۰
plusresetminus
جوابیه ای بر یک جوابیه

سازمان جهاد کشاورزی فارس: مطالب منتشر شده در «حافظ نیوز» در خصوص «خودکفایی در تولید گندم...» تکذیب می گردد/ پاسخ «حافظ نیوز»: آیا می توان واقعیت های موجود و آمارهای رسمی را انکار کرد؟!

تاریخ انتشارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۶
"حافظ نیوز" همچنان معتقد است استانی که قریب نه سال با بحران خشکسالی مواجه است، دلیلی ندارد همچنان خود را در صدر تولیدکنندگان گندم(حتی مقام سوم کشوری) و محصولات باغی حفظ کند و به خودکفایی در این عرصه افتخار کند...
سازمان جهاد کشاورزی استان فارس
سازمان جهاد کشاورزی استان فارس
به گزارش "حافظ نیوز" روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با ارسال جوابیه ای، به مطلب منتشر شده در پایگاه خبری تحلیلی "حافظ" با عنوان خودکفایی در تولید گندم و محصولات باغی در فارس، به چه قیمتی؟/ استحصال آب از عمق نیم کیلومتری برای کشت گندم؟! واکنش نشان داد و خواستار درج جوابیه این سازمان در پایگاه خبری تحلیلی "حافظ" گردید که این پایگاه خبری تحلیلی نیز بر اساس رسالت خبری خود، جوابیه ارسال شده را عینا درج می نماید.
متن جوابیه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به شرح زیر می باشد:
(١- بنظر مي رسد نويسنده مطلب براساس ذهنيات  خود مطالب را نگاشته است. مطالب گفته شده تكذيب مي گردد.
٢- محور برنامه هاي كشاورزي استان فارس طي ٣ سال گذشته و در دولت تدبير و اميد بر بالا بردن بهره وري و بطور ويژه بهره وري از آب بعنوان كمياب ترين و مهمترين نهاده توليد گذاشته است.
٣- علمي كردن و مهندسي كردن كشاورزي براي رسيدن به بند دوم الزامي و در نتيجه بالاترين امورش بهره برداران را در ٣ سال اخير دارا بوده است.
٤- بدنبال مقام اول و دوم و ... نبوده و مقام در توليد را فقط از طريق بهره وري دنبال نموده است.
٥- عليرغم خشكسالي و كاهش حدود ٢٠ درصد بارندگي و از آب افتادن اراضي و كاهش سطح زير كشت نسبت به دراز مدت، فقط در گندم ١٠٠ هزار تن، معادل ١٢٧ ميليارد تومان درامد كشاورزان افزايش داشته است، صرفا با اتخاذ شيوه هاي علمي و تامين بموقع نهاده ها و حضور كارشناسان و محققين در مزارع.
٦- رتبه استان در توليد گندم سوم مي باشد.
٧- گندم علاوه بر استراتژيك بودن براي كشور، يكي از محصولات منطبق بر شرايط اقليمي و طبيعي استان فارس است كه بدليل پيشينه و تجربه كشت و كار، مهيا بودن ابزار كشت و كار، استفاده از بارندگي بطور موثر در الگوي كشت جا گرفته است و براحتي قابل حذف نيست. اشتغال وابسته به كشت گندم، جيره اصلي غذاي مردم و ... هم لحاظ نماييد.
٨- كشت هاي متراكم(گلخانه اي)، گياهان دارويي، گياهان جايگزين زراعي كم آب بر در برنامه سازمان جهاد كشاورزي و  با اتخاذ تمهيدات و حمايت هاي ويژه قرار دارد.
٩- سازمان جهادكشاورزي فارس طي سه سال گذشته بالاترين سطح ابياري تحت فشار كشور را انجام داده است.
١٠- در راستايي ترويج و توانمندسازي كشاورزان طرح ايجاد مزارع الگويي"اميد" بطور گسترده براي انتقال يافته هاي علمي در سرتاسر استان ايجاد گرديده است.
١١- طرح "پهنه بندي" كه در ان براي هر پهنه ٢٠٠٠ تا ٢٥٠٠ هكتار يك كارشناس مسىول قرارداده شده است از ديگر اقدامات سازمان جهادكشاورزي فارس براي پيگيري مسايل و مشكلات كشاورزان و تحقق نظام نوين ترويج بعنوان سازمان پيشرو كشوري مي باشد.
لذا توصيه مي گردد اول اطلاعات خودمان را از بخش زيادتر و سپس اظهار نظر كنيم.)
با توجه به موارد ذکر شده در جوابیه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ذکر برخی موارد به اختصار لازم به نظر می رسد:
١- پاسخ تخصصی و علمی روابط عمومی یک سازمان در مواجهه با خبر یک رسانه را باید به فال نیک گرفت هرچند در آن، به برخی از آمارهای رسمی اشاره نشده باشد و یا تنها به جنبه هایی از حقیقت موجود در کشاورزی استان اشاره شده باشد؛ لذا این پایگاه خبری تحلیلی بر خود لازم می داند پیش از هر چیز از مسئولان محترم این سازمان بابت پاسخگویی تشکر کند.
٢- "محمدعلی قلندری" مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب استان فارس ظهر سه‌شنبه 19 مرداد در جمع خبرنگاران طی اظهاراتی بیان داشته است:
امسال فارس وارد نهمین سال خشکسالی شده...سرانه مصرف آب در شرایط عادی 150 لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر تعین شده...اما در استان فارس سرانه مصرف 200 لیتر در روز است. قلندری اعتقاد دارد برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمین که تامین کننده اصلی آب محسوب می‌شوند، فرونشست زمین و مرک آبخوان‌ها را به‌دنبال داشته است، گفت: بنابر اعلام سازمان زمین‌شناسی، فارس رکورد نشست سالانه زمین در جهان را شکسته است. مدیرعامل آبفای استان فارس گفت: میانگین عمق چاه‌های آب در کشور 220 متر و در استان فارس 350 متر است. حال آنکه در بعضی نقاط، چاه‌هایی با عمق بیشتر از 500 متر هم داریم. برابر آمارهای ارائه شده از سوی محمدعلی قلندری، مدیرعامل آبفای استان فارس، بالغ بر 94 درصد کل آب مصرفی این استان مربوط به بخش کشاورزی، پنج درصد به بخش شرب و حدود یک درصد به بخش صنعت اختصاص دارد. عدد میانگین کشوری مصرف آب در بخش کشاورزی، 91 درصد است. لینک
بنابراین با استناد به اظهارات رسمی بالاترین مقام مسئول وزارت نیرو در حوزه آب می توان موارد مطرح شده توسط "حافظ نیوز" را نتیجه گیری کرد:
- خشکسالی در فارس وارد سال نهم شده است.
- عمق چاه های آب در استان فارس به چند صد متر (به طور میانگین 350 متر) و بعضا به نیم کیلومتر رسیده است!
- فرونشست زمین و ظهور فروچاله ها در فارس نتیجه برداشت های بی رویه از سفره های آب زیر زمینی است که عمدتا با هدف کشاورزی و کشت محصول صورت می گیرد.
- فرونشست زمین در فارس یک توهم یا یک بلوف سیاسی نیست بلکه یک واقعیت غیر قابل انکار و بسیار خطرناک است به نحوی که بنا بر گفته مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب استان، فرونشست زمین در فارس رکورد جهانی دارد!
- 94 درصد آب مصرفی استان فارس در حوزه کشاورزی است که این رقم 3 درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

بنابراین، موارد ذکر شده به هیچ عنوان کذب نیست بلکه با استناد به سخنان یک مقام مسئول بیان گردیده است.
٣- "حافظ نیوز" همچنان معتقد است استانی که قریب نه سال با بحران خشکسالی مواجه است، دلیلی ندارد همچنان خود را در صدر تولیدکنندگان گندم(حتی مقام سوم کشوری) و محصولات باغی حفظ کند و به خودکفایی در این عرصه افتخار کند. همچنین معتقدیم هنگامی که بحران آب در برخی روستاهای استان به قدری حاد است که باید به فکر تامین آب شرب آنها به وسیله تانکر بود، دلیلی ندارد در نقطه ای دیگر شاهد کشت محصولات پرآب نظیر برنج، خیار، هندوانه و سیب زمینی باشیم.
٤- تحقیقات میدانی و اطلاعات موثق کسب شده توسط خبرنگاران "حافظ نیوز" از سطح استان حاکی از آن است که بجز مناطق زیر کشت سد درودزن، تغییر چندانی در پهنه زیر کشت طی سالهای گذشته در استان ایجاد نشده و تنها اقدام مهم و زیربنایی انجام شده در این زمینه، تلاش برای گلخانه ای کشت کردن برخی محصولات (نظیر خیار) و افزایش مناطق تحت کشت آبیاری قطره ای می باشد که علیرغم مثبت بودن این قبیل اقدامات، به نظر می رسد نظر مهندس افشانی استاندار محترم فارس در این زمینه باید فصل الخطاب قرار گیرد: «با توجه به مشکلات موجود در خصوص تامین آب در فارس، حتی یک دانه برنج هم در این استان نباید کاشت شود» که به نظر می رسد این سخن استاندار محترم فارس تنها ناظر بر کشت برنج نیست بلکه همه کشت های پرآب را شامل می شود.
٥- اقداماتی نظیر افزایش نرخ بهره وری، اتخاذ شیوه های علمی و تامین به موقع نهاده ها، كشت هاي متراكم(گلخانه اي)، گياهان دارويي، گياهان جايگزين زراعي كم آب و نهایتا طرح "پهنه بندی" اقدامات مثبت و قابل تحسینی است که در سازمان کشاورزی استان فارس در حال انجام است اما طبیعتا ارائه گزارش عملکرد صورت گرفته به رسانه ها و مردم قطعا می تواند به تنویر بیشتر افکار عمومی کمک نماید.
کد مطلب : ۱۵۲۴۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما