۰
plusresetminus
گزارش «حافظ نیوز» از برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سکته مغزی در شیراز؛

سند ملی درمان سکته حاد مغزی در حال تدوین است/ ضرورت ورود به عرصه پیشگیری کنترل بحران سکته مغزی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵
وزیر بهداشت در پیامی به این کنگره گفت: تاكنون قسمت عمده‌ای از پيش نويس سند ملی درمان سکته مغزی ، تدوین شده و راهکارهای اجرایی و موانع آن توسط کارشناسان و متخصصان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
دومین کنگره بین‌المللی سکته مغزی
دومین کنگره بین‌المللی سکته مغزی
 به گزارش "حافظ نیوز"، دومین کنگره بین‌المللی سکته مغزی، صبح امروز با حضور اساتید حوزه مغز و اعصاب از سراسر ایران و سایر کشورها، در شیراز آغاز به کار کرد.

این کنگره بین المللی در آستانه عید سعید قربان، یکم مهر ماه در شیراز آغاز به کار کرده و تا سوم مهرماه ادامه می‌یابد.

امیدواریم در حوزه‌های رجیستری نیز بتوانیم به بیماری‌های مربوط به مغز و اعصاب بپردازیم

سید بصیر هاشمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آئین آغاز به کار این کنگره بین المللی، گفت: سیاست‌های معاونت تحقیقات و فناوری در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر حمایت از طرح‌های تحقیقاتی مرتبط بیماری‌های غیر واگیر مانند سکته‌ها، به ویژه در زمینه‌های پیشگیرانه تاکید دارد.

وی با اعلام خبر آغاز به کار مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال گذشته، ابراز امیدواری کرد شیراز از شهرهای پیشگام کشور در این حوزه باشد و افزود: در این کنگره تجربیات اساتید این حوزه به مدت سه روز تبادل می‌یابد و فرصت مناسبی است تا توانمندی‌ها به یکدیگر معرفی شود

هاشمی تاکید کرد: امیدواریم در حوزه‌های رجیستری نیز بتوانیم به بیماری‌های مربوط به مغز و اعصاب، بپردازیم.

حرکت جامعه به سمت سالمندی در کنار افزایش مؤلفه‌های پرخطر  عاملی برای به ضرورت توجه به سکته‌ها است

کامران باقری لنکرانی، رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز حرکت جامعه به سمت سالمندی در کنار افزایش مؤلفه‌های پرخطر را عاملی برای به ضرورت توجه به سکته‌ها عنوان کرد و گفت: این امر آینده ما را با مشکلی به نام بحران سکته مغزی مواجه می‌سازد که از همین امروز باید وارد عرصه پیشگیری شویم.

وی با بیان اینکه سکته‌های مغزی دومین علت مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند، تصریح کرد: مصرف بالای نمک، دخانیات، کاهش فعالیت‌های بدنی، افزایش قندخون، پرفشاری خون و از همه مهم تر مشکل چاقی، نرخ مبتلایان به سکته‌های مغزی را افزایش داده است.

تحت پوشش قراردادن داروی کمک به بیماران سکته مغزی گامی مؤثر است

لنکرانی همچنین تحت پوشش قراردادن داروی کمک به بیماران سکته مغزی را گامی مؤثر در این راستا برشمرد و اظهار داشت: باید تلاش عمومی در این زمینه صورت گیرد و بکوشیم درمان‌های بهتری عرضه کنیم.

عبدالحمید شریعت، دبیر علمی دومین کنگره بین المللی سکته مغزی نیز در آئین آغاز به کار این کنگره، با اشاره به آسیب‌های ناشی از سکته‌های مغزی برای مبتلایان، اطرفیان آن‌ها و جامعه، گفت: آشنایی با آخرین دستاوردهای این حوزه برای دست اندرکاران گروه مغزو اعصاب از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در چند سال اخیر نیز تغییرات درمانی مهمی در این زمینه رخ داده است.

وزارت بهداشت  توجه ویژه ای به این بیماری دارد و طراحی پروتکلی برای مبتلایان به سکته‌ها در حال تدوین است

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت نیز توجه ویژه ای به این بیماری دارد و طراحی پروتکلی برای مبتلایان به سکته‌ها در حال تدوین است، افزود: پیگیری این مساله موجب می‌شود تا هزینه‌های ناشی از این بیماری از دوش مردم برداشته شود.

چهار تا چهار ساعت و 30 دقیقه، نهایت زمان مفید برای کمک مؤثر به مبتلایان به سکته مغزی است که باید جدی قلمداد شود

دبیر علمی این کنگره بین المللی، آگاهی بخشی به مردم برای سرعت در مراجعه به مراکز درمانی در هنگام احساس علایم سکته را از گام‌های ضروری کنترل این مشکل عنوان کرد و اظهار داشت: چهار تا چهار ساعت و 30 دقیقه، نهایت زمان مفید برای کمک مؤثر به مبتلایان به سکته مغزی است که باید جدی قلمداد شود.

بیشتر بیماران گروه مغز و اعصاب را مبتلایان به سکته‌های مغزی تشکیل می‌دهند

حسین پاکدامن، رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران نیز یکی از نگرانی‌های مرتبط با سکته‌های مغزی را پائین بودن سن ابتلا به آن در ایران عنوان کرد و گفت: بیشتر بیماران گروه مغز و اعصاب را مبتلایان به سکته‌های مغزی تشکیل می‌دهند و حجم بالایی از تخت‌های بیمارستانی در بخش‌های مغز و اعصاب به مبتلایان این بیماری اختصاص یافته است.

وی ایجاد ناتوانی در بیماران مبتلا را مهم‌ترین مشکلی دانست که لزوم به اقدامات پیشگیرانه را ضروری می‌سازد.

عدنان قریشی، از دانشگاه مینه سوتای آمریکا نیز در حاشیه برگزاری این کنگره بین المللی، اظهار داشت: اکنون بر خلاف گذشته که تصور می‌شد درمانی برای این بیماری وجود ندارد، درمان‌های ویژه ای برای مبتلایان شناسایی شده و در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه برای دومین بار است که به کشور ایران سفر می‌کند، اضافه کرد: پیشرفت‌هایی زیادی در این بیماری در سفر اخیرم به ایران مشاهده کردم و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز یکی از دانشگاه‌های مهم در این حوزه است.

پيام وزیر بهداشت به دومین کنگره بین‌المللی سکته مغزی

وزیر بهداشت در پیامی به دومین کنگره بین‌المللی سکته مغزی، از تدوین سند ملی درمان سکته مغزی در کشور خبر داد و گفت: تاكنون قسمت عمده‌ای از پيش نويس سند، تدوین شده و راهکارهای اجرایی و موانع آن توسط کارشناسان و متخصصان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، به مناسبت برگزاری هشتمین کنگره ملی و دومین کنگره بین المللی سکته مغزی، پیامی صادر کرد، در متن این پیام آمده است:

در متن این پیام آمده است:

"سکته مغزی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر و همچنين معلولیت در کشور عزیزمان می‌باشد؛ متاسفانه سن بروز اين عارضه در ايران نيز پایین‌تر از کشورهای دیگر است.

پرفشاري خون، بیماری قند، افزایش کلسترول و لیپیدها، مصرف دخانیات و کم تحرکی از مهم‌ترین عوامل ایجادکننده سکته‌های مغزی می‌باشند؛ مشكلي که با تغییر روش زندگی و عادات غذایی به خوبی مي‌توان از آن پیشگیری كرد.

خوشبختانه پزشکان کشورمان در سال‌های اخیر، تلاش‌های فراوانی برای پیشگیری، تشخیص و درمان سکته مغزی انجام داده‌اند كه این کنگره گامي در جهت تداوم تلاش‌هاي صورت گرفته می‌باشد.

یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال جاري نيز تدوین سند ملی درمان سکته حاد مغزی و پروتکل‌های درمانی آن است.

در همین راستا کمیته ملی تدوین سند و کارگروه‌های مرتبط، فعاليت خود را آغاز كرده‌اند و تاكنون قسمت عمده‌ای از پيش نويس سند، تدوین شده و راهکارهای اجرایی و موانع آن توسط کارشناسان و متخصصان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

انشاءالله در آینده‌اي نزدیک، شاهد اجرایی شدن این سند و آغاز فصلي تازه در مسير درمان مبتنی بر شواهد سكته‌هاي مغزي خواهيم بود."
کد مطلب : ۱۰۹۵۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما