۰
plusresetminus
۱۹ شهر فارس در شرایط بحرانی تامین آب و لزوم پاسخ به یک سوال؛

کشت برنج و دیگر محصولات کشاورزی پرآب در فارس تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۴
آیا بحران آب در استان سرانجام به یک فاجعه تبدیل خواهد شد که حتی صنعت و آب شرب شهروندان را نیز به خطر خواهد انداخت؟
کشت برنج و دیگر محصولات کشاورزی پرآب در فارس تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟
به گزارش "حافظ نیوز"،هنگامی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از کشور ما میوه‌هایی وارد می‌کنند که برای کشت یک کیلو از آن، چندین لیتر آب مصرف می‌شود در واقع فقط اقدام به ورادات میوه نمی‌کنند؛ بلکه اقدام به واردات آب از کشور ما کرده‌اند! آبی که این روزها نه از سطح زمین بلکه از عمق بعضا چندصد متری زمین استخراج و تامین می‌شود.
حال در شرایطی که تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس یکی پس از دیگری خشک شده و فرونشست زمین در گوشه گوشه استان به چشم می‌خورد، چقدر باید بر روی یک کیلو هندوانه و یا برنج قیمت گذاشت تا بهای آن، به اندازه نابودی اقلیم فارس باشد؟
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس نیز روز گذشته در همین رابطه گفت: "۱۹ شهر استان در شرایط بحرانی تامین آب هستند و با توجه به افزایش دمای هوا در این هفته و افزایش تقاضا برای آب، اگر شهروندان در مصرف آب صرفه جویی نکنند برای عبور از تابستان پر مصرف امسال مشکل جدی ایجاد شده و روند تأمین آب شهر دچار مشکل می شود."
آنچه که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس در سخنانش به آن اشاره نمی‌کند، این است که اساسا بیشترین مصرف آب در استان، در حوزه کشاورزی وجود دارد و هدررفت آب در این حوزه، قابل قیاس با مصرف شهری و یا صنعتی نیست و اگر قرار است صرفه‌جویی موثر در مصرف آب اتفاق بیفتد، باید اقدام موثری در بخش کشاورزی صورت بگیرد.
حال این پرسش مطرح می‌شود که علیرغم بحران فراگیر آب، کشت برنج و دیگر محصولات پرآب در فارس تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ با اینکه بحران آب امسال، از مدتها قبل پیش‌بینی شده بود چرا جهاد کشاورزی و استانداری فارس در این‌باره تمهیدات لازم را نیندیشیدند؟ آیا بحران آب در استان سرانجام به یک فاجعه تبدیل خواهد شد که حتی صنعت و آب شرب شهروندان را نیز به خطر خواهد انداخت؟
کاظم فریدونی
کد مطلب : ۱۷۴۰۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما