولگرایی بر عهده گرفتند.
از سوی دیگر، همایش مشترک سه تشکل مؤتلفه، پایداری و ایثارگران با عنوان «اجلاس وحدت اصولگرایان» روز گذشته پنجشنبه 5 شهریور ماه در سالن شهدای حزب موتلفه برگزار شد؛ در این همایش که شوراهای مرکزی تهران و استانی این تشکل‌ها نیز حضور دارند، آیت‌الله مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره) به ایراد سخنرانی پرداخت.
همچنین در این همایش از آیات موحدی کرمانی دبیر جامعه روحانیت مبارز و یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز دعوت شده بود که به دلیل سفر آیت‌الله موحدی کرمانی به مشهد مقدس، پیام تصویری وی در این همایش پخش شد؛ آیت‌الله یزدی نیز که بنا به کسالت جسمی نتوانسته بود در این همایش حضور یابد، حجت الاسلام تقوی به نمایندگی از وی سخنرانی کرد.
بر پایه این خبر رویکرد همایش امروز،‌ وحدت اصولگرایان و فراگیر شدن چتر ائتلاف در این جریان حول محور ولایت‌فقیه و ارزش‌های اسلامی اعلام شده است و سخنرانان نیز بر این موضوع تاکید کردند.
دیدار خصوصی آیت‌الله مصباح و حدادعادل و برگزاری میزگرد تخصصی
در ادامه اجلاس وحدت اصولگرایان، میزگرد پرسش و پاسخ تخصصی دبیران این احزاب و جمعیت‌ها با حضور محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه،‌ حجت‌الاسلام آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران درباره روند وحدت اصولگرایی برگزار شد.
همچنین در حاشیه این همایش، حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با آیت‌الله مصباح یزدی پس از خروج از جلسه ملاقات خصوصی داشتند.
مؤتلفه، ایثارگران و پایداری لیست مستقل نمی‌دهند
هنوز قاطبه اصولگراها با یکدیگر جلسه‌ای در خصوص چگونگی ورود به انتخابات آینده مجلس برگزار نکردند، ولی جلسات سه جانبه پایداری، ایثارگران و مؤتلفه با موفقیت همراه بوده و هر سه ضلع نظرات مشترکی را برای چگونگی ورود به انتخابات پیشنهاد می دهند.

«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان/ همایش‌های استانی حزب اعتدال با حضور دولتی‌ها/ بازی انتخاباتی «کارگزاران» با عارف/ «فاطمه هاشمی» سرلیست حزب اعتدال و توسعهمحمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه نیز در پاسخ به این سئوال که با توجه به تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان تکلیف تصمیمات نشست‌های سه جانبه موتلفه، ایثارگران و پایداری چه می‌شود؟ گفت: خواست ما "تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان" است که با تشکیل آن طبیعتاً تمام مصوبات خود را به آن شورا ارائه می‌کنیم.

حبیبی حتی تشکیل نشست‌های سه جانبه را برای ورود پیشنهادات این سه ضلع اصولگرایی به شورای هماهنگی اصولگرایان مفید دانست و گفت: هدف ما تشکیل شورای هماهنگی نیروهای اصولگراست و ما آنچه محصول خرد جمعی اصولگرایان باشد را می‌پذیریم ولی هم ما و هم سایر اصولگرایان می‌توانند پیشنهاداتی را که با بحث و بررسی‌های قبلی در داخل تشکل‌های خود به دست آوردند، به شورای هماهنگی اصولگرایان ارائه کنند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه من با اطمینان می‌گویم که شما هیچ اصولگرایی را پیدا نمی‌کنید که به اندازه سر سوزنی با ائتلاف اصولگرایان مخالفت داشته باشد، به دروغ و شایعاتی که در فضای رسانه ای به راه افتادهاشاره کرد و عنوان کرد: شایعه و دروغ دیگری هم پخش کرده بودند که تشکل‌های سه‌گانه موتلفه، ایثارگران و پایداری می‌خواهند لیست مستقل برای انتخابات مجلس ارائه کنند؛ این مطلب از آن دروغ‌هایی است که مخالفان ائتلاف اصولگرایان عامل نشر و پخش آن هستند. امروز گروه‌های دیگر اصولگرایی با یکدیگر جلسه دارند تا همه بتوانیم به تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان برسیم.[3]

«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان/ همایش‌های استانی حزب اعتدال با حضور دولتی‌ها/ بازی انتخاباتی «کارگزاران» با عارف/ «فاطمه هاشمی» سرلیست حزب اعتدال و توسعههمایش‌های استانی حزب اعتدال و توسعه با حضور دولتی‌ها
غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه طی گفتگویی از برگزاری نشست‌های استانی این حزب خبر داد و گفت: طی یکسال گذشته گردهمایی منطقه‌ای برگزار و ایران را به 5 منطقه تقسیم کرده‌ایم و اعضای شورای مرکزی در یک مرکز حضور می‌یافتند و یکی از اعضا برای آنها سخنرانی می‌کردند؛ به طور مثال در کرمانشاه آقای واعظی، در قزوین، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان آقای بانک و در یزد خانم فاطمه هاشمی رفسنجانی سخنرانی کردند. احساس می‌شد که باید حزب تحرک داشته باشد و ما برگزاری همایش‌های استانی را از نیمه دوم سال گذشته آغاز کرده‌ایم و این جلسات همچنان ادامه دارد.

دهقان با بیان اینکه آقای هاشمی رفسنجانی و روحانی پدران و رهبران معنوی حزب اعتدال و توسعه قلمداد می‌شوند، گفت: حزب اعتدال و توسعه به دلیل اینکه از آغاز نگاه نهادینه کردن گفتمان اعتدال را داشت، تلاش کرد که انحصارطلبی نکند و مصادیق اعتدال را از سه جریان چپ، راست و میانه (اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالگرا) انتخاب کند.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درخصوص مصادیق اعتدال اظهار داشت: در شرایط فعلی آقای ولایتی، لاریجانی، کاظم جلالی و بخشی از فراکسیون رهروان که به آقای لاریجانی نزدیک هستند، مصداق اعتدال‌گرا محسوب می‌شوند؛ در جریان میانه آقای ناطق نوری مصداق بارز اعتدالیون است و در جریان اصلاح‌طلب نیز آقای دکتر عارف و مجموعه بنیاد امید ایرانیان عملاً نشان دادند که ساختار کلی نظام را قبول دارند و اگر به اصلاحات معتقد هستند، به اصلاح درون ساختار معتقدند مانند آقای پزشکیان و تابش که ما آنها را به خود نزدیک می‌دانیم. آقایان هاشمی رفسنجانی، روحانی و حسن خمینی ذیل جریان اعتدال در ایران تعریف می‌شوند.[4]
«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان/ همایش‌های استانی حزب اعتدال با حضور دولتی‌ها/ بازی انتخاباتی «کارگزاران» با عارف/ «فاطمه هاشمی» سرلیست حزب اعتدال و توسعهشگفتی آفرینی آذر منصوری در همایش حزب اتحاد
پنج‌شنبه گذشته اولین نشست حزب «اتحاد ملت ایران» در رسمی‌ترین سالن تجمعات و همایش‌های دولتی، یعنی سالن اجلاس سران تشکیل شد، تا اخبار و حواشی برگزاری این کنگره در هفته ای که گذشت به کرات مورد اشاره رسانه ها و چهره های سیاسی قرار گیرد.

درنخستين كنگره حزب اتحاد که درسالن اجلاس سران تشکیل شد، آذر منصوري شگفتی ساز شد. او كه سابقه معاونت دبيركل در حزب منحل مشاركت را داشت در نخستين كنگره حزب اتحاد با ٣٣٩ راي به عنوان نخستين منتخب اعضا راهي شوراي مركزي شد. پس از او علي تاجرنيا، هادي خانيكي، محمد كيانوش‌راد، حميدرضا جلايي‌پور، حسين كاشفي، ولي‌الله شجاع‌پوريان، علي شكوري‌راد، فاطمه راكعي، غلامرضا انصاري، جلال جلالي‌زاده، مرتضي مبلغ، عمادالدين خاتمي، اشرف بروجردي، حجت‌الاسلام مصطفي درايتي، سيدمحمود حسيني، شمس وهابي، علي صوفي، رضا باوفا، حسين عبادي، حسين نقاشي و علي‌محمد حاضري اعضايي بودند كه با راي اعضاي كنگره در دور اول به عنوان اعضاي شوراي مركزي انتخاب شدند.

شوراي مركزي ٣٠ نفره اتحاد اما شکوری راد و آذر منصوري را به عنوان گزينه‌هاي پيشنهادي جهت برگزاري انتخابات دبيركل معرفي كرد. هنگام معرفي اين دو چهره پس از اعلام نام آذر منصوري حاضران به ابراز احساسات بيشتري پرداختند. برآورد ناظران كنگره اين بود كه اگر رقابت شكل گيرد احتمال پيروزي آذر منصوري وجود دارد اما او تصميم به انصراف گرفت. البته اين تصميم با مخالفت شوراي مركزي روبه‌رو شد تا منصوري با وجود ميل باطني مجبور به باقي ماندن در رقابت با شكوري‌راد شود. با اين حال منصوري در سخناني خطاب به اعضا از آنان خواست تا به علي شكوري‌راد راي دهند و اعلام كرد خودش نيز به او راي خواهد داد. اين گفته‌هاي منصوري كافي بود تا شكوري‌راد نخستين دبيركل حزب اتحاد شود.[5]

«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان/ همایش‌های استانی حزب اعتدال با حضور دولتی‌ها/ بازی انتخاباتی «کارگزاران» با عارف/ «فاطمه هاشمی» سرلیست حزب اعتدال و توسعهتحلیل اصغرزاده از تاثیر حزب اتحاد در آرايش سياسي اصلاح‌طلبان

اعضای حزب جدید اتحاد که همان اعضای حزب منحله مشارکت هستند، این هفته در صدر اخبار اصلاح طلبان قرار گرفتند. ابراهيم اصغرزاده طی یادداشتی در روزنامه اعتماد به آغاز به کار حزب اتحاد اشاره کرد و نوشت: «در انتخابات پيش رو نيز بر آرايش سياسي اصلاح‌طلبان اثرخواهد داشت.»
وی ادامه داد: «ابتدا به اين دليل كه دولت روحاني پس از توافق هسته‌اي و پيروزي در عرصه سياست خارجي نيازمند تحقق يكي ديگر از شعارهايش در سياست داخلي و شكستن فضاي امنيتي بود. شكستن فضاي امنيتي در جامعه مدني با تولد احزاب و انتشار جرايد كثيرالانتشار شكل مي‌گيرد. خوشبختانه در اين زمينه حالا دولت روحاني مي‌تواند به افكار عمومي بگويد با مجوز دادن به شبكه‌اي از نيروهاي سياسي كه عمدتا در حزب مشاركت سازمان داده مي‌شدند آنها فعاليت حزبي و رسمي خود را شروع كرده‌اند. از اين بابت بايد به وزارت كشور هم تبريك گفت.
حزب اتحاد ملت ايران كه در كنگره آن هم به لحاظ كيفيت و هم ليست شوراي مركزي مشاهده كرديم با برنامه‌ريزي منسجم و قدرتمندانه‌اي كار را شروع كرد و علاوه بر اينكه اين حزب سرنوشت خوبي خواهد داشت در انتخابات پيش رو نيز بر آرايش سياسي اصلاح‌طلبان اثرخواهد داشت. امروزه اصلاح‌طلبي بيش از انكه به قدرت و سازمان و پول نياز داشته باشد به آزاديخواهي و پذيرش نظر منتقدين نيازمند است.»[6]
«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان/ همایش‌های استانی حزب اعتدال با حضور دولتی‌ها/ بازی انتخاباتی «کارگزاران» با عارف/ «فاطمه هاشمی» سرلیست حزب اعتدال و توسعهمنتجب نیا: کارگزاران در حد یک حزب متوسط است و جایگاه ویژه‌‌ای ندارد
حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام و از اعضای مؤسس حزب اعتماد ملی این هفته در گفتگو با فارس، به موضوعات مهمی اشاره کرد و از سازوکار تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی اصلاح طلبان سخن گفت.[7]
او طی این مصاحبه به نقش حزب کارگزاران اشاره کرد و با بیان اینکه در جبهه اصلاحات که 21 حزب داریم اعتماد ملی و کارگزاران هم یکی از آنها هستند، گفت: «هر کدام در تصمیم‌گیری یک رای بیشتر ندارند.»
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی همچنین نقش کارگزاران را در حد یک حزب متوسط اصلاح طلب توصیف می کند و می گوید: اثرگذاری کارگزاران با وجود قدرت و امکانات با یک حزب متوسط عضو شورای هماهنگی، یکسان است. به عنوان یک حزب جایگاه ویژه‌ای برای کارگزاران قائل نشده‌ایم.
منتجب نیا با بیان اینکه شرایط دولت فعلی و ارتباط نزدیک روحانی و هاشمی، نشان می‌دهد که ارتباط و حضور کارگزاران با دولت بیشتر است، عنوان کرد: کارگزاران هم پشتوانه قوی مثل هاشمی دارد هم در شورای هماهنگی اصلاحات، شورای مشورتی و همه جاها حضور پررنگ‌تری دارند و به طور طبیعی انتظار است که اینها اثرگذارتر باشند ولی این به آن معنا نیست که یک جایگاه ویژه‌ برای آنها قائل شدند.
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در ادامه این گفتگو به موضوع تعامل اصلاح طلبان و دولت روحانی اشاره می کند و می گوید: اگر دولت آقای روحانی از مسیر خواسته‌های مردم عدول و خارج شود اصلاح‌طلبان با قامتی برافراشته و فریادی بلند مسیر و راه خودشان را دنبال می‌کنند و هرگز سرنوشت خودشان را با دولت گره نزدند و نخواهند زند.
«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان/ همایش‌های استانی حزب اعتدال با حضور دولتی‌ها/ بازی انتخاباتی «کارگزاران» با عارف/ «فاطمه هاشمی» سرلیست حزب اعتدال و توسعه«ناطق نوری» چهره‌ای موثر در مسیر اصلاح طلبان و کارگزاران
قطعا یکی از گزینه های موثر در انتخابات «ناطق نوری» خواهد بود. به همین دلیل هم هست که رسانه‌ها نزدیکی و رفاقت هاشمی و ناطق را در مسیر انتخاباتی کارگزارانی‌ها بی‌تاثیر نمی دانند و یکی از راهبردهای حزب کارگزاران را بهره‌گیری و به میدان کشیدن ناطق نوری می‌دانند .
کارگزارانی‌ها با وجود اینکه تاکنون ابراز تمایلی از سوی ناطق برای ورود به صحنه انتخابات صورت نگرفته اند ولی بارها از سوی رسانه های خود به محوریت ناطق نوری در انتخابات مجلس دهم اشاره کرده اند و تصویر ناطق را در صفحه مجلات و روزنامه های خود قرار داده اند.
صدا به عنوان ارگان رسانه‌ای کارگزاران می‌نویسد: «با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم باز هم توجه ها به سمت "ناطق نوری" جلب شده است.» و محمد قوچانی با اشاره به لزوم کاندیداتوری ناطق در انتخابات پیش رو می گوید: «ناطق رئیس مجلس مناسبی است.»
در هفته‌ای که گذشت دبیرکل، رئیس شورای مرکزی و اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با حجت السلام ناطق نوری دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار سید محمد صادق خرازی عضو موسس و رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان که به دلیل فشارهای زیاد برخی از چهره های اصلاح طلب مجبور به استعفاء شد به ارائه گزارشی از اهداف حزب ندای ایرانیان پرداخت و از آرمان تجلی یافتن آرزوهای مردم بزرگی و تلاش‌های اصلاح‌طلبانه سخن گفت.
حجت السلام ناطق نوری پس از شنیدن صحبت‌های چند تن از اعضای حزب ندای ایرانیان، به موضوع تحزب اشاره کرد و با تاکید بر اینکه کشور را با موج نمی شود اداره کرد، گفت: چون حزب نداریم، انتخاب‌هایمان هم خیلی درست درنمی‌آ‌ید و تعبیر من این است که ما تقریبا در دو یا سه تا از انتخابات هایی که داشته ایم؛ ریاست جمهوری را مثال بزنم؛ رؤسای جمهورمان با موج انتخاب شده‌اند؛ یعنی‌‌ همان سال 76یک موج آمد، حالا موج حق یا ناحق آن بحث دیگری است. یک موج آمد و بعد جناب آقای خاتمی انتخاب شدند که شاید دو ماه قبل از آن هرگز به ذهنشان و به ذهن هیچکس نمی‌رسید که این می‌شود یا آن می‌شود.
ناطق در ادامه گفت: بعد از آقای خاتمی باز هم یک موج آمد، ولی گاهی موج مثبت است و گاهی هم منفی. انتخاب جناب آقای روحانی هم باز یک موج است. من همیشه به دوستان گفتم نمی‌شود کشور را با موج اداره کرد. موجی حرکت کردن این نوسانات و مشکلات را هم دارد؛ حتما وجود حزب لازم است.[8]
«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان/ همایش‌های استانی حزب اعتدال با حضور دولتی‌ها/ بازی انتخاباتی «کارگزاران» با عارف/ «فاطمه هاشمی» سرلیست حزب اعتدال و توسعهحمله مجدد آرمان هاشمی به صادق خرازی
رسانه های نزدیک به کارگزاران و مشارکت از همان ابتدا روی خوشی به «ندا» نشان ندادند. در حالی که طی روزهای گذشته صادق خرازی به دلیل فشارهای احزاب منحله اصلاح طلب و همزمان با تاسیس حزب اتحاد ملت استعفا خود را اعلام کرد، ولی بازهم مورد حمله ارگان رسانه‌ای کارگزاران و روزنامه منتسب به خانواده هاشمی رفسنجانی قرار گرفت.[9]

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «پروژه ای دیگر با نام صادق خان؟!» نوشته است: «ابتدا نباید فراموش کرد آقای صادق خرازی تنها از ریاست شورای مرکزی ندا استعفا داده و قصدی برای خروج از ندا ندارد وخوش باوری است اگر پذیرفته شود وی برای سپردن مسئولیت به فردی دیگر می‌خواهد از کرسی ریاست جدا شود.»

آرمان در ادامه این مطلب آورده است «گمانه‌هایی که در مورد نامه خرازی می‌توان زد، اینگونه است: اول اینکه شاید او نمی‌خواهد در قبال لیست اصلاح‌طلبان خائن که چندی قبل مدعی وجود آن بود پاسخگو باشد. شاید از انتقادات وارده بر سر این صحبت بدون مدرک و سندش به ستوه آمده باشد و تصور کند با دور شدن از ریاست شورای مرکزی ندا، اذهان دیگر آن لیست را مطالبه نخواهند کرد که تصور اشتباهی است چون آنچه بیان کرد به ابزاری برای هجمه به اصلاحات از سوی رقیب تبدیل شد و به سادگی فراموش نخواهد شد. برخی نیز این گمانه را مطرح می‌کنند که با تشکیل حزب اتحاد و استقبالی که از آن شد، اگر برنامه‌ای برای ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان بود، با مشکل مواجه شده است چرا که اتحاد اصلاح‌طلبان در کنگره اتحاد نشان داد روزنه‌ای بر‌ای شکاف‌اندازی وجود ندارد پس شاید بازی تغییر کرده است. گمانه سوم که آن هم به اتحاد مرتبط است اینکه پس از برگزاری کنگره اکثر رسانه‌های تاثیرگذار اخبار و تصاویر خود را به این حزب اختصاص دادند و حالا شاید خرازی با پیش کشیدن بحث استعفا می‌خواهد نظرها را به ندا معطوف سازد.[10]
«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان/ همایش‌های استانی حزب اعتدال با حضور دولتی‌ها/ بازی انتخاباتی «کارگزاران» با عارف/ «فاطمه هاشمی» سرلیست حزب اعتدال و توسعهبازی انتخاباتی «کارگزاران» با عارف

اوایل مردادماه بود که هفته نامه کارگزاران «صدا» طی خبری اعلام کرد: «عارف از سوی اصلاح‌طلبان مسئول انتخابات تهران شد.» این خبر در نگاه اول مهم و تصمیمی دال بر محور قرار گرفتن محمدرضا عارف از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم را در ذهن تداعی کرد ولی این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد کرد که چرا خبری با این اهمیت آن هم با مضمون محوریت عارف در انتخابات مجلس دهم نه از سوی شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب و نه از سوی رسانه‌های معطوف به محمدرضا عارف، بلکه از سوی ارگان رسانه‌ای کارگزاران در صدر اخبار سیاسی روز قرار می‌گیرد.

رویکرد اختلافی «کارگزاران - حامیان عارف» موضوع قابل انکاری نبود که بشود از کنار آن به راحتی عبور کرد و همین موضوع موجب شد تا رسانه‌ها به دنبال تایید اخبر از سوی اعضای شورای مشورتی که به گفته «هفته نامه صدا» چنین تصمیمی را در آخرین جلسه خود اتخاذ و تصویب کرده بودند بپردازند.

انتشار این خبر بلافاصله توسط يكي از نزديكان عارف در گفت‌وگويي با خبرگزاري ايلنا تکذیب شد.

ولی موج خبری ایجاد شده این خبر را بین چهره های سیاسی اصلاح طلب دست به دست کرد تا تایید و تکذیب‌های زیادی درخصوص مسولیت جدید عارف در سطح رسانه‌ها صورت گیرد.

با رد و تکذیب خبر مسولیت انتخاباتی عارف در تهران توسط رسانه‌ها و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب این سوال مطرح شد چرا کارگزاران با وجود اختلافات عدیده با عارف، تصمیم به انتشار خبری با محوریت وی در انتخابات آتی گرفتند و چرا هرازگاهی عارف را در حوزه سیاست به تمسخر می‌گیرند.

سوال فوق که در گذشته توسط مشرق مطرح شد، در گفتگوی امروز عارف با یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب باردیگر طرح شد و عارف بازهم از انتقاد علیه دروغ کارگزاران امتناع کرد و به این جمله بسنده کند که: «نمی‌خواهم وارد این مباحث بشوم!»

عارف همچنین ضمن تکذیب این خبر جنجال برانگیز نیز عنوان کرد: «نه؛ هنوز تصميمي درباره گرفته نشده است. اينکه مديريت ستاد تهران به چه صورت باشد هنوز تصميم گيري نشده است.»[11]
«شورای فقها» محور ائتلاف اصولگرایان/ همایش‌های استانی حزب اعتدال با حضور دولتی‌ها/ بازی انتخاباتی «کارگزاران» با عارف/ «فاطمه هاشمی» سرلیست حزب اعتدال و توسعه«فاطمه هاشمی» سرلیست حزب اعتدال و توسعه

غلامعلی دهقان سخنگو و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه روحانی و هاشمی رهبران معنوی حزب اعتدال و توسعه هستند، اظهار داشت: اخیراً خانم فاطمه هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای احتمال حضور خود در انتخابات مجلس را رد نکرده و گفته اگر بیایم، مستقل می‌آیم؛ بنابر این اگر فاطمه هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس حضور پیدا کند، با توجه به اینکه عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است و ما نیز خود را جریان مستقل معتدل می‌دانیم، قطعاً فاطمه هاشمی می‌تواند سرلیست ما باشد. البته همه اینها بستگی به آمدن و تایید دارد.[12]
تحلیل عطریانفر از آرایش انتخاباتی مجلس دهم
محمد عطریانفرعضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز این هفته به ارائه تحلیلی از تحرکات انتخاباتی جناح های سیاسی کشور و آرایش انتخاباتی گروه های مختلف برای کسب کرسی های مجلس دهمپرداخت.

عطریانفر ضمن بیان اینکه انتخابات پیش رو رقابت بین جریان اصلاح طلب و اصولگرا به خصوص گروه های عقلایی 2 گروه است، گفت: این ظرفیت و پختگی سیاسی به وجود آمده است که هر 2 جریان بتوانند فارغ از هر گونه تندروی و افراط با منطق عقلانی در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند و رقابت در تراز نظام جمهوری اسلامی را سامان بدهند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تأکید بر اینکه این انتخابات از رفتارهای رادیکال و تند نیز بی بهره نخواهد بود، گفت: جریاناتی که سعی می کنند فضای سیاسی کشور را آشفته ببینند و تمایل به فضای تند و غیر منطقی دارند، اگرچه ممکن است در عرصه تبلیغات حضور چشمگیر داشته باشند، اما به طور قطع در انتخاب مردم جایگاهی نخواهند داشت.

عطریانفر همچنین در مورد ائتلاف هایی که در محافل خبری از احتمال شکل گیری آنها صحبت به میان می آید، اظهار کرد: هر ائتلافی که صورت بگیرد، حول 2 محور اصلی اصلاح طلب و اصولگرا خواهد بود. به این معنا که هر گروه کوچکی که تمایلاتی به هر کدام از این 2 جناح داشته باشد تحت عنوان جریانات اقماری برای این 2 جریان اصلی عمل خواهند کرد. بعید به نظر می رسد که ما جریان سومی در عرصه انتخابات داشته باشیم. حتی اگر جریان سومی که تحت عنوان عدالت و توسعه که گفتمان دولت را تعقیب می کند شکل بگیرد، تصور من این است که این جریان مشترکات زیادی با جریان اصلاح طلب دارد.[13]
حمایت حق‌شناس از «ندا» و صادق خرازی/ نباید به خرازی هجمه ناروا وارد شود

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به حمایت از صادق خرازی پرداخت.
پس از آنکه صادق خرازی، رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفتگو با یک هفته نامه از وجود ارتباط بین برخی اصلاح طلبان با کشورهای خارجی دشمن خبر داد، اتهامات سنگینی از سوی چند تن از چهره های رادیکال اصلاح طلب علیه او مطرح گردید. این اتهامات که به نوعی شخصیت فردی و حقیقی خرازی را نشانه رفته بود فضای سنگینی علیه او ایجاد کرد و به گونه‌ای که طی روزهای اخیر زمزمه کناره گیری او از حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان در محافل رسانه‌ای مطرح شد. زمزمه استعفای خرازی از ریاست شورای مرکزی حزب ندا روز دوشنبه با انتشار متن استعفای وی به حقیقت پیوست.
محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، درمورد استعفای صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان به ارائه نکاتی پرداخت و گفت: « باید صبر کرد تا حزب ندا درباره این استعفا تصمیم بگیرد.»
وی با بیان اینکه حزب ندای ایرانیان یک مجموعه جوانی است که از جمعی از جوانان اصلاح‌طلب تشکیل شده و نوپاست, تاکید کرد: در چنین فضایی نباید با تأکید بر برخی نقطه‌نظرات، فشار ایجاد کنند که منجر به ایجاد یأس و دلزدگی شود.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه اگر جایی سخنی گفته یا موضعی گرفته می‌شود نباید به دنبال بهانه‌جویی یا بزرگنمایی آن باشیم، خاطرنشان کرد: آقای خرازی فرد شناخته‌ شده‌ای است که برای تشکیل حزب ندا وقت زیادی گذاشته است از این رو نباید از بیرون فشاری بر وی وارد شود.
حق‌شناس تصریح کرد: آقای خرازی گفت کسانی را که به دشمن گرا می‌دادند معرفی می‌کنم؛ این اتفاق خوبی است و از آقای خرازی انتظار داریم که اطلاعات خود را کتمان نکند و اگر کسی اشتباهی مرتکب شده نباید نامش پنهان شود.
این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه خوب است کسانی که گرا دادند اسم‌شان معرفی شود درباره انتقادات به خرازی به خاطر بیان این موضوع گفت: طبیعی است که نباید اجازه دهیم به این مجموعه فشار ناروا و برخوردهای مخالف و هجمه ناروا وارد شود.[14]
مخالفت با استعفای صادق خرازی
پس از آنکه صادق خرازی، رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با یک هفته نامه از وجود ارتباط بین برخی اصلاح طلبان با کشورهای خارجی دشمن خبر داد، اتهامات سنگینی از سوی چند تن از چهره‌های رادیکال اصلاح طلب علیه او  مطرح گردید. این اتهامات که به نوعی شخصیت فردی و حقیقی خرازی را نشانه رفته بود فضای سنگینی علیه او ایجاد کرد و به گونه‌ای که طی روزهای گذشته زمزمه کناره‌گیری او از حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان در محافل رسانه‌ای مطرح شد. زمزمه‌ای که روز دوشنبه دوم شهریور ماه با انتشار متن استعفای وی به حقیقت پیوست.
براساس این گزارش حسن یونسی سخنگوی حزب ندای ایرانیان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود که شورای مرکزی مطابق روال اساسنامه و آئین نامه حزب ندای ایرانیان؛ درخصوص پذیرش یا عدم پذیرش استعفای آقای خرازی روز پنجشنبه تصمیم گیری می‌کند.
براین اساس عصر روز پنج شنبه جلسه شورای مرکزی حزب برگزار و موضوع استعفای رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان مورد بررسی قرار گرفت؛ و در نهایت به گفته پژمان گرامی رییس کمیته اطلاع رسانی حزب ندای ایرانیان، شورای مرکزی این حزب با استعفای صادق خرازی مخالفت خود را اعلام کردند.
 
[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/455323
[2] http://www.rajanews.com/news/220024
[3] http://www.jahannews.com/vdcg3y9t7ak9wy4.rpra.html
[4] http://www.tasnimnews.com/Home/Single/835441
[5] http://www.etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=226&pageno=12
[6] http://www.etemadnewspaper.ir/
[7] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940523000192
[8] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/458296
[9] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/457825
[10] http://www.armandaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=968&pageno=3
[11] http://www.khabaronline.ir/%28X%281%29S%28ecm11z2kp5vdghjqkirsyuow%29%29/detail/448697/Politics/parties
[12] http://www.tasnimnews.com/Home/Single/835448
[13] پایگاه جماران، کد خبر: 95444، تاریخ خبر: 02/06/1394
 
[14] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940603001162
کد مطلب : ۱۰۴۰۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما