۰
plusresetminus
آیت الله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز:

باید در فضایی به دور از التهاب و احساسات مسیر قانونی تصویب توافقنامه در کشور طی شود/ در خصوص استاندار جدید فارس و عملکردی که خواهد داشت پیش داوری و قضاوت نمی کنیم/ بحث هایی که توسط مجمع نمایندگان استان مطرح شده قومیتی نبوده است

تاریخ انتشارجمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۷
آیت الله ایمانی گفت: در مورد فردی که به عنوان استاندار اعلام شده ما هیچ قضاوتی نداریم پیشاپیش قضاوت را غلط می دانیم بعد از انجام وظایف نسبت به وظایف ایشان قضاوت می کنیم.
آیت الله ایمانی
آیت الله ایمانی
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از معاونت فرهنگی و ارتباطات نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در صحن امام خمینی ره در حرم مطهر احمد بن موسی علیه السلام اقامه شد.

خطبــــه اول :
آیت الله ایمانی در خطبه ی اول نماز جمعه پس از توصیه به رعایت تقوی و پرهیز از محـــرمات اظهار داشتند : 
مولا امیر المومنین علیه السلام در معرفی افراد با تقوا می فرمایند: «و لا ینابزوا بالالقاب» نه برای همسایگان مزاحمتی ایجاد می کنند و نه در برخورد با افراد از کلمات غیر دوستاشتنی استفاده می کنند. این ویژگی پرهیزکاران در دوره زندگانی است. امیدوارم در برخورد با افراد از بهترین عناوین استفاده کنیم و آزاری نرسانیم.
سخنم در هفته های گذشته از مسئولیت پذیری در ارتباط با آحاد جامعه و نظام  آفرینش بود. در گام اول توجه به خود و قبول مسئولیت نسبت به خود می باشد. انسانی که خود را می شناسد و می داند چه وظایفی نسبت به خویشتن خویش دارد در برابر دیگر ان نیز ادای مسئولیت دارد بحث ما در مورد مسئولیت در برابر خانواده و زن و فرزندان است. «علیکم انفسکم- اصلحوا انفسکم» در مرحله بعد به خانواده خود توجه لازم بنمایید. قوا انفسکم معادل علیکم انفسکم است. به دنبال آن «و اهلیکم» یعنی توجه به خانواده به عنون گام دوم در اصلاح خانواده است.
جامعه و اجتماع بشری از واحدهای کوچکتری به عنوان خانواده تشکیل شده است اگر خانواده اصلاح بشود جامعه هم اصلاح می شود. همان گونه که در خانواده تک تک افراد اگر مسئولیت خود را درک کنند به وظیفه خود اقادام کنند کانون خانواده پاک و سالم می گردد و جامعه و محیط پاک می شود و از آلودگی ها دور می گردد. قرآن در آیه 6 سوره تحریم می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ» خودتان و خانواده خود را از آلودگی ها حفظ نمایید و اجازه ندهید آلودگی ها شما را در منجلاب فساد غوطه ور نماید.
سرپرست خانواده همان گونه که در برابر خوراک، پوشاک، امنیت خانواده مسئولیت دارد در برابر امنیت روحی و اخلاقی افراد خانواده مسئولیت دارد و باید برنامه داشته باشد. نمی تواند بگوید بنده مسئولیت پوشاک و مسکن دارم و مسئولیت دیگری ندارم. قرآن کریم بیانی دارد؛ تعبیر قرآن نگاه داشتن است «قوا» این نگاه داشتن نکته دارد: اگر ما مواظب خانواده نباشیم خانواده درمعرض تباهی قرار می گیرد و باید پیش بینی لازم داشته باشیم. نمی شود فردی مأمور به نگه داشتن خانواده باشد ولی فضای نگه داری را ایجاد نکند. نمی شود فردی مأمور به حفظ خانواده باشد ولی عوامل لازم را برای حفظ خانواده ایجاد نکند.
غرب می داند که اسلام برای خانواده قداست، حرمت و اهمیت ویژه ای قائل است و لذا با برنامه های متنوع به شکستن کانون خانواده همت کرده است تا از قداست خانواده  بکاهد و این مسئولیت پدر خانواده است که کانون خانواده را حفظ کند.
ویژگی فراوان تری در محیط خانواده برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. هم پیامبر ص و هم امام صادق ع ذیل آیه شریفه بیانی دارند که مشابه یکدیگر است: تامرهم بما امرهم الله و تنهاهم بما نهاهم الله، گوینده سخن از پیامبر ص پرسید که خودمان را می توانیم نگه داریم اما خانواده را چگونه نگه داریم؟ پیامبر ص امر به معروف و نهی از منکر را بیان کردند. باید امر پروردگار و نهی پروردگار را به خانواده رساند و ابلاغ کرد. اگر پذیرفتند وظیفه را انجام داده ای و اگر نپذیرفتند مسئولیت بر عهده شما نیست.
سخن زیبا از رسول اکرم ص نقل شده: «الا کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته، فالامیر علی الناس راع، و هو مسئول عن رعیته، والرجل راع علی اهل بیته، و هو مسئول عنهم، فالمرئة راعیة علی اهل بیت بعلها و ولده، و هی مسئولة عنهم، الا فکلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» همه مسئولیت دارند، همه وظیفه دارند، امیر و حاکم مقابل شهروندان و حفظ مصالح آنها مسئولیت دارند. باید هر کس در مسئولیت حوزه خودش، مسئولیت را دنبال کند. یک آغاز دارد و آن مسئولیت در برابر خود است بعد مسئولیت در برابر خانواده است.
پروردگارا خیرات و برکاتت در این لحظات پسین ماه مبارک رمضان را بر ما نازل بفرما! خدایا اعمال و روزه روزه داران را بر بهترین شکل قبول بفرما! دیدگان گنهکار ما را به جمال امام زمان روشن بفرما! سایه رهبر را بر سر ما مستدام بدار!

خطبه دوم:
امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و دعوت به ترک رذایل و اکتساب فضایل اخلاقی اظهار داشتند : ماه مبارک رمضان سپری شد و فردا غره ماه شوال است. اعمال ماه مبارک رمضان را با اداء فطریه کامل کنید و فطریه را برای خودتان و نان خورهایتان هر کدام سه کیلو از غذای رایج برنج، گندم و خرما ادا کنید و آن را از مال خود قبل ز نماز عید جدا کنید و در صورت دسترسی در اختیار فقیر قرار دهید. امیدوارم از درک شب عید فطر و اعمال عید فطر به طور کامل بهره مند باشید.
23 تیرماه پایانی بر بحران های بوجود آمده از سوی آمریکا و ایادی آن بود. متن برجام حاصل جمع بندی مذاکرات 22 ماهه تیم مذاکره کننده است که باید چند ماه دیگر انتظار کشید تا به حصول توافق نهایی منجر شود. پس از آن باید مراحل قانونی طی شود تا رصد تخلفات دشمن صورت گیرد. طبعا زمان طولانی پیش رو داریم همبستگی ملی، انسجام درونی و اتحاد نیاز داریم و فضای ما باید بدون التهاب و اضطراب باشد تا متن توافق به دقت مورد بررسی قرار گیرد و مسیر قانونی آن طی شود و دشمن نباید از درون جامعه ما چراغ سبز پیدا کند و ضربات بر ما و مسیر ما وارد کند. باید به پایداری و زحمات طاقت فرسای تیم مذاکره کننده خدا قوت گفت و تقدیر و تشکر گفت. علی رغم قلم های دگر اندیش که می خواهند زحمات گذشتگان  را وارونه جلوه دهند باید به آنها توجه شود و بخشی از آن به عهده رئیس جمهور محترم بوده که آن روز ادای وظیفه در کسوت دبیر شورای امنیت داشته اند. 12 سال این پروژه کلید خورده و تا الان به اینجا رسیده است. همان گونه که رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس جمهور پاسخ فرمودند باید ملت ما قدردان همه زحمات باشد. این یک آرمان دسته جمعی بوده و ملت ما بارها اعلام کرده اند: انرژی هسته ای حق مسلم ماست. بعد هم با تمام وجود از مذاکرات و توافق حمایت کرد. پس این دستاورد حاصل هماهنگی ملی است و باید در طول مسیر باقی مانده همراه این جریان باشد. طبیعی است هر قدر درباره مواد توافق بررسی بیشتری بشود، اتقان بیشتری حاصل می شود. در کشور ما هم شورای امنیت و هم مجلس شورای اسلامی باید نسبت به مفاد قرارداد، مطالعات جدی داشته باشند.
26 تیرماه 1359 شورای نگهبان به فرمان امام راحل رضوان الله تعالی علیه شکل گرفت. شورای نگهبان مسبوق به سابقه است یعنی در دوره مشروطه، متمم قانون اساسی بوده است. این شورا با آن جایگاه رفیع موظف است سلامت مصوبات مجلس را تضمین کند. سلامت انتخابات را تضمین کند و تفسیر قانون را عهده دار است. در انتخاباتی که در اسفند ماه می بایست انجام بگیرد طبیعتا شورای نگهبان وظیفه مند است با قاطعیت و با صلابت جایگاه رفیع مجلس را از حضور معاندان و با تفکرات ضد اسلامی که بنا دارند بر اریکه قانونی تکه بزنند ممانعت نماید. در روزگاران گذشته از کلید تقلب برای آغاز فقته استفاده کردند و امروز از کلید رد صلاحیت برای عقب راندن شورای نگهبان از وظایف خودش استفاده می کنند. آنان می خواهند از افراد خاکستری رنگ برای اینکه شورای نگهبان از وظایف خود عقب نشینی نماید استفاده کنند. همان گونه که دبیر شورای نگهبان اعلام کرده، شورای نگهبان در چارچوب قانون با صلابت نسبت به اعلام تعیین صلاحیت کاندیداها استفاده خواهد کرد. 
احساس خطری داشته ام که امروز به نمازگزاران روزه دار عزیز عرضه می کنم: نمایندگان با هماهنگی پیشنهاداتی به وزارت کشور اعلام نمودند. آنچه احساس خطر می کنم این است که عده ای از این فضا سوء استفاده می کنند و می خواهند مسائل قومی را مطرح کنند. یعنی نمایندگان کار قومی را دنبال کرده اند. من به صراحت اعلام می کنم قومی که این عزیزان می خواهند جامعه ما را ملتهب کنند یعنی قوم لر، از اصیل ترین اقوام کشور ما می باشد. در تاریخ مبارزات، قوم لر همواره پیشگام در مبارزات با بریتانیا هم در بوشهر، خوزستان و فارس و همه جا اینان پیش قدم بوده اند. نکته انحصاری این قوم این است که دیگران ندارند این است که قوم لر درکشور ما از ایلام تا یاسوج همه شیعه و 12 امامی هستند. بنابراین مجموعه اثرگذار در کشور ما در تاریخ جنگ و مبارزات سیاسی هستند. افتخارات زیادی برای کشور ما ایجاد کرده اند. هیچگاه نمایندگان نسبت به این قوم اقدامی نکرده اند. برخی از نمایندگان نیز از همین قوم هستند و این کار دشمن و دوستان نادان است. در مورد فردی که به عنوان استاندار اعلام شده ما هیچ قضاوتی نداریم پیشاپیش قضاوت را غلط می دانیم بعد از انجام وظایف نسبت به وظایف ایشان قضاوت می کنیم. آنچه که جای سخن است نحوه برخورد وزارت کشور با نمایندگان مجلس است. جایگاه نماز جمعه هم جایگاه نصیحت و تذکر است جای تعیین تکلیف نیست. جایگاه امام جمعه نسبت به رعایت قانون بیشتر از دیگران است. آنچه سوء تفاهم بین وزارت کشور و نمایندگان مجلس اتفاق افتاده قابل پیگیری است. آنچه گفته ام این است که چرا باید مدیریت استانداری در فواصل زمانی کوتاه باشد و این امر مدیریت استان را به چالش کشانده است. 22 ماه عمر مفید یک استاندار به صورت میانگین است. شهر 2 میلیون نفری شیراز چرا باید با 4 سرپرست کار کند؟ این استان 30 شهرستان و بیش از 80 بخش دارد باید مسئولین دقت کنند. استان فارس استانی پاک و دلسوز به انقلاب است و همراه دولت است. لذا حق استان که برخوردار از نعمات الهی باشد. هنوز بزرگراه ما به اصفهان در معرض اما و اگر است؛ پتروشیمی، صنایع، و ... در معرض اما و اگر است. با دوران حکومت های یک ساله، 6 ماهه و 2 ساله نمی توان این دردها را التیام داد ما این را نقد می دانیم. نقد دلسوزانه و منصفانه نسبت به مسئولین داریم و این را حق خود می دانیم. 
خدایا خیرات و برکاتت را بر امت اسلامی نازل بفرما! اعمال و روزه های ما را قبول درگاهت بفرما.
کد مطلب : ۸۶۱۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما