۰
plusresetminus
محمودرضا طالبان عضو شورای شهر شیراز:

سونامی مشکلات مدیریت شهری به دلیل موج جدید حاشیه‌نشینی در شیراز به وجود آمده است

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۲
نظارت و کنترل ساخت و سازهای غیرقانونی پیرامون شهر در گرو توجه ویژه فرمانداری، شهرداری و دستگاه قضایی است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز:
مقابله با شکل‌گیری سکونت‌گاه‌های غیر رسمی جدید در پیرامون شهر شیراز باید مورد توجه ویژه مدیریت شهری باشد

 
به گزارش "حافظ نیوز" محمودرضا طالبان عصر روز دوشنبه در یکصد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: مسائلی اساسی همچون مهاجرت از روستاها به شهر در اثر خشکسالی و یا کمبود خدمات در روستاها، الحاق روستاهای پیرامونی به محدوده شهرها و عدم نظارت جدی مدیریت شهری بر ساخت و ساز پیرامونی در حریم شهرها معضلاتی  را در بر داشته است.
به گفته این مسئول کلان‌شهر شیراز در دو دهه گذشته با این معضل مواجه بوده که بروز خشکسالی نیز از عوامل تشدید کننده آن بوده است؛ این معضل موجب به وجود آمدن مسائل دیگری از جمله ساخت و سازهای غیر مقاوم، عدم برخورداری از خدمات، عدم رعایت قوانین شهروندی، بروز آسیب‌های اجتماعی و زیست محیطی، استقرار سکونت‌گاه‌ها در حاشیه اقتصادی شهر و مسائلی از این دست می‌شود.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: مجموعه مدیریت شهری در شیراز با جدیت بسیار اجرای طرح‌های توانمند‌سازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی واقع در محدوده شهر را بر عهده دارد؛ لازم به ذکر است که این طرح‌ها در اواخر دهه 80 تهیه و در طول 6 سال گذشته اجرا شده است.
به گزارش خبرنگار ما در طرح توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهر شیراز، 10 محله هدف در اولویت قرار گرفتند که لازم به ذکر است این محله ها 900 هکتار از مساحت شهر شیراز را شامل می‌شوند.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ابراز امیدواری کرد که با توجه به فعالیت‌های انجام شده می‌توان امیدوار بود پس از سپری شدن دوره 10 ساله طرح‌ها، کیفیت زندگی و خدمات در محله‌های هدف نیز افزایش یابد.
وی گفت: مقابله با شکل‌گیری سکونت‌گاه‌های غیر رسمی جدید در پیرامون شهر شیراز  باید مورد توجه ویژه مدیریت شهری باشد.
طالبان با عنوان اینکه خشکسالی‌های وسیع در سطح استان و بیکاری طیف وسیع‌تری از کشاورزان، توزیع نامتناسب خدمات در پهنه استان و سهولت اسکان در حاشیه کلان شهر شیراز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل سبب ایجاد سونامی مشکلات مدیریت شهری ناشی از موج جدید حاشیه‌نشینی در شیراز شده اند که تنها راه مقابله با این مشکل اجرای قوانین و مقررات مربوط به کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز است.
این مسئول تصریح کرد: نظارت و کنترل ساخت و سازهای غیرقانونی پیرامون شهر در گرو توجه ویژه فرمانداری، شهرداری و دستگاه قضایی است که باید با تخریب ساخت و سازهای غیر قانونی و بدون کنترل، از گسترش این‌گونه سکونت‌گاه‌ها و به تبع آن حاشیه‌نشینی در شیراز جلوگیری شود.
نماینده مردم در شورای اسلامی شهر شیراز به ضرورت برنامه‌ریزی و تعیین سیاست‌های مناسب مالی و منطقه‌ای امری در دراز مدت اشاره داشت و گفت: باید با استفاده از ابزار و رویکردهای برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای و با پیش‌بینی روند آینده برای برنامه‌ریزی‌های بنیادی در راستای مقابله با آن و معکوس کردن روند مهاجرت اقدام کرد.
وی افزود: باید در راستای کنترل رشد حاشیه‌نشینی با تدوین راهکارهای مقابله با عوامل بیان شده اقداماتی صورت گیرد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در انتها در خصوص محدودیت‌ها و امکانات پیش روی مهاجران برای سکونت در حاشیه کلان‌شهری گفت: باید هزینه‌های سکونت مادی و معنوی در این پهنه‌ها افزایش یابد تا مهاجران در زمان انتخاب بین گزینه‌های سکونت به راحتی نتوانند حاشیه‌ها و روستاهای اطراف شیراز را به عنوان مکانی مناسب برای سکونت انتخاب کنند لذا لازم است برای اینکه کلان شهر شیراز دچار بحرانهای متفاوتی نباشد تدابیری در این زمینه اندیشید.
گزارشگر: نیلوفر پرتو
کد مطلب : ۹۵۲۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما