۰
plusresetminus
در یک‌صد و یازدهمین جلسه شورای شهر شیراز مطرح شد؛

کمربندی شیراز؛ حادثه‌خیزترین نقطه کشور در سال گذشته / نشست زمین در شیراز؛ عامل تبدیل‌شدن به یک شهر سوخته/ تشکیل دبیرخانه دائمی شهرداری شیراز برای برپایی مراسم‌ها

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۲۶
عضو شورای شهر شیراز گفت: خشکسالی و حفر چاه‌های فراوان در باغ‌شهرهای بالادست شیراز موجب افزایش ارتفاع سطح آب‌های زیرزمینی در مناطق غربی شیراز از 40 متر به حدود 140 متر و در مناطق جنوبی و غربی از پنج متر به حدود 30 متر شده است.
شورای شهر شیراز
شورای شهر شیراز
 به گزارش "حافظ نیوز"، احمدرضا نقیب‌زاده در یکصد و یازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با عنوان اینکه کمربندی غرب و جنوب شیراز تنها بخشی از کمربندی اطراف شهر است که به بهره‌برداری رسیده است، بیان داشت: طول این محور که به بهره برداری رسیده است تقریباً 50 کیلومتر است و در گذر زمان تا اندازه زیادی عملکرد و نقش دوگانه ای پیدا کرده است. محور کمربندی شیراز به یک قتلگاه تبدیل شده است.

به گفته وی محور مذکور علاوه بر انتقال خودروهای سنگین و خودروهای سواری عبوری، دسترسی بسیاری از مناطق شهری را تأمین کرده است؛ لازم به ذکر است که توسعه شهر در جنوب کمربندی از مواردی است که سبب تشدید این وضعیت شده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه بخشی از کمربندی در محدوده قانونی شهر قرار گرفته است، تصریح کرد: این محور به یک قتلگاه تبدیل شده است چرا که وضعیت مدیریت کمربندی میان شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس و عدم تطبیق آن با عملکرد مورد انتظار به عنوان معبر شهری از عواملی است که باعث شده این محور به عنوان حادثه‌خیزترین نقطه کشور در سال گذشته شناخته شود که این وخیم بودن اوضاع مربوط به
حفر چاه‌های فراوان در باغ شهرهای بالا دست شیراز از عوامل مهم فاجعه نشست زمین و فروچالگی است
کمربندی را نشان می‌دهد.

رئیس کیمسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه بیان کرد: در چهار ماه ابتدای امسال بیش از 300 تصادف رخ داده که منجر به 14 فوت و مجروح شدن بیش از 231 نفر شده است که این مهم خود نشان‌دهنده این نابسامانی است.

نقیب‌زاده شهرداری شیراز را مورد خطاب قرار داد و گفت: دلیل و پاسخی برای پرسش خود مبنی بر اینکه بی‌توجهی شهرداری شیراز و عدم احساس مسئولیت‌ نسبت به ساماندهی کمربندی در بخش‌های واقع شده در محدوده شهر چیست؟

وی در پایان از بی توجهی نسبت به اینکه چرا در شرایطی که با تحویل مدیریت کمربندی در محدوده شهری و ایمن‌سازی آن تا اندازه زیادی می‌توان در حفظ جان شهروندان مؤثر بود کوتاهی می‌شود گلایه کرد و افزود: امید است طی روال قانونی و تأکید شورای اسلامی شهر شیراز شاهد انجام اقدام‌های اساسی درباره کمربندی شیراز باشیم.

سید محسن معین، دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز گفت: نزدیک به 15 سال گذشته در سال‌هایی که شیراز پرآب بود پروژه‌ای توسط وزارت نیرو به نام طرح زهکشی و جمع‌آوری آب‌های زیرزمینی شیراز از عمق 30 متری زمین تهیه و در سال‌های بعدی خط یک آن به مرحله اجرا در آمد.

وی افزود: در حال حاضر آبی با دبی یک مترمکعب در ثانیه و معادل حدود 90 هزار مترمکعب روزانه از یک لوله با قطر 40.1 متر یعنی در هر شبانه روز معادل آب دریاچه‌ای برابر با 300 در 300 متر
در صورت نشست زمین، امکان بازسازی شهر بر جای سست فراهم نخواهد شد
و عمق یک متر درحال تخلیه شدن است.

به گفته این مسئول، خشکسالی و حفر چاه‌های فراوان در باغ شهرهای بالا دست شیراز موجب شده است که ارتفاع سطح آب‌های زیرزمینی در مناطق غربی شیراز از 40 متر به حدود 140 متر و همچنین در مناطق جنوبی و غربی از پنج متر به حدود 30 متر برسد.

وی با ابراز تأسف تصریح کرد: ادامه این روند در شیراز به زودی دچار فاجعه نشست زمین و فروچالگی می‌شود.

معین در ادامه عنوان کرد: در صورت بروز این فاجعه خطرات آن به مراتب بیشتر از یک زلزله مخرب خواهد بود چرا که اگر یک زلزله مخرب به وقوع بپیوندد نهایتاً امکان نوسازی وجود دارد ولی در صورت نشست زمین، امکان بازسازی شهر بر جای سست فراهم نخواهد شد و این موضوع مهمی است که می‌تواند منجر به تبدیل کلان‌شهر شیراز به یک شهر سوخته و غیر قابل سکونت باشد.

بنابراین گزارش، عضو شورای شهر شیراز از آغاز زهکشی خط دوم آب‌های زیرزمینی شیراز خبر داد و گفت: باید آمار از وزارت نیرو و دیگر مراجع مطمئن در خصوص روند پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی در سال‌های گذشته دریافت شود.

 معین پیشنهاد خود را در این خصوص اینگونه عنوان کرد: نظرات کارشناسان زمین‌شناسی از طریق طرح موضوع در شورای تأمین شهر و استان دریافت و خط دوم زهکشی وزارت نیرو متوقف و از انتقال آب خط فعلی زهکشی وزارت نیرو جلوگیری شود
تهیه ایستگاه توریستی در محدوده زیارتی گردشگری دروازه قرآن، سعدی، حافظ، شاهچراغ ئ مسجد نصیرالملک با اخذ مجوزهایی لازم
چرا که امکان دارد تمام آب‌های خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب برای برگشت به سیکل آب‌های زیرزمینی شهر مورد استفاده فضای سبز شیراز قرار گیرد.

وی در قسمت دیگری در رابطه با سبزی کاری‌های آلوده در شیراز اظهار داشت: هم‌زمان با اجرای طرح شبکه دفع فاضلاب، آب‌های زیر زمینی شیراز از تزریق قبلی پساب فاضلاب محروم شده و همچنین معادل یک متر مکعب در ثانیه هم از خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شیراز تخلیه و صرف سبزی‌کاری آلوده می‌شود.

بنابر گزارش "حافظ نیوز"، دستور کار جلسه این هفته شورای شهر شیراز، در خصوص کمیسیون گردشگری و زیارتی بود که نتایج آن به شرح ذیل است:

-تشکیل دبیرخانه دائمی شهرداری شیراز برای برپایی مراسم‌ها در مناسبت‌های مختلف و تدوین جدول زمانبندی

-شهرداری با همکاری شورا، میراث فرهنگی و صنایع دستی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویم مناسبتی تهیه کند

-شهرداری شیراز تحت مدت سه ماه موظف است در تهیه پارکینگ‌های مورد نیاز در اماکن گردشگری و زیارت توسط معاونت حمل و نقل و معاون فرهنگی با همکاری شورای شهر شیراز

-تهیه ایستگاه توریستی در محدوده زیارتی گردشگری دروازه قرآن، سعدی، حافظ، شاهچراغ ئ  مسجد نصیرالملک با اخذ مجوزهایی لازم

-تشکیل بازارچه دایمی صنایع دستی در محدوده ارگ کریمخانی

-حضور شهرداری در نمایشگاه بین المللی و گردشگری

-مکان یابی و ساخت ایستگاه اتوبوس نصب تابلو سه زبانه در محورهای گردشگری و زیارتی
کد مطلب : ۹۹۵۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما