۰
plusresetminus
پنتاگون اعلام کرد؛

١٠ نظامی آمریکایی که بازداشت شده توسط سپاه پاسداران، آزاد شدند/ فرمانده نیروی دریایی سپاه: «آمریکایی ها بدون طرح از پیش تعیین شده وارد آبهای ایران شدند/ ناوهای هواپیمابر آمریکا و فرانسه در تیررس موشک‌های سپاه بودند»

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۲۷
نیروی دریایی سپاه سرنشینان دو قایق نظامی مریکایی را در آب‌های ایران بازداشت کرد.
بازداشت نظامیان آمریکایی
بازداشت نظامیان آمریکایی
به گزارش "حافظ نیوز" صبح امروز سپاه پاسداران ١٠ نفر نظامی آمریکایی را که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بودند بازداشت کرد.
بنا بر اطلاعات رسیده، هرکدام از قایق های امریکایی مجهز به 3 مسلسل کالیبر 50 (یکی در جلوی شناور و دو تا در طرفین) بوده اند.
این دو شناور که به صورت غیرقانونی وارد ابهای ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، حدود ٢ کیلومتر در آبهای کشورمان گشت زنی کردند که این اطلاعات برروی دستگاه جی پی اس آنها نیز ثبت بوده و هم اکنون در اختیار سپاه پاسداران است.
از ۱۰ نظامی دستگیرشده، ۹ نفر مرد و یک نفر زن بوده‌اند. آن‌ها در شناورهای خود سلاح‌های نیمه سنگین همراه داشتند. 
تماس‌های مکرر مقامات آمریکایی با تهران برای آزادی زندانیان ادامه دارد. 

۱۰ نظامی آمریکایی آزاد شدند

سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها سازی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در پی ورود غیر قانونی و غیر مجاز دو فروند شناور رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و در حوالی جزیزه فارسی در عصر روز گذشته (سه‌شنبه مورخ 94/10/22 ) این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند.
این اطلاعیه افزوده است: همانگونه که در اطلاعیه‌های قبلی تصریح شده بود در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر "ترومن" امریکا و ناوگروه هواپیمابر "شارل دو گل " فرانسه در آب‌های بین المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناو گروه هواپیمابر امریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی نمود که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه کنترل و آرامش در منطقه تأمین شد.
در ادامه این اطلاعیه با بیان اینکه "در شناورهای امریکایی‌ سلاح‌های سبک و نیمه سنگین وجود داشته است" تصریح شده است: پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیر قانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی امریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیر عمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران امریکایی را در خواست کردند.
این اطلاعیه افزوده است: پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذیصلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیر عمدی بودن ورود شناورهای رزمی امریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذر خواهی آنها؛ تصمیم به رها سازی آنان گرفته شد.
این اطلاعیه با تأکید بر اینکه "امریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند" آورده است: تفنگداران دریایی دستگیر شده لحظاتی قبل با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین المللی رها شدند.
در پایان این اطلاعیه تأکید شده است رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مانند گذشته در پهنای خلیج فارس و تنگه هرمز با اقتدار و صلابت از سیادت دریایی و مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهند کرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه: «آمریکایی ها بدون طرح از پیش تعیین شده وارد آبهای ایران شدند/ ناوهای هواپیمابر آمریکا و فرانسه در تیررس موشک‌های سپاه بودند»

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به رها کردن 10 نظامی آمریکایی بازداشت شده، گفت: پس از بررسی‌ها، مشخص شد آمریکاییها بر اساس طرح از پیش تعیین شده وارد نشده بودند.
وی گفت: آنها مقاومتی نکردند و پس از بازداشت، به جزیره فارسی منتقل و پس از طی مراحل مورد نظر رها شدند.
فدوی تاکید کرد: ناوهواپیمابر آمریکایی ترومن در زمان دستگیری متجاوزین 40 دقیقه رفتار غیرحرفه‌ای داشت در حالیکه ما با موشک های ساحل به دریا، شناورهای تندروی موشک انداز و توانمندی های متعدد خود در آمادگی بالایی به سر می بردیم و طی اطلاعیه ای که از سیستم بین المللی پخش کردیم، از حرکات بعدی غیر مسئولانه آنها جلوگیری کردیم و به آنها ثابت شد که در اینجا حرف اول و آخر را نیروی دریایی سپاه می زند.
وی ادامه داد: ناوهواپیمابر آمریکا و فرانسه در تیررس موشک‌های ما بودند و اگر کار غیرحرفه‌ای خود را ادامه می دادند، فاجعه ای رخ می داد که در طول تاریخ برای آنها اتفاق نیفتاده بود.
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: آنها در معرض شلیک های ما بودند که در صورت این اتفاق، به انهدام آنها می انجامید.
فدوی با بیان اینکه عبور از آبهای سرزمینی هر کشور قوانین خودش را دارد، گفت: یکی از این قوانین، تشخیص کشور ساحلی مبنی بر عبور بی ضرر آن شناور است و ما از گذشته اعلام کردیم که عبور آمریکایی‌ها، عبور بی ضرر نیست و این ما هستیم که آن را تشخیص می دهیم.
وی گفت: سپاه که مسئولیت حراست از تنگه هرمز و کل خلیج فارس را برعهده دارد با قدرت حق حاکمیت ایران را اعمال می‌کند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: بررسی ها، بازجویی ها و بررسی سیستم ناوبری آنها نشان داد که آنها غیر عمد و نادانسته وارد آبهای ایران شدند و در انتها هم خودشان و هم دیپلماتهایشان اشتباهشان را قبول کردند و متعهد شدند که آن را تکرار نکنند و مسئولین ما هم تصمنیم به آزادسازی آنها گرفتند.
فدوی ادامه داد: آنها گفتند که می خواستند مسیر کویت به بحرین را طی کنند که مسافت زیادی است و هماهنگی مناسبی با ناوگروه خودشان نداشتند و قاعدتا نباید این مسافت زیاد را با این شناورها می رفتند. سیستمشان مشکل پیدا کرده و طی بازجویی‌ها این موضوع مشخص شد.
وی گفت: آنها تفنگداران جوانی بودند و یکی از آنها هم خانم بود که با آنها رفتار محترمانه‌ای شد.
آمریکا و نیروی دریایی آن مطمئن هستند در هیچ نبردی در خلیج فارس و تنگه هرمز با ایران برنده نخواهند شد و نتیجه آن نبرد انهدام و غرق شدن ناوهایشان خواهد بود اما در آن 40 دقیقه مشخص بود آمریکایی ها به لحاظ فشار روانی که به آنها وارد شده طوری انجام وظیفه نکردند که از یک نیروی حرفه‌ای و مسئولیت پذیر انتظار می رفت.
کد مطلب : ۱۲۷۸۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما