۰
plusresetminus
آیت الله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز:

چگونه استانداری که تنها دو سال مسئول است می تواند استان پهناور فارس را به خوبی مدیریت کند؟/ چرا در دو سال گذشته شیراز چهار فرماندار به خود دیده است؟/ به مسئولان مربوطه توصیه می کنم با فارس بازی نکنند/ استاندار جدید از میان پیشنهادات نمایندگان انتخاب شود

تاریخ انتشارجمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۱
آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: به مسئولان می گویم با این استان کاری بکنید که از این گرفتاری ها بیرون بیاید من خواهش می کنم از دولت مردانمان ، استان فارس را بشناسند ، استان فارس بسیار عمیق و ریشه دار است
آیت الله ایمانی
آیت الله ایمانی
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در مصلای بزرگ جمعه اقامه شد.

خطبــــه اول :
آیت الله ایمانی در خطبه ی اول نماز جمعه پس از توصیه به رعایت تقوی و پرهیز از محـــرمات اظهار داشتند :
مولا امیرالمومنین در وصف متقین و پرهیزکاران می فرمایند : یکی از ویژگی های انسان های باتقوا که در هفته قبل هم به آن اشاره شد این بود که پرهیزکاران به امانت هایی که به آن ها سپرده شده خیانت نمی کنند و اجازه ضایع شدن امانت های الهی را نمی دهند چه این امانت ها تکالیف الهی باشد و چه مسئولیت های فردی و اجتماعی باشد و چه مسائل مالی و جایگاه های اجتماعی .
یک فرد باتقوا مسئولیت پذیر است و براساس سخنی که هفته گذشته اشاره کردیم اساس مسئولیت پذیری ، مسئولیت پذیری در مقابل خویشتن خویش است ، پرهیزکار مومن در مقابل خود احساس مسئولیت می کند ، برای خود مسئولیت تعریف می نماید ، برای فکر و اندیشه خود ، مقام و موقعیت خود ، زبان و بیان و چشم و گوش خود ، برای همه اعضا و جوارح خود مسئولیت قائل است و همه را به جای خودش و در مسیر خودش به کار می گیرد و مورد استفاده و بهره برداری قرار می دهد .
 در بحث گذشته به مناسبت آیه ای که از سوره مائده قرائت گردید این نکته به ذهن می آمد که به ذهن بعضی افراد هم در صدر اسلام آمده بود که اگر چنین است پس امر به معروف و نهی از منکر یعنی چه ؟ وقتی من مسئول خودم هستم نباید به دیگران کاری داشته باشم بنابراین امر به معروف بی معنا می شود ؛ نظارت همگانی سخنی است بی محتوا و کلامی است بدون مستند اما این شبهه که در زمان پیامبر مکرم اسلام هم مطرح شده بود همان زمان پاسخ لازم داده شد و بیان گردید که مسئولیت در مقابل خود و پذیرش مسئولیت در برابر خویشتن ، بی تفاوتی نیست و رها کردن مسئولیت های اجتماعی نیست ؛ آیه می گوید شما خود در مقابل خودتان مسئولید نه اینکه می گوید شما بی تفاوت باشید و در جامعه اصلاح دنبال نکنید . پاسخ این شبهه را ما در روایات اهل بیت می خوانیم پیامبر مکرم اسلام در ضمن حدیثی که از طریق معصومین نقل شده است می فرمایند : شما خودتان قبل از دیگران به فکر خود باشید ، خودتان را اصلاح کنید ، به لغزش ها و عیب ها و اشکالات دیگران تجسس نکنید ، پرده پوشی بنمائید ، عیب های دیگران را برملا نکنید ، اگر خود را اصلاح کردید و روی عیب دیگران متمرکز نشدید ، گمراهی آنان مزاحمتی برای شما ایجاد نمی کند و شما را به مسیر هدایت و مسیر تقوا نزدیک می نماید .
بنابراین مسئله مسئولیت پذیری در برابر خود به عنوان یک پایه برای مسئولیت های دیگر اجتماعی است نه به عنوان بی تفاوتی در مقابل حوادث جامعه و آنچه در جامعه در حال گذر و شکل گیری است ؛ وصف متقین این است که آنچه به آن ها سپرده شده در آن مسامحه نمی کنند ، در مقابل امانت ها بی تفاوت نیستند ، اگر مقام به او داده شد در برابرش بی تفاوت نیست ، اگر به او مالی داده شد در مقابل مال احساس مسئولیت می کند ، اگر افرادی تحت تکفل او قرار گرفتند مقابل آن ها احساس مسئولیت می کند چون در برابر خود احساس مسئولیت می نماید ، چون می داند فردا باید پاسخگو باشد و پاسخگویی فردا به بی تفاوت بودن امروز نباید منتهی شود و نباید امروز مقابل آنچه می گذرد بی تفاوت باشد و بگوید عیسی به دین خود و موسی به دین خود و من کاری به کار کسی ندارم ، آیه چنین معنایی را بازگو نمی کند بلکه براساس تفسیر اهل بیت می گوید نسبت به کسر و کمبود و لغزش های دیگران حساس نباشید ، آن ها را د ملا عام بازگو نکنید ، آبرو ریزی برای دیگران نداشته باشید و به فکر خودتان باشید . امیدواریم که خدای متعال توفیق اینکه به فکر خودمان باشیم ، از عمر و وقت و امکاناتمان برای رشد و بالندگی خودمان و بعد خانواده و جامعه حداکثر استفاده و بهره را داشته باشیم .
خديا ما را به آنچه داريم و به ما ارزاني داشته اي بيش از پيش آگاه بفرما !
خدایا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــــال ما در دنیــا و آخـــرت بفـــرما !لحظه ای و کمتر از لحظه ای ما را به خودمان وامگذار.

خطبــــه دوم :
امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و دعوت به ترک رذایل و اکتساب فضایل اخلاقی اظهار داشتند :
    چند تذکر خدمت برادران و خواهران محترم در فرصت کوتاهی که هست عرضه می دارم اولین سخنم عرض قبولی اعمال به مناسبت شب های قدر و آنچه امروز در عرصه تبری و بیزاری جستن از دشمنان حق انجام دادید .
 امروز عبادتی بود بسیار بزرگ و عظیم و در پیشگاه خداوند مقدس ؛ قرآن مجید در ارتباط با کار امروز شما می فرماید : هیچ قدمی برنداشتید که این قدم کفار را به خشم آورد و هیچ شعاری ندادید که کفار به خشم بیایند مگر اینکه در مقابل هر گامتان یک عمل صالح و در مقابل هر شعارتان یک کار خیر و یک حسنه پایدار خدا برای شما ثبت نمود . قطعاً امروز امریکا ، اسرائیل ، انگلیس ، سرکردگان کفر ، آل سعود ، آل خلیفه و سایر شیوخ مرتجع منطقه از شعار شما لرزیدند و از گام های مطمعنتان به وحشت افتادند و عصبانی شدند و شما با عصبانی نمودن آنان ، عمل صالح انجام دادید و درجات حسناتتان بالا رفت و گوارایتان باد که با زبان روزه ، هوای تیر ماه جنوب کشور ، مرد و زن و کوچک و بزرگ به خیابان آمدید و ادای دین و رسالت خود را داشتید .
نکته دوم ، 21 تیر ماه سال 1314 حمله رضاخان به مسجد گوهر شاد و کشتار عظیمی که از مومنین مسجد گوهرشاد به عمل آوردند ، من یک جمله کوتاه عرضه می دارم خواهر گرامی ، بانوی محترم هزینه چادری که بر سر داری و حجابی که داری و در جمهوری اسلامی انجام می دهی خون شهدای بزرگیست که در طول تاریخ ریخته شده تا این چادر بر سر تو باقی بماند ، تا عفت ، عصمت و حیای تو باقی بماند ، آن روز ایستادند ، شهید شدند ، زخمی و کشته ، زنده به گور  نمودند و همه را از بین بردند و حتی اجازه ندادند جنازه کشته شده ها به بازماندگانشان داده بشود برای اینکه عفت ، عصمت ، حجاب و چادر زنان ما باقی بماند پس بدانید که چه بهای سنگینی برای حجاب شما بانوان ، مردان و زنان این جامعه پرداخت نموده اند .
نکته سوم ، 23 تیرماه سال 87 حضور یکپارچه مردم در خیابان های تهران و نقشه دشمنان را خنثی نمودند ، توطئه فتنه 88 که از 18 تیرماه شروع شده بود و با حضور مردم در 23 تیر ماه به پایان رسید آن حضور یادآور حضور نهم دی ماه 88 بود . 23 تیر ماه مقابل فتنه سال 78 مردم آمدند ، نهم دی ماه هم برابر فتنه 88 مردم آمدند ، جنس هر دو فتنه یکی بود نظام را شکستن ، ارزش های والای نظام را از بین بردند و مقدسات مملکت را زیر خواسته های شیطانی نظام استکبار لگدکوب کردن ، این خواسته دشمنان بود و مردم ما در 23 تیرماه و نهم دی ماه پاسخ گفتند .
نکته ای که اشاره می کنم در ارتباط با مسائل استان است ، من در این مدت که این حوادث و التهابات در استان اتفاق افتاده بود با هیچ خبرگزاری مصاحبه نکردند چون نمی خواستم جو ملتهب استان التهاب بیشتری پیدا کند . یک بیانیه مجموعه عزیزان دفتر چند روز قبل منتشر کردند ؛ یک نکته ای امروز به دولت مردان و به شما مردم عرضه می دارم عزیزان ، هم استانی ها ، هم شهری ها از اول پیروزی انقلاب تا به امروز ما 20 استاندار و سرپرست استانداری تجربه کردیم ، 36 سال است یعنی هر استاندار کمتر از دو سال در این استان بوده اند با توجه به سرپرستی ها . آیا عمر استانداری کمتر از دو سال می تواند استان پهناوری مثل استان فارس که به عمده استان های کشور هم مرز است مدیریت کند و مدیریت او موفق باشد ؟ استان فارس یک استاندار به عمر یک دولت هم نداشته یعنی یک دولت عمرش چهار سال است عمر استانداران ما کمتر از دو سال به طور میانگین بوده است چرا چنین باشد؟ کلان شهر شیراز بیش از 50 کیلومتر طول آن است و 20 کیلومتر عرض آن است ؛ دو سال از عمر دولت می گذرد چهار سرپرست فرمانداری داشته یعنی شیراز بزرگ دو میلیون و نیم جمعیت هر شش ماه یک سرپرست فرمانداری آیا شهر با این شکل اداره می شود ؟ آیا مسائل کلان شهر با این برنامه ها مدیریت می گردد ؟ آیا این ها به نفع مردم و استان فارس است ؟ من شخصاً عرض می کنم یک روزگاری در این استان من شاهد بودم هر حادثه ای که اتفاق می افتاد می گفتند خط بازی در استان حاکم است ، بزرگان استان با هم نیستند ، امروز دارم عرض می کنم قشر اول این استان علما و روحانیت هستند ، هر سخنی که علمای بزرگ این شهرستان و استان بگویند من قبول دارم ، هر سخنی که ائمه جمعه محترم استان بگویند من می پذیرم ، هر مطلبی که جامعه روحانیت بیان می کند من پذیرا هستم و می دانم آنان هم به اندازه ای به من لطف دارند که هر عرضی و هر نکته ای خدمتشان عنوان نمایم آن ها هم قبول می کنند یعنی جامعه روحانیت و علما یک سخن ، یک کلام و یک مطلب بیشتر ندارند ، هیچ اختلافی بین علما و روحانیت استان و شهرستان در هیچ مسئله ای دیده نمی شود .
نکته دوم ، بارهای به ما می گویند نمایندگان شما با هم اختلاف نظر دارند ، من نمی خواهم بگویم همه کارهای مجموعه های مختلف صحیح است اما می خواهم بگویم نمایندگان استان 18 نفر هستند و 18 نفرشان نظر دادند ، نظرشان هم روی انسان های به اصطلاح اصولگرا نبوده همه کسانی که معرفی کردند اصلاح طلب بودند اما اصلاح طلب های معتدل . بیائید با استان بازی نکنید ، من به دولت مردان عرض می کنم استان را بشناسید ، استان فارس در قله است ، شیراز مهد تمدن بوده ، مهد فرهنگ و ادب فارسی بوده ، شیراز و فارس قرن ها دنیا را اداره می کردند . در اسلام 8 سال بعد از پیامبر ، مسلمان شدند و اسلام را با جان و دل قبول کردند . در استان فارس بیش از 1500 امامزاده آرمیده و در شیراز بیش از 80 امامزاده آرمیده این ها معنا دارد .
با این استان کاری بکنید که از این گرفتاری ها بیرون بیاید من خواهش می کنم از دولت مردانمان ، استان فارس را بشناسند ، استان فارس بسیار عمیق و ریشه دار است ، شما جمعیت این چند شب را در همه استان فارس دیدید ، استان فارس اقیانوسی است که به سادگی به عمق آن نمی رسید ، این اقیانوس را درک کنید و افرادی که بتوانند این اقیانوس را بشناسند به این استان بفرستید .
خدایا شاهد باش آنچه صحیح به نظرم می آمد عرضه داشتم برادران و خواهران استان خود را حفظ کنید ، دولت مردان هم در سال همدلی و هم زبانی ، همراهی کنند و اجازه ندهند استان فارس دچار التهاب ، دچار افراط گرایی و دچار مسائلی از این قبیل شود .
خدایــا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــال ما بفـــرما. لحظـــه ای و کمتر از لحظـــه ای ما را به خــودمان وا مگذار. رهبـــر معظم انقلاب، این پیشوای بزرگ و رهبـــر فرزانه ، این انسان شایسته ، این مدیر برجسته ، این عنصر تقوا و فضیلت و جهاد و شهادت به عنوان ولی امر مسلمانان بلکه ولی امر مستضعفان جهان سایه اش مستدام بگردان.
کد مطلب : ۸۲۸۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما