۰
plusresetminus

جزئیات تازه از پرداخت وام ۶۵۰۰میلیاردی به یک فرد خاص

تاریخ انتشاردوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۷
دادستان کل کشور و معاون نظارتی بانک مرکزی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به بیان جزئیاتی تازه از پرداخت وام ۶۵۰۰میلیاردی به یک فرد پرداختند، البته آن طور که تهران فر می گوید بانک مرکزی این فرد را به قوه قضائیه معرفی کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دوی سیما با اشاره به خبر ریاست قوه قضائیه درباره وام 6500 میلیارد تومانی یک بانک خصوصی به یک فرد و با تأکید بر وجود نابسامانی در اعطای تسهیلات بانکی گفت: ذکر این مصداق نشان دهنده مشکل جدی در این روند است، علاوه بر اینکه پرونده هایی از این دست در دستگاه قضا داریم و هر روز شاهد یک مورد هستیم.
وی با بیان "اگر سلامت یعنی ضوابط و مقررات در اعطای تسهیلات رعایت شود شاهد چنین چیزی نخواهیم بود" تصریح کرد: مدیران باید درخصوص حوزه مدیریت خود با حساسیت کار را دنبال و قانون را اجرا کنند و اگر تهدیدی صورت گرفت خود آنها علامت خطر را به صدا در بیاورند و مدعی باشند.
* اخذ وثایق متناسب برای پرداخت تسهیلات
رئیسی درخصوص اعطای تسهیلات بانکی گفت: در این زمینه چند نکته اساسی شامل احراز صلاحیت متقاضی و نیز کاربرد تسهیلات در امور تولیدی، نظارت بر اینکه تسهیلات در محل خود مصرف شده است و نیز اخذ وثایق متناسب باید در نظر گرفته شود.
وی گفت: اقدام قوه قضائیه جنبه مُسکن دارد، از این رو تا سازوکار اصلاح نشود هر روز شاهد بروز یک قضیه خواهیم بود.
* ارجاع فهرست 575 بدهکار بانکی به دادستان تهران
دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به فهرست 575 نفره ای که از طرف بانک مرکزی به ریاست قوه قضائیه داده شده است، افزود: این فهرست به دادستان تهران ارجاع شد و ایشان هم در جلسات مختلف اعلام کرد که تنها یک لیست کفایت نمی کند بلکه باید جزئیاتی از جمله میزان عقب افتادگی، میزان وثیقه، میزان وصول طلب و مانند آن نیز ذکر شود.
وی گفت: نکته و مسئله ما در دادستانی این است که اعتقاد داریم خود نظام بانکی باید مدعی باشد که این اتفاق نمی افتد.
* مبلغ دقیق مطالبات بانکی مشخص نیست
رئیسی افزود: مبلغ مطالبات بانکی بین 95 تا 200هزار میلیارد تومان بیان می شود که خود این شفاف نیست و از اشکالات به شمار می رود، از طرف دیگر باید مشخص شود که چه میزان از مطالبات مربوط به افراد بدحساب، چقدر به علت مشکلات اقتصادی پدید آمده است و چقدر هم مرتبط به شرکت های دولتی می شود.
وی با بیان اینکه واقعاً باید نظام بانکی مدعی باشد، تصریح کرد: بانک ها به دلایل مختلفی مدعی نمی شوند و این امر مشکلات متعددی را به دنبال دارد.
* اراده جدی قوه قضائیه برای وصول مطالبات
رئیسی افزود: درباره همین فهرست 575 نفره هم مکاتبه انجام شده و حالا بانک مرکزی در حال تجمیع اطلاعات است تا آن را به قوه قضائیه ارسال کند.
رئیسی عملکرد قوه قضائیه را نشان دهنده اراده جدی برای برخورد با موضوع مطالبات دانست و گفت: کمیته مطالبات در دولت و با حضور بخشهای مختلف بانکی، نظارتی و قضایی تشکیل شده است.
* معاون نظارتی بانک مرکزی: بروز برخی اشتباهات سهوی و عمدی در بانک ها
حمید تهران فر معاون نظارتی بانک مرکزی نیز در بخش دیگری از این برنامه طی ارتباطی تلفنی با اذعان به بروز برخی اشتباهات سهوی و عمدی در بانک ها گفت: در قوانین و مقررات هم اشکالاتی وجود دارد.
تهران فر درباره وام 6500 میلیارد تومانی هم افزود: شاید زمان دریافت این تسهیلات در 8 یا 9 سال قبل، وثیقه دریافت شده کافی بوده ولی با گذشت زمان و انباشت بدهی وثیقه آن زمان با رقم کنونی تناسب نداشته باشد.
معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: ما با ارتباط خوبی که با قوه قضائیه داریم فهرست 575 نفری از بدهکاران بزرگ بانکی را به ریاست قوه قضائیه و مسئولان آن اعلام کردیم که یکی از آنها هم بدهکار 6500 میلیارد تومانی بود.
وی تصریح کرد: وامهای کلان معمولاً به تولیدکنندگان بزرگ کشور پرداخت می شود که از ویژگی آنها کار کردن مداوم ایشان با بانک ها به عنوان مشتری به شمار می رود و از طرف دیگر کارخانه این تولید کنندگان بزرگ، خود به عنوان وثیقه ظرفیت اعتباری را نشان می دهد؛ این در حالیست که وام گیرندگان خرد به صورت گذرا و برای یک بار به بانک مراجعه می کنند.
* 60درصد معوقات در حوزه صنعت و کشاورزی
معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: بزرگترین تسهیلات گیرندگان، تولید کنندگان بزرگ صنعتی و کشاورزی هستند که حدود 60 درصد از معوقات مربوط به آنها می شود.
وی فهرست 575 نفره را شامل 31 درصد از معوقات بانکی دانست و افزود: اینها مواردی هستند که بانک ها رسماً اقدام به شکایت کرده اند و در قوه قضائیه این شکایات درحال بررسی است.
 
منبع: تسنیم
کد مطلب : ۵۱۲۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما