۰
plusresetminus
روزهای سخت مجلس شورای اسلامی؛

آیا نمایندگان ملت به «برجام» مهر تایید خواهند زد؟/ تبعات تایید و یا رد «برجام» در مجلس شورای اسلامی چیست؟

تاریخ انتشارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۷
تایید و یا رد برجام در مجلس دارای تبعات و هزینه هایی برای نمایندگان خواهد داشت بنابراین بهتر آن است که نمایندگان ملت، بیش از هرچیز منافع ملی و مصالح عمومی کشور را مد نظر قرار دهند و تنها با دیده کارشناسی و تخصصی به این طرح نگاه کنند.
بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی
بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی
حافظ نیوز/ سجاد زارع - سرویس سیاسی این روزها مجلس نهم سخت ترین و سرنوشت سازترین روزهای خود را طی چهار سال حیاتش تجربه می کند. برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای (برجام) میان ایران و کشورهای 5+1 این روزها در صحن، راهروها و برخی کمسیون های مجلس در حال بررسی است و به نظر می رسد نمایندگان تصمیم خود را برای رد و یا تصویب آن گرفته اند.
طرح و بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی از روز نخست مخالفان فروانی داشته است؛ از وزارت امور خارجه و جریان رسانه ای نزدیک به دولت تا برخی نمایندگان مجلس که آنها نیز بر اجرای هرچه سریعتر برجام تاکید ورزیده اند. در سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان معتقدند این طرح به دلیل الزامات فراوانی که در درازمدت برای ایران به همراه خواهد داشت و حتی وجود برخی ابهامات در متن آن، باید علاوه بر وزارت امور خارجه در نهادهای دیگری نیز بررسی و مورد تایید قرار گیرد تا اجرای آن برای کشور الزام آور باشد.
بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب نیز بارها با تاکید بر لزوم طی روند قانونی تصویب برجام در داخل کشور، باعث ورود مجلس به بررسی برجام شده اند.
حال همانگونه که اشاره گردید، مجلس به ایستگاه اعلام نظر در خصوص برجام رسیده است و بهارستان نشینان در این ایام از طرف موافقان و منتقدان برجام تحت فشار قرار دارند.

تبعات تایید و یا رد برجام در مجلس شورای اسلامی چیست؟
آنگونه که منتقدان برجام  می گویند، اجرای این طرح راه نفوذ آمریکا و غرب را به داخل کشور و به ویژه صنایع نظامی و استراتژیک کشور باز خواهد کرد، پیشرفت صنعت هسته ای کشور را متوقف می کند و اساسا میان داده ها و ستانده های ایران در این برنامه جامع اقدام مشترک توازن برقرار نیست. البته این گزاره همواره از سوی تیم دیپلماسی دولت مورد تشکیک و رد قرار گرفته است و سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه معتقد است بسیاری از بندهای برجام به لحاظ سیاسی الزام آور است و نه به لحاظ حقوقی؛ به عبارتی دیگر آنگونه که عراقچی می گوید برخی بندهای برجام علیرغم تصویب، از سوی ایران هیچگاه به اجرا در نخواهد آمد و این موضوع خدشه ای نیز به اصل برجام وارد نخواهد کرد.
موافقان برجام نیز معتقدند اجرای این برنامه، هیچ تهدید امنیتی برای کشور ندارد و بلکه فرصت های جدیدی نیز برای کشور ایجاد خواهد کرد و باعث خروج اقتصاد ایران از رکود خواهد شد.
بنابراین، به نظر می رسد تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و تایید احتمالی آن توسط شورای نگهبان، موجی از شادی و شعف را برای دولت و حامیان رسانه ای وی و البته کشورهای 5+1 به راه خواهد انداخت. و البته تایید احتمالی برجام، در واقع سبب خواهد شد دولت تدبیر و امید همه آنچه که برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیاز داشته فراهم شده ببیند و در این صورت، عدم حل مشکلات اقتصادی و تداوم رکود، کارامدی سیاستهای دولتی را بیش از پیش به چالش خواهد کشید. علاوه بر این، در صورت تایید احتمالی برجام در مجلس و شورای نگهبان، معایب و مضرات این طرح نیز در میان مدت خود را علنی خواهد ساخت و در صورت بروز مشکلات امنیتی برای کشور، انگشت اتهام از سوی افکار عمومی نه تنها به سوی دولت بلکه مجلس و شورای نگهبان نیز که بر آن مهر تایید زده اند دراز خواهد شد.
در سوی دیگر، رد برجام نیز هزینه های هنگفت سیاسی و غیر سیاسی به همراه خواهد داشت. دولت یازدهم که تحول اقتصادی، رونق بازار و افزایش تولید ناخالص ملی و گسترش تجارت با جهان را در گرو اجرای برجام می داند، با عدم تصویب آن تمام تلاشهای دیپلماتیک خود را از دست رفته خواهد دید و قطعا زبان انتقاد مسئولان دولتی در خصوص نحوه عملکرد مجلس شورای اسلامی، صریح تر خواهد شد.
علاوه بر این، عکس العمل طرف های خارجی به ویژه اتحادیه اروپا نیز در قبال عدم تصویب برجام تامل برانگیز خواهد بود. پیش بینی می شود اتحادیه اروپا عدم تصویب برجام را اقدامی ناامید کننده از سوی ایران بخواند و به ایران در خصوص تبعات احتمالی رد آن هشدار دهد. اقدامی که به نظر می رسد در صورت وقوع، با واکنشی قاطع از سوی وزارت امور خارجه و تیم دیپلماسی دولت همراه نخواهد بود که همین مسئله نیز بر تبعات منفی رد برجام خواهد افزود.
لذا بنابر آنچه گفته شد، به نظر می رسد تایید و یا رد برجام در مجلس شورای اسلامی، هر دو دارای تبعات و هزینه های سیاسی و غیر سیاسی برای نمایندگان ملت خواهد بود بنابراین بهتر آن است که نمایندگان ملت، بیش از هرچیز منافع ملی و مصالح عمومی کشور را مد نظر قرار دهند و تنها با دیده کارشناسی و تخصصی به این طرح نگاه کنند؛ امری که در صورت وقوع، فارغ از رد و یا تایید برجام قطعا برای کشور تبعات مثبت و خوشایندی خواهد داشت.

 
کد مطلب : ۱۱۳۰۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما