۰
plusresetminus
آیت الله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز:

آمریکا هیچگاه نمی تواند لکه ننگ حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایران را از دامان خود پاک کند/ کسانی که امروز در پی تطهیر چهره آمریکا هستند به کشور و ملت خیانت می کنند

تاریخ انتشارجمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۴
آیت الله ایمانی در خطبه های نمازجمعه شیراز گفت: ما باید قراردادمان شفاف ، صریح ، روشن ، تمام خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب تبعیین نمودند یک به یک به جای خود مورد توجه باشد ، تیم مذاکره کننده ما امین ، جسور ، شجاع ، پرانگیزه و غیر از این هم توقع از آن ها نیست .
آیت الله ایمانی
آیت الله ایمانی
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس نماز عبادی سیاسی جمعۀ شیراز با حضور مردم مؤمن این شهر و به امامت حضرت آیت الله ایمانی نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز در مصلای بزرگ جمعه اقامه شد.
خطبــــه اول :
آیت الله ایمانی در خطبه ی اول نماز جمعه پس از توصیه به رعایت تقوی و پرهیز از محـــرمات اظهار داشتند : 
«  يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا عَلَيْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا يَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَي اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَميعاً فَيُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ »
مولا امیرالمومنین در وصف متقین و پرهیزکاران می فرمایند : یکی از ویژگی های انسان های باتقوا این است که آنچه به آن ها سپرده شده و مسئولیتش را به عهده آن ها گذاشته اند در آن کوتاهی نمی کنند ؛ افراد باتقوا نسبت به ادای مسئولیت چه در مقابل حضرت احدیت ، چه در مقابل جامعه و چه در برابر خانواده و همسایگان و بستگان هیچ گاه دچار کوتاهی نمی گردند و حق مسئولیت را آنچنان که هست ادا می کنند و این مسئله ایست بسیار مهم و سرنوشت ساز در زندگی انسان ها که اگر انسان ها به آنچه به آن ها واگذار شده رعایت حدود و حریم می نمودند جامعه بشری وضعیتی به مراتب بهتر از اینکه الآن با آن روبرو است پیدا می کرد .
در ارتباط با سبک زندگی اسلامی در بخش نظام کرداری این جمله را عرضه داشتم که احساس مسئولیت خود یک ارزش است ؛ مسئولیت پذیری یک حسنه و یک عمل صالح است و این عمل صالح فضای انجام اعمال صالح دیگری را برای انسان فراهم می سازد و به وجود می آورد .
در بحث گذشته اشاره شد مسئولیت پذیری دایره بسیار وسیع و گسترده ای دارد به بخشی از این مجموعه اشاراتی داریم و امروز به اولین نکته که زیر بنا برای سایر مسئولیت ها به حساب می آید اشاره خواهیم کرد و آن احساس مسئولیت در برابر خود و خویشتن خویش است ؛ اگر کسی خود را شناخت و در برابر خود احساس مسئولیت کرد در برابر دیگران هم احساس مسئولیت می نماید و اگر نسبت به خود بی تفاوت شد طبعاً نسبت به دیگران هم بی تفاوت می شود ؛ سرّ مسئله روشن است در میان علایق و غرایض انسانی هیچ غریضه و علاقه ای قوی تر از علاقه به خود نیست حتی علاقه به فرزند ، همسر ، زندگی و خانواده نشأت گرفته از علاقه به خود می باشد و اگر کسی در مقابل خودش ، معرفت لازم را نداشته باشد ، خود را نشناسد و مسئولیتی که در برابر خود دارد ادا نکند چه انتظاری از او است که مسئولیت را در برابر دیگران ادا نماید ، در مقابل جامعه ، در مقابل محیط زندگی و طبیعت بی تفاوت می گردد و لذا به یک انسان فاقد هویت و فاقد ارزش انسانی و فاقد مسئولیت های اجتماعی تبدیل می گردد . بنابراین ریشه و اساس مسئولیت های مختلف در زندگی بشر ، مسئولیت در مقابل خویشتن خویش است . همین است که امام امیر المومنین می فرماید : شناخت خود سودمندترین شناخت هاست وقتی خود را شناختید ، فضای کار خود را درک کردید ، حوزه اثرگزاری خود را به دست آوردید ، طبیعتاً به دیگران هم شناخت پیدا می کنید و حوزه اثرگزاری دیگران هم درک می کنید و برای خود حرمت قائل می شوید و این حرمت را برای دیگران قرار می دهید ؛ اگر برای خود حرمت قائل نباشیم برای دیگران هم حرمتی قائل نیستیم و از این بالاتر سخن دیگر امیر المومنین است که می فرماید : شناخت پروردگار عالم به یک معنا ، متوقف بر شناخت انسان از خودش است ؛ پس در گام اول باید به خود برسیم و توجه به خود پیدا کنیم و از آنجا به سایر نقاط متوجه گردیم و توجه لازم را بدست بیاوریم .
 آیه 105 سوره مائده خطاب به مومنین می فرماید : « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا عَلَيْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا يَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَي اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَميعاً فَيُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ » وقتی به خود رسیدید و قدر خود را شناختید ، موقعیت خود را درک کردید ، فهمیدید که جانتان چه قیمت بالایی دارد و به هر قیمت بحثی نباید آن را معامله کرد ، انحراف دیگران در شما تأثیر نمی گذارد و گمراهی دیگران شما را منحرف نمی کند . آنانی در جامعه دچار انحراف می شوند که خود را نشناخته باشند ، پایه های معرفتی آن ها نسبت به خود ضعیف باشد و الا اگر انسان جایگاه خود را شناخت ، میزان اثرگزاری خود را در جامعه درک کرد و خود را به عنوان یک انسان موثر در عالم آفرینش مورد تجزیه و تحلیل قرار داد هیچ گاه به دنبال بیراهه ها نمی رود و جان خود ، آبروی خود ، وقت خود و امکانات خود را صرف این و آن نمی نماید . مشکل جامعه اینجاست که ما به خودمان نرسیده ایم و مسائل تربیتی جامعه ما این نکته را به ما بازگو نکرده است و در کتاب های درسی ما غیرمستقیم و مستقیم این معنا به دانش آموزان ما انتقال نشده است که عزیزم خیال می کنی کوچکی اما جهانی با این عظمت در وجود تو نهفته است و خلاصه شده است . آقا و مولای ما که دیروز روز ولادتشان بود به کودکان بنی هاشم فرمودند : شما امروز کودکید اما فردا مسئول و بزرگسال هستید و بار سنگین جامعه به دوش شماست ؛ بکوشید دانایی و معرفت خود را بالا ببرید ، اشکال کار ما در  این است  که خود را نشناخته ایم ، دیگران را هم نمی شناسیم ، حدود خود را نمی دانیم ، حدود دیگران را هم نمی دانیم ، خود را نمی شناسیم ، خدای خود را هم نمی شناسیم ، به مسئولیت های خود توجه نداریم ، به مسئولیتمان مقابل دیگران هم توجه نداریم و این پایه و اساس برای مسئولیت های دیگر . خلاصه اینکه احساس مسئولیت یک ارزش است ارزشیست بسیار والا و بالا و مادر ارزش هاست ، سایر ارزش ها به این ارزش بر می گردد و در میان احساس مسئولیت ، احساس مسئولیت نسبت به خود از اولویت ویژه ای برخوردار است و زیربنای سایر مسائل در این حوزه است که امروز این بحث را آغاز کردیم و اگر عنایات الهی باشد باز هم این بحث در خطبه های دیگر ادامه پیدا خواهد کرد . 
خديا ما را به آنچه داريم و به ما ارزاني داشته اي بيش از پيش آگاه بفرما !
خدایا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــــال ما در دنیــا و آخـــرت بفـــرما !لحظه ای و کمتر از لحظه ای ما را به خودمان وامگذار.
 
خطبــــه دوم :
امام جمعه ی شیراز در خطبـــــه دوم نماز جمعه پس از سلام به ساحت پیامبر گـــرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین و دعوت به ترک رذایل و اکتساب فضایل اخلاقی اظهار داشتند :
 
توجه عزیزان را به شب های قدر و ایام شهادت مولای متقیان که در پیش است جلب می کنم . شب های قدر یک ساعات استثنایی در طول سال است که خدای متعال برای امت پیامبر اسلام قرار داده است ؛ از این فرصت ها استفاده فراوان بنمائیم ، خود را آماده کنیم تا بتوانیم به طور جامع و کامل حسب قدرت از شب قدر بهره ببریم و بهترین عبادت ، اندیشیدن ، خود شناسی ، معرفت النفس ، علم و آگاهی پیدا کردن است .
 ایام شهادت مولا متقیان نمونه عدالت و مجسمه تقوا ، عالی ترین انسان بعد از پیامبر مکرم اسلام که جامعه آن روز نتوانست عدالت او را تحمل کند و نتوانست او را درک کند و عظمت والای او را بفهمد . او بعد از پیامبر تنها بود تنهای تنها که غصه دل خود را با بیابان و صحرا و چاه در میان می گذاشت . ایام شهادت او را احترام بگذاریم ، حرم سوم است ، هیأت های مذهبی مسئولیت بیشتری دارند ، جوانان مدافع ولایت و امامت بیشتر احساس تکلیف باید بنمایند ، بعد از ظهر روز یکشنبه روز نوزدهم و بیستم ، ساعاتی که با روزه تان هم منافاتی نداشته باشد عرض ادب داشته باشید و تظاهر به عرض ادب داشته باشید .
در تاریخ جنایات امریکا که یک کتاب قطور و مفصل است به ویژه آنچه درباره ایران انجام داده چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ،جنایت حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایر باس که از بندرعباس عازم دبی بود در روز دوازدهم تیر 1367 از جمله جنایاتی است که نقطه سیاهی روی سردمداران و دولتمردان امریکا کشید ، پارچه ای سیاه که هیچ گاه دولتمردان امریکا نمی توانند خود را از ننگ چنین عمل زشتی آزاد کنند ، از رسوایی چنین کار ناپسندی رها نمایند که یک هواپیمای مسافربری با 298 مسافر ، با 66 کودک ، 57 زن و عده ای از اتباع کشورهای دیگر در آسمان در مسیر خودش در حال حرکت باشد و توسط دو موشک از طرف ناو امریکایی هدف قرار بگیرد و بعد هم فرمانده ناو از سوی دولت امریکا مورد تقدیر واقع شود این جنایت ، این زشتی و این گناه نابخشودنی را  کدام قلم می تواند بنویسد و کدام هنرمند می تواند آن را به تصویر بکشد که یک عده افراد با هزار امید سوار هواپیما بشوند و موشک آن ها قطعه قطعه کند و جنازه پاره پاره آنان در زمین و دریا و هوا پخش بشود و بعد هم فرمانده ناو مدال بگیرد و اینجاست که قلم به دستان مزدوری که متأسفانه امروز در جامعه ما اصالت خودشان را تطهیر چهره امریکا قرار دادند و می خواهند به هزار عنوان این چهره زشت را وزک کنند و دشمنی های گذشته امریکا را نسبت به این ملت و مملکت به فراموشی بسپارند ، کار آن ها چیست  جز خیانت به ملت ، خیانت به کشور و خیانت به آرمان این ملت و انقلاب اسلامی ما .
حادثه انفجار مسجد امام جعفر صادق کویت بار دیگر هماهنگی استکبار جهانی و سران مرتجع منطقه را به نمایش گذاشت . در این جنایت هولناک امریکا ، اسرائیل ، آل سعود ، آل خلیفه و گروه تروریستی داعش به عنوان صحنه گردان مستقیماً حضور داشتند . این نسل کشی اسلامی که امروز شروع شده ، این تداوم نسل کشی هایی است که استکبار جهانی از دوران جنگ صلیبی آغاز کرده تا به امروز؛ اما هیچ زمانی به این شکل عملیاتی نشده که به دست مسلمان و به نام مسلمان و با سرمایه کشورهای اسلامی نسل مسلمانان قلع و قمع بشود و کشتار انجام بگیرد و بعضی از کشورهای اسلامی هم در خواب باشند یا خودشان را به خواب بزنند و عکس العملی مقابل این جنایات نشان ندهند ؛ امروز تمام نخبگان جامعه ما ، همه فرهنگ وران جامعه اسلامی باید این نسل کشی اسلامی را که امتداد جنگ های صلیبی بوده و امتداد جنگ جهانی دوم بوده و امروز به دست مسلمانان و با پول آل سعود و امکانات آل خلیفه دارند در کشورهای اسلامی مسلمان کشی می کنند و یک عده ای نظاره گرند .
مسئله روز قدس در این شرایط و در این موقعیت باید به بهترین شکل برگزار گردد . امروز می بینید دنیای اسلام آماج حملات اسرائیل است ؛ یک روزگاری اسرائیل در فلسطین بود ، امروز در یمن ، سوریه ، عراق ، لبنان ، بحرین و در کویت در همه جا دستش به خون مسلمانان آغشته است و باید در روز قدس  به استغاثه مسلمانان جهان پاسخ گفته شود و اسرائیل بفهمد و بداند که شمارش معکوس برای او آغاز شده است .
نکته دیگری که اشاره می کنم با توجه به تمدید دوران مذاکرات و تلاش مذاکره کنندگان بار دیگر به لزوم شفافیت در توافقنامه نهایی تأکید می شود ؛ ما در گذشته بارها و بارها از این توافقنامه هایی که با واوهای واویلا همراه بوده فراوان دیده ایم ؛ تمام قراردادهای مرزی که انگلستان بعد از جنگ جهانی دوم در کشورهای اسلامی امضاء کرد همه آن ها آنچنان نوشته شده که در تمام آن کشورها استخوانی لای زخم گذاشته شده که هر موقع خواستند آن را زنده کنند ؛ بین ما و عراق ، بین عربستان و قطر ، بین افغانستان و پاکستان ، بین همه کشورهای اسلامی این خاصیت استکبار جهانیست . ما در عهدنامه ترکمنچای و در عهدنامه گلستان و همین قرارداد الجزایر که به مناسبت آزاد سازی گروگان ها و جاسوس های امریکایی برگزار شد مگر ما چوب نخوردیم ، مگر امریکا از این عدم شفافیت سوء استفاده نکرد و بهره برداری ننمود ، در  همین جریان حمله امریکا به افغانستان و عراق که در مقابل طالبان و صدام آن روز بود مگر همکاری های ایران نبود ، مگر قرارهایی که به ما بسته بود عمل کرد ، ما چند بار باید از این جرثومه فساد ضربه بخوریم و هوشیار نباشیم . ما باید قراردادمان شفاف ، صریح ، روشن ، تمام خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب تبعیین نمودند یک به یک به جای خود مورد توجه باشد ، تیم مذاکره کننده ما امین ، جسور ، شجاع ، پرانگیزه و غیر از این هم توقع از آن ها نیست .
آخرین نکته ، برادران و خواهران محترم با عنایت و توجه خاص رهبر معظم انقلاب اسلامی در نزدیک حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا به استان های مختلف کشور قطعاتی از زمین واگذار شده که زائرسراهای خوب و مطلوب برای طبقات متوسط جامعه بسازند که طبقات متوسط جامعه فقط هزینه نگهداری ساختمان را پرداخت کنند یعنی هزینه جاری آب و برق و امثال این ها ؛ برای استان فارس هم قطعه زمینی در نظر گرفته شده که حدود 1000 متر یا بیش از 1000 متر است ، 400 تخت در این ساختمان 12 طبقه انشاء الله به وجود می آید که شهرهای استان فارس هر کدام بتوانند مسافرینی که از بضاعت مالی بالایی برخوردار نیستند به نوبت به مشهد مقدس اعزام شوند و از این فضای معنوی که فاصله خیلی کمی هم با حرم مطهر دارد استفاده کنند . خیرین کمک هایی نمودند ، عموم مردم ما باید در این کار خیر سهیم باشند ، شماره حساب آماده شده است ، اطلاعات لازم به اطلاع شما در هفته آینده در شکل یک بروشور خواهد رسید ؛ امیدوارم تمام خیرین هر کجا که هستند در این کار پسندیده شرکت کنید و طبیعتاً هر کس در مقابل ساخت و ساز این زائر سرا که هر تخت آن تقریباً 45 میلیون تومان هزینه بر می دارد به هر تعداد تخت که سهیم شود می تواند از حق بهره برداری در طول سال از همان تعداد تخت برای افراد مستمند و کم درآمد استفاده کند و بهره برداری داشته باشد و همچنین شهرستان های استان فارس انشاء الله خدای متعال همه نیکوکاران و خیرین را توفیق افزون عنایت بفرماید . 
 
خدایا نیمه اول ماه مبارک رمضان گذشت و در نیمه دوم قرار گرفته ایم خدایا آنچه گذشته است مورد قبول خودت قرار بده ، نسبت به باقیمانده این ماه مبارک توفیق عبادت و اطاعت شایسته به ما کرامت و مرحمت بفرما !
خدایــا خیـــرات و بـــرکاتت را شامل حــال ما بفـــرما. لحظـــه ای و کمتر از لحظـــه ای ما را به خــودمان وا مگذار. رهبـــر معظم انقلاب، این پیشوای بزرگ و رهبـــر فرزانه ، این انسان شایسته ، این مدیر برجسته ، این عنصر تقوا و فضیلت و جهاد و شهادت به عنوان ولی امر مسلمانان بلکه ولی امر مستضعفان جهان سایه اش مستدام بگردان.
کد مطلب : ۷۹۹۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما