۰
plusresetminus
دکتر حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حافظ نیوز» - قسمت نخست:

در استان فارس از نیروی انسانی متعهد و کارامد به درستی بهره گرفته نمی شود/ تغییرات مداوم در مدیریت های کلان یکی از علل عقب ماندگی فارس است/ عده ای تلاش می کنند فضای ضد فرهنگی و جو التهاب را بر استان فارس حاکم کنند

تاریخ انتشارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵
دکتر حسین نجابت گفت: عده بسیاری از مردم فارس با کشورهای حاشیه خلیج فارس مبادلات بازرگانی مطلوبی دارند که اگر این ظرفیت در اقتصاد کلان استان نیز به کار گرفته شود، قطعا موجب تحولات چشمگیری خواهد شد.
دکتر حسین نجابت
دکتر حسین نجابت
اشاره: بررسی علل عقب ماندگی استان فارس در عرصه های گوناگون و راهکار جبران این عقب ماندگی ها، سبب شد با دکتر حسین نجابت به گفتگو بنشینیم. این نماینده شیرازی مردم تهران در خانه ملت، در ادامه به سوالات ما پیرامون چرایی عدم انسجام و کارامدی لازم در مجلس نهم نیز پاسخ داد و دست آخر، با تایید شایعات مطرح شده در فضای سیاسی کشور  مبنی بر کاندیداتوری وی از حوزه انتخابیه شهر شیراز، باعث برهم خوردن پیش بینی ها و معادلات انتخاباتی در زادگاه خود شد. خاطر نشان می شود دکتر حسین نجابت دارای دکتری فیزیک هسته‌ای از دانشگاه دورهام انگلستان و نمایندۀ تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم در مجلس شورای اسلامی است.
وی همچنین عضو هیئت امناء فرهنگستان علوم اسلامی قم و عضو هیئت موسس موسسه مفید قم و مشاور سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و در کارنامه وی، به موارد دیگری چون قائم مقامی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس نیز می توان اشاره کرد.
در ادامه گفتگوی جذاب
”حافظ نیوز“ با دکتر حسین نجابت را می خوانید:

استان فارس علیرغم داشتن ظرفیت های فراوان، با آسیب ها و کمبودهای فراوانی در حوزه های گوناگون مواجه است به نحوی که بین آنچه که فارس می تواند باشد با آنچه که هست، تفاوت های بسیاری وجود دارد. به نظر شما، علل عقب ماندگی فارس در بسیاری از عرصه ها چیست؟
در این باره، باید نخست ظرفیت های موجود در استان فارس را شناسایی کنیم و سپس در قیاس با دیگر استانها، قضاوت کنیم که آیا فارس در عرصه های گوناگون با عدم پیشرفت مناسب و عقب ماندگی مواجه است یا خیر؛ و یا به تعبیری دیگر آیا ظرفیت های بالقوه استان فارس در عرصه های گوناگون شکوفا شده است یا خیر.
نخستین ظرفیت مهم موجود در استان فارس، نیروی انسانی متعهد و کارامد است به نحوی که می توان ادعا نمود فارس، از این جهت در قله ایستاده است که این امر خود شاخص بسیار مهمی محسوب می شود.  شهر شیراز از دیرباز از وجود دانشگاه هایی بهره می برد که بدون تردید جزء برجسته ترین دانشگاه های کشور بوده اند. از طرفی، در حوزه علوم پزشکی نیز فارس از دهه های پیش در این حوزه حرف های بسیاری برای گفتن داشه و حوزه علوم پزشکی و پیوند اعضاء، دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کشور سرامد بوده است.
در حوزه های گوناگون دیگر نیز فارس در پیشینه خود چهره ها و مشاهیر متعدد دینی، فرهنگی، ادبی و علمی را به خود دیده است. بنابراین نیروی انسانی کارامد و بسیار غنی در فارس وجود دارد اما به عقیده من از این نیروی انسانی در فارس به درستی بهره گرفته نمی شود. لذا اولین نکته در بررسی علل عقب ماندگی فارس این است که در استان فارس نتوانسته ایم نیروی انسانی تربیت یافته و متعهد را در موضع عمل به درستی به کار گیریم.
از سوی دیگر، منابع مختلف طبیعی نیز در فارس به وفور یا فت می شود. استان ما اولین منبع تولید گندم در کشور است و تنوع محصولات باغی و تنوع کم نظیر آب و هوایی و اقلیمی، مزیت دیگری برای استان فارس محسوب می شود.
علاوه بر این، از دیرباز فارس به عنوان قطب الکترونیک کشور شناخته و نامگذاری شده است. اما متاسفانه مسئولان استان در دوره های گوناگون نتوانسته اند از این امکانات به درستی بهره گیرند و متاسفانه بسیاری از ظرفیت های صنعتی استان بلا استفاده مانده و یا با رکود مواجه شده است.
بنابراین، به عنوان یک راهکار باید نخست به موانع عدم بهره گیری و بکارگیری صحیح منابع و ظرفیت های فارس توجه کرد.
یکی از این موانع مهم، در حوزه مدیریت نیروی انسانی رخ می دهد؛ مدیریت نیروی انسانی در استان فارس طی سالیان گذشته منسجم نبوده که این امر ناشی از تنوع در مدیریت کلان کشور نیز بوده است. فارغ از اینکه بخواهیم عملکرد استاندار های پیشین در فارس را نقد کنیم، همینکه در طول پنج سال، چهار الی پنج استاندار به فارس می آیند و می روند، خود نشان می دهد فارس از مسئله عدم ثبات مدیریت  که عدم ثبات در برنامه ریزی نیز از نتایج آن است رنج می برد.
از طرفی، گاهی فقدان فصل الخطاب ها و محورهایی که بتوانند مقدمات پیشرفت امور لازم در زمینه های گوناگون را فراهم کنند و موانع را از پیش رو بردارند، در بسیاری از مواقع در این استان احساس می شود که خود این مسئله نیز مانع بسیار بزرگی بر سر راه پیشرفت استان است. در عین حال معتقدم اگر موانع پیش روی تعالی و پیشرفت از سر راه فارس برداشته شود، آنگاه توسعه استان در عرصه های گوناگون با رشد و شتاب مواجه خواهد شد.
از سوی دیگر، باید به ظرفیت های توسعه و رشد در استان فارس نیز اشاره کرد. در شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) بحث گردشگری مذهبی می تواند به عنوان یکی از راهکارهای توسعه در عرصه های مختلف بیش از پیش مد نظر قرار گیرد چرا که این امر علاوه بر افزایش سرمایه معنوی در شهر و جامعه، موجب رونق اشتغال در بسیاری از عرصه ها و ارز آوری برای کشور و تولید ثروت نیز خواهد شد. اما تحقق این مسئله نیازمند برنامه ریزی دقیق و اسنجام در پیشبرد امور مختلف است. بنابراین اگر مراکز جذب گردشگر اگر ساماندهی شود به ظرفیت های چند برابری در بسیاری از عرصه ها دست خواهیم یافت.
علاوه بر این، در شیوه معرفی ظرفیت های فارس به کشور نیز مشکلات عدیده ای وجود دارد. بنابراین، ظرفیت های استان فارس باید برای مسئولین و آحاد ملت دقیق تر و منسجم تر معرفی شود چرا که در بسیاری از استانهای همجوار، با معرفی مناسب ظرفیتهای استان شاهد بهره گیری و جذب سرمایه های بسیار زیاد هستیم.
از طرفی، هم اکنون عده بسیاری از مردم فارس به ویژه در جنوب این استان، با کشورهای حاشیه خلیج فارس مبادلات تجاری و بازرگانی مطلوبی دارند که اگر این ظرفیت در اقتصاد کلان استان نیز دیده و به کار گرفته شود، قطعا خود موجب تحولات چشمگیری خواهد شد.

طی یک سال اخیر فضای سیاسی فارس به ویژه دانشگاه های شیراز دوران پر التهابی را پشت سر گذاشت به نظر شما چه عواملی سبب می شود که بر خلاف بسیاری دیگر از استانها که در این مدت با آرامش نسبی همراه بودند، این استان تا این اندازه مستعد التهابات سیاسی باشد؟
من معتقد نیستم که فارس و شهر شیراز یک استان و یا یک شهر پر التهاب به لحاظ سیاسی و یا اجتماعی است. در این زمینه باید به چند نکته توجه کرد: نخست آنکه شهر شیراز از نظر فرهنگی همواره در کل کشور تاثیرگذار بوده و هست. ممکن است کسانی که نخست به شیراز وارد می شوند احساس کنند یک آزادی و ولنگاری فرهنگی وجود دارد اما سابقه تاریخی نشان داده است این قبیل جریانات و افراد، مغلوب و جذب فرهنگ حاکم بر شیراز و فارس خواهند شد. لذا یکی از ویژگی های مهم شهر شیراز، پیشاهنگی در تحرکات و تحولات فرهنگی است. بنابراین یک ناظر خارجی از بیرون از استان، هیچگاه این التهابات را مشاهده نمی کند.
اما این مسائل که شما از آن با تعبیر التهاب یاد می کنید، تا حدی نیز به روحیه مردم شیراز باز می گردد چرا که مردم شیراز همواره آماده شنیدن نظرات و دیدگاه های گوناگون در عرصه های مختلف بوده اند. حال اگر این مسئله، به خوبی مدیریت شود نشاط سیاسی و فرهنگی را به همراه خود به ارمغان می آورد  اما اگر این قبیل اتفاقات، به درستی مدیریت نشوند حاصلی جز خسران و تخریب وجهه فرهنگی این شهر به دنبال نخواهد داشت. در سالهای قبل از پیروزی انقلاب شاهد بروز تظاهرات های سراسری علیه رژیم گذشته بودیم که در نتیجه آن، در شهرهای مختلف حکومت نظامی اعلام شد. همزمان در ده شهر کشور حکوکت نظامی اعلام شد که سه شهر آن به نام های شیراز، کازرون و جهرم در استان فارس بود. این مسئله نشان می دهد فارس در تکوین تحول بسیار عظیم فرهنگی که در کشور اتفاق افتاده، تا چه حد تاثیرگذار بوده است. اما متاسفانه در سالهای اخیر، شاهدیم از یک فضای بیرونی و اپوزسیونی، تلاش می شود فضای حاکم بر استان فارس یک فضای غیر فرهنگی، بی تفاوتی و در برخی از مواقع، یک فضای ملتهب نشان داده شود که این مسئله، هوشیاری بیش از پیش مسئولان و رسانه ها را نیز می طلبد.

پایان قسمت نخست - ادامه دارد...
 
کد مطلب : ۱۲۸۹۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما