۰
plusresetminus

ماسک‌های معمولی در برابر آلودگی هوا کارایی ندارند

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۷
یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی گفت: ماسک‌های معمولی که از داروخانه‌ها خریداری می‌شود، برای محافظت از شخص در برابر آلودگی هوا کارایی ندارند.
به گزارش حافظ،دکتر هدایت اکبری امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استفاده از ماسک‌های معمولی کارایی در برابر ریزگردها و آلودگی هوا ندارد و به‌جای آن باید از ماسک‌های «ان 95» که با فناوری نانو تولید شده و یا ماسک‌های «پی تو» و «پی وان» و همچنین ماسک‌های نامرئی که در داخل بینی گذاشته می‌شود، استفاده شود که تا حد زیادی می‌تواند دستگاه تنفسی را از آلودگی حفظ کند.
وی با بیان اینکه چند سالی است در تابستان ریزگردها در شیراز نیز رؤیت می‌شوند، افزود: درک حال یک بیمار آسمی گاه بر چشمان ما اشک می‌آورد و ما تا خود را لحظه‌ای جای آنان نگذاریم نمی‌توانیم به اوج سختی که برخی از این بیماران به دچار هستند پی ببریم.
این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی اضافه کرد: ریزگردها یک پدیده اتمسفریک است که مواد متعددی در داخل آنها وجود دارد که نه تنها سلامت که وجود موجودات زنده را تهدید می‌کند.
اکبری اضافه کرد: ریزگردها قابلیت دارند که با گرده گیاهان، ویروس‌ها، باکتری‌ها و مواد شیمیایی ترکیب شوند.
وی بیان کرد: ریزگردها بر انسان، گیاه و حیوان تأثیر می‌گذارند و قابلیت آن را دارند که ژنتیک ما را به سمت بیماری‌زایی ببرند.
این متخصص بیماری‌های ریوی تبیین کرد: ما از زمانی که با این پدیده‌های طبیعی مواجه شدیم بیشتر به معنای «والذاریات» که در قرآن ذکر شده آشنا می‌شویم.
وی بیان کرد: ریزگردها در زمان بارش باران یک سوسپانسیون ایجاد می‌کنند که مشابه آن در اهواز دیده شد و مشکلات ریوی در این شرایط دوچندان می‌شود و تنها پدیده طبیعی که می‌تواند ریزگردها را کاهش دهد باد است.
اکبری متذکر شد: سیستم ایمونولوژی بدن انسان در برابر ریزگردها واکنش نشان می‌دهد اما بیماران آسم و آلرژی، خانم‌های باردار، کودکان و بیماران قلبی در برابر ریزگردها آسیب‌پذیرتر هستند.
این کارشناس عنوان داشت: ریزگردها بر نحوه گرده‌افشانی گیاهان تأثیر گذاشته و قابلیت آلرژی‌زایی آنها را افزایش می‌دهند و بوی گل و ریحان که باید مفرح ذات باشد بیماری‌زا می‌شود.
ایجاد ویروس‌های جدید از طریق ریزگردها
این متخصص ایمونولوژی ادامه داد: ریزگردها می‌توانند با خود فلزات سنگین و مواد شیمیایی را حمل کنند و یکی از اتفاقات بدی که ریزگردها ایجاد می‌کنند موتاسیون و جهش ژنتیکی در ویروس‌ها است که انواع سرطان‌ها و بیماری‌های جدیدی مانند «سارس» را ایجاد می‌کنند.
به گفته وی، آسم، برونشیت، بیماری‌های چشمی، بیماری‌های پوستی و قلب و عروق ازجمله دیگر بیماری‌هایی است که با افزایش ریزگردها به طور معناداری افزایش می‌یابد.
اکبری اضافه کرد: مهم‌ترین کاری که باید در برابر ریزگردها انجام دهیم، اطلاع‌رسانی سریع شرایط آب و هوایی به مردم است که خود مردم بتوانند اقدامات کاهش آسیب را به‌سرعت انجام دهند.
به گفته وی، در این زمینه رسانه‌ها باید بحث آلودی هوا را جدی‌تر بگیرند و این‌گونه نباشد که تنها در پایان اخبار یا در خطوطی کوتاه در مطبوعات به این موضوع پرداخته شود.
* اخلالگران محیط‌ زیست مخرب‌تر از اخلالگران اقتصادی هستند
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: رسانه‌ها همانطور که در مورد مفسدان اقتصادی حساس هستند باید مقصران و برنامه‌ریزان مسبب پدیده‌های زیست‌محیطی را نیز معرفی کنند که امروز آلوده کردن هوا با دود و مواد شیمیایی و صنعتی، ایجاد ترافیک با برنامه‌ریزی نادرست، نابود کردن مراتع و جنگل‌ها، خشک کردن تالاب‌ها و کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و مواردی از این دست، حتی بیشتر از مفاسد دیگر مخرب است و تبعات دارد.
اکبری در ادامه گفت: در زمان آلودگی هوا باید موی سر تا حد ممکن کوتاه باشد و شست‌وشوی بدن به‌صورت روزانه انجام شود.
وی یادآور شد: برای حفاظت از چشم‌ها باید عینک استفاده شود و از اشک مصنوعی یا چای سرد شده برای شست‌وشوی چشم استفاده شود.
اکبری عنوان کرد: کودکان وقتی در هوای آلوده فعالیت می‌کنند نباید با همان موهای عرق کرده به رختخواب برده شوند چراکه انواع ویروس‌ها و آلودگی‌ها به موی آنان می‌چسبد.
استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا، مصرف مایعات و مصرف غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان مانند پیاز، سیر و کرم بروکلی از دیگر مواردی بود که این کارشناس در پایان سخنان خود به آن اشاره کرد.
کد مطلب : ۷۷۱۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما