۰
plusresetminus

اجرای تمام و کمال طرح پزشک خانواده در فارس مواخذه ندارد

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس از اجرای کامل طرح پزشک خانواده در استان فارس گفت: اگر این طرح به صورت کامل در استان‌های دیگر اجرا نشده، نباید ما را مواخذه کرد.
به گزارش حافظ، محمدهادی ایمانیه بعدازظهر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: بنا بوده دو استان فارس و مازندران نظام ارجاع را به‌عنوان اساسی‌ترین اصل پزشک خانواده اجرا کنند اما اگر یک استان آن را اجرا نکرده، نباید استانی که به قانون مقید بوده را مواخذه کرد.
وی افزود: دو دلیل که وزیر بهداشت و درمان برای عدم اجرای طرح در استان‌های به‌ غیر از فارس و مازندران برشمرد یک مورد جذب پزشکان از استان‌های همجوار و وضعیت به نسبت مناسب پزشک در استان فارس بود و دیگر اینکه اعتبار در نظر گرفته‌ شده برای اجرای طرح در تمام کشور کافی نبود.
ایمانیه ادامه داد: در این زمینه می‌توان از جرأت و جسارت اجرای طرح در مدیران استان‌های پیش‌رو نیز سخن راند هر چند که به‌زودی طرح پزشک خانواده در تمام شهرهای زیر 50 هزار نفر و حاشیه کلانشهرهای کشور اجرایی می‌شود.
مشکلات «آی تی» حل شود طرح پزشک خانواده ارتقاء می‌یابد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه اظهار داشت: اگر نقایص بحث «آی تی» حل شود پزشک خانواده ایران در حد کشورهایی مانند استرالیا قابل ارتقاء است.
وی در توضیح این ادعای خود بیان کرد: اگر بحث شبکه «آی تی» محقق شود هر پزشک موظف خواهد بود که تمام معاینات خود از ساعت شروع، نام و شماره ملی بیمار، نوع بیماری، نوع دارو و یا آزمایش تجویز شده را در شبکه ثبت کند.
ایمانیه تصریح کرد: با ثبت این موارد در شبکه اگر پزشکی به هر دلیل عکس یا داروی اضافی بنویسد یا به سبب رابطه با یک آزمایشگاه افراد را بی‌دلیل به آزمایشگاه ارجاع دهد یا از دانش به‌روز شده برخوردار نباشد در آمار کاری وی مشخص می‌شود.
این مسئول اضافه کرد: در نظام ارجاع تحت وب به‌محض ثبت نسخه الکترونیک، داروخانه نسخه بیمار را در شبکه مشاهده کرده و آن را می‌پیچد که بیمار به‌محض خروج از نزد دکتر می‌تواند آن را دریافت کند.
وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر مشکلات طرح پزشک خانواده را رصد و «پمفلت» کرده‌ایم و در قالب بروشوری آن را توزیع خواهیم کرد که اگر مردم یا پزشکان هنوز مواردی را نمی‌دانند رفع شبهه شود.
ایمانیه اظهار داشت: گروهی نیز که به‌صورت دانسته خلاف می‌کنند باید توسط بیمه‌ها مورد مواخذه قرار گیرند چراکه بیمه دارد با پرداخت به افراد متخلف ضرر می‌کند و در این زمینه مقرر شده بیمه‌ها ناظران خود را افزایش دهند.
وی با رد رفراندوم گذاشتن هر طرحی که به مذاق برخی خوش نیاید، گفت: اگر بنا باشد برخی در مورد مالیات، ارزش‌افزوده و یا هر موضوع دیگری اعتراض داشته باشند آن موضوع کارشناسی شده به رفراندوم گذاشته شود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود هرچند در مورد پزشک خانواده ما با یک رفراندوم علمی و دقیق مشکل نداریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: نمایندگان مجلس خود قانون‌گذار هستند و در صورتی‌که بند یا تبصره‌ای را بگذرانند ما نیز مانند مازندران فعلاً نظام ارجاع را به‌صورت اختیاری اجرا می‌کنیم که در این زمینه مکاتباتی بین وزیر بهداشت و وزیر رفاه و بیمه‌ها انجام‌شده و کار در مرحله تصمیم‌گیری است.
ایمانیه در پایان ابراز داشت: اگر بخش‌هایی از یک طرح مشکل دارد یا در اجرا با موانعی روبرو شده نباید کل آن را زیر سؤال برد چراکه نظام ارجاع و پزشک خانواده در دنیا جواب گرفته و در حال حاضر، بسیاری از افراد با تعرفه بسیار ناچیز و نرخ داروی رایگان از خدمات آن در فارس بهره‌مند شده و با تشکیل پرونده پزشکی افراد سطح خدمات پزشک خانواده ارتقاء بیشتری نیز خواهد یافت.



منبع:فارس
کد مطلب : ۸۰۷۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما