۰
plusresetminus
با حضور سهرابی مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس؛

مستند «نبرد اِدِسا» در شیراز کلید خورد

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۴
مستند تاریخی و تلویزیونی «نبرد اِدِسا» با حضور سهرابی مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس در حومه شیراز کلید خورد.
مستند نبرد ادسا
مستند نبرد ادسا
** داشتن تاریخ از مولفه های قدرت یک کشور محسوب می شود
مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس با اشاره به اینکه داشتن هویت تاریخی به همراه اقتصاد و فرهنگ از مولفه های قدرت یک کشور محسوب می شوند، گفت: ملتی که تاریخ ندارد هیچ گاه احساس مالکیت نمی کند و مثل مستاجر است.
سید تقی سهرابی، مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس در مراسم آغاز ساخت مستند «نبرد اِدِسا»، گفت: باید به سازندگان این مستند تبریک گفت چرا که برگی از تاریخ پر شکوه ایران بزرگ و مقتدر را در قالبی نو و جذاب در قالب تلویزیون در معرض دید مخاطبان مشکل پسند قرار می دهند.
وی با اشاره به اینکه داشتن هویت تاریخی به همراه اقتصاد و فرهنگ از مولفه های قدرت یک کشور محسوب می شوند، یادآور شد: امروزه کشورهایی که پیشینه تاریخی ندارند برای خودشان تاریخ سازی می کنند و حتی کشورهایی که داعیه ابرقدرتی دارند اما چون تاریخ ندارند احساس خوبی نمی کنند و ملتی که تاریخ ندارد هیچ گاه احساس مالکیت نمی کند و مثل مستاجر است.
این مقام رسانه ای با تاکید بر اینکه تاریخ یکی از مولفه های قدرت برای هر مملکت است و ایران دارای تاریخ بی بدیل و مهمی است، اضافه کرد: هنوز هم جا دارد در خصوص این تاریخ مقتدر گفته و شنیده شود و از این رو باید هنرمندانه برگی از این تاریخ را ورق بزنید.
وی با اشاره به اینکه هنرمندان تلویزیون فارس کمتر از حجاری نیست که این واقعه تاریخی را روی کوه نقش بستند، افزود: آنان هم نقش آفرین، هنرمند و همکار ما بودند و ما اکنون در ادامه راه آنها کار را انجام می دهیم.
رئیس رسانه ملی در فارس با تاکید بر اینکه تاریخ همواره تکرار می شود، از این رو باید تاریخ را همواره مورد مطالعه قرار دهیم، اضافه کرد: تکرار تاریخ در شکل مقداری تفاوت دارد، باید تاریخ را برای تجربه و برای اینکه غافل گیر نشویم چرا که برای صیانت از آب، خاک و ناموس به تاریخ احتیاج داریم.
وی با اشاره به اینکه در رابطه با «اِدِسا»، اسراری پنهان است که مورخان و هنرمندان باید آن را بیرون بیاورند و در معرض دید دنیا قرار دهند، اضافه کرد: در همه دوران های تاریخی و در هر دوره به دلیلی این خاک مورد تاخت و تاز بوده است.
سهرابی با یادآوری این مطلب که در ذات این کشور و مردم اقتدار، ابرقدرت و بزرگی است که اگر مجال پیدا کنند بازهم به ابرقدرت تبدیل می شوند اما امروز این مهم با شکلی نو و متعالی تر چرا که امروز به دنبال اخلاق، معنویت، کرامت انسان، مبادی حرف حق و پیگیر عدالت هستیم.
وی با اشاره به اینکه هر گوشه از این خاک را نگاه می کنید آثاری از تاریخ ایران نهفته است و صدا و سیما باید این تاریخ را درآورد و بازنگری کند و آن را به مردم نشان دهد، اضافه کرد: نبرد «اِدِسا»، تولید سریال «حافظ، سعدی و خواجو» و همچنین «ماذون قشقایی» در راستای نیل به همین هدف است.
مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس با تاکید بر اینکه دانشگاه شیراز متولی پژوهش سریال «حافظ، سعدی و خواجو» شده است، اظهار داشت: یکی از آورده های این سریال سه گانه می تواند ایجاد شهرک سینمایی و تلویزیونی در شیراز باشد چرا که این مهم شایسته شهر شیراز و استان فارس است و در حال پیگیری هستیم تا این مهم روی دهد.
امیر رئوف، معاون سیمای فارس هم گفت: ایده این کار را از سفر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به دست آمده چرا که ایشان در این سفر به فارس به نبرد «اِدِسا» اشاره ظریفی داشتند.
وی با تاکید بر اینکه در آن زمان نبردی شکل می گیرد و بخش قابل توجهی از منطقه «اِدِسا» در اختیار سپاه ایران قرار
می گیرد، اظهار داشت: برای این مستند تاریخی از ابزار روز سینما و تلویزیونی استفاده می شود و این اتفاق در کاهش هزینه نقش مهمی داشته است.
معاون سیمای فارس با یادآوری این مطلب که این مستند بنا دارد جریان مثبتی را در عرصه سینما و تولید ایجاد کند، اظهار داشت: از یک سال پیش مراحل پیش تولید شروع و فیلمنامه این مستند نوشته شده است و لباس های تهیه شده به آن زمان شباهت زیادی دارد و بهترین کارشناس های تولید و سینما در تولید این مستند استفاده شده است.
 
 سید علی غمخواری، تهیه کننده و کارگردان مستند «نبرد اِدِسا» در حاشیه آغاز به کار این مستند تاریخی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این فیلم در ساختار مستند بازسازی در مدت زمان 45 دقیقه ساخته می شود، گفت: این مستند با هدف ایجاد اعتماد به نفس فرهنگی و نمایش اقتدار ملی با استفاده از ابزار تاریخ در فضای رسانه ای امروز در دستور تولید قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در تولید این مستند 40 نفر از عوامل فنی و هنرمندان جوان و پیشکسوت فارس حضور موثر و فعال دارند، اظهار داشت: پژوهش و نوشتن فیلمنامه این اثر تاریخی، یک سال زمان برده و سعی شده است از منابع موثق و قابل اعتماد استفاده شود.
غمخواری با یادآوری این مطلب که در سال 250 میلادی شاپور ساسانی بر والرین امپراطور روم غلبه کرد و سند ماندگار این اتفاق تاریخی در جای جای استان فارس قرار دارد، یادآور شد: این سند ماندگار به عنوان ابزار رسانه ای قدرتمندی برای ایران در فضای رسانه ای جهان مطرح شود.
محمدحسن خُردل، مدیر جلوه ویژه و بصری این مستند هم گفت: بحث جلوه های ویژه و تکنیک فیلم سازی در استودیو 70 سال است که در دنیا استفاده می شود که در اصطلاح به آن «استودیو شوتینگ» گفته می شود و این موضوع از سال 2002 با فیلم «ارباب حلقه ها» پررنگ تر شد.
وی با یادآوری این مطلب که چند سال پیگیر بودیم که این تکنولوژی را از آن خود کنیم و فضای آن هیچ وقت به وجود نیامد، اظهار داشت: مستند با توجه به اینکه تاریخی است و کمبود هزینه اجازه نمی داد لوکیشن ها را بسازیم از این رو فضا و اتفاقات این مستند در در استودیو 300 متری ساخته و از ترکیب بندی 2 و سه بعدی و همچنین نقاشی دیجیتال در آن استفاده شد.
خُردل با اشاره به اینکه برای تکنیک ذکر شده از 9 نرم افزار مهم استفاده شده است، یادآور شد: 80 مکان برای این مستند در سیستم رایانه ای ساخته شده است و راهی را آغاز کردیم که می تواند باعث شود اتفاقات بزرگی رقم بخورد.
مدیر جلوه های ویژه مستند «نبرد اِدِسا» با تاکید بر اینکه این تکنیک با این وسعت برای نخستین بار است که در شبکه های استانی شکل می گیرد، افزود: این اتفاق باعث می شود راهی برای ساخت سریال های تاریخی باز شود.
وی اظهار داشت: 20 دقیقه از کل این مستند گرافیک کامپیوتری است و 6 ماه مرحله پس تولید طول می کشد و تیم پنج نفره در این بخش فعالیت می کنند.
 
کد مطلب : ۱۹۳۶۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما