۰
plusresetminus
نقدی بر سخنان اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

از خیز بلند آیت الله «هاشمی رفسنجانی» برای فتح مجلس خبرگان تا نهادهای امنیتی که زورشان به خانواده آیت الله نمی رسد!/ گام بعدی هاشمی و یارانش در صورت فتح مجلس خبرگان چه خواهد بود؟

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۰
اظهارات این روزهای یار دیروز امام چه معنا و مفهومی را به دنبال دارد؟ آیا محتمل ترین برداشت ممکن این نیست که هاشمی 94، قرابت چندانی به لحاظ فکری و عملی با آرمان هایی که روزی به آنها معتقد بود ندارد؟
هاشمی رفسنجانی
هاشمی رفسنجانی
به گزارش "حافظ نیوز" دو اظهار نظر متفاوت از آیت الله هاشمی رفسنجانی طی دو روز گذشته خبرساز شده است.
نخست اظهار نظر آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سی و دومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور بود که صبح سه شنبه 13 مردادماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: افراط و تفریطی که در داخل از آن رنج می‌بریم، جهانی شده و سربازگیری آسان و ارزان دارد.
وی ادامه داد: مردم ما در بدترین شرایطی که از طرف شورای نگهبان، دولت و نهادهای امنیتی برای جلوگیری از انتخابات درست تحت فشار زیاد بودند، متحول شدند و مردم این تحول را به وجود آوردند.
دومین مطلبی که طی دو روز گذشته از زبان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان شده، در گفتگو با هفته نامه طلوع بود. هاشمی رفسنجانی در این گفتگو از ابراز تمایل خود به مجلس خبرگان و کاندیداتوری سید حسن خمینی در این مجلس سخن گفت و نوه امام راحل را با عباراتی نظیر «علامه» خطاب کرد و طی اظهاراتی تامل برانگیز گفت: برخی دیروز در کوچه های روستایشان می گشتند و امروز انقلابی شده اند!




نقدی بر سخنان اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

پیرامون اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی ذکر چند نکته الزامی است:
نخست آنکه ایشان از نقش نهادهای امنیتی برای جلوگیری از انتخابات درست سخن گفته اند، همان سخنی که پیش تر بارها از زبان رادیو اسرائیل و یا صدای آمریکا و یا دیگر رسانه معاند انقلاب اسلامی یعنی بی بی سی بارها شنیده شده است. فارق از همصدایی تاسف برانگیز رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با رسانه های معاند، لازم است به این پرسش پاسخ داده شود که کدامیک پر قدرت ترند؟ نهادهای امنیتی یا خانواده رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام؟
مهدی هاشمی آقازاده خاص آیت الله هاشمی همچون بسیاری دیگر از فرزندان آیت الله طعم بازداشت و احضار به دادسرا برای رسیدگی به جرائم خویش را داشته است با این تفاوت که جرائم مهدی هاشمی از چنان تنوع بی نظیری در حوزه های اقتصادی و امنیتی برخوردار است که بعید به نظر می رسد اگر این جرائم از شخصی جز آقازاده آیت الله هاشمی سر می زد، قوه قضائیه راضی به چیزی کمتر از اعدام وی می شد! حال قوه قضائیه طی حکمی برای مهدی هاشمی، 25 سال حبس در نظر گرفت که نهایتا به 10 سال حبس تقلیل یافت و این محکومیت 10 ساله نیز در دادگاه تجدید نظر تایید و نهایتا بنا بر گفته سخنگوی دستگاه قضا به اجرای احکام ارجاع شد.
سوال این است که چرا همچنان مهدی هاشمی آزادانه در خیابان های تهران و یا به عبارتی، در شمال کشور در حال گردش و تفریح است و چرا دستگاه قضا و نیروهای امنیتی که آیت الله هاشمی گویا دل خوشی از آنها ندارد مهدی هاشمی را بازداشت و به زندان منتقل نمی کنند؟ باز هم جا دارد این پرسش مطرح شود؛ کدامیک پر قدرت ترند؟ نهادهای امنیتی یا خانواده رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام؟
دومین نکته ای که باید به آن اشاره کرد، عزم جدی آیت الله هاشمی رفسنجانی برای فتح مجلس خبرگان است.
وی پیشتر در پاسخ به این سئوال که آیا قرار است برای انتخابات مجلس تحرکی داشته باشید؟ گفته بود: «من در مجلس نمی‌توانم شرکت کنم، ولی بنا دارم در خبرگان شرکت کنم.»
همزمان با این اظهارات، حجت الاسلام غرویان از روحانیون نزدیک به آیت الله هاشمی با اشاره به اعلام کانديداتوري وی در انتخابات مجلس خبرگان رهبري تاکيد کرد: از مسائل مهم در انتخابات پيش رو کانديداتوري آيت الله هاشمي است.
غرويان درباره سرليستي آيت الله هاشمي در جامعتين نيز گفت: «قطعا شخص آقاي هاشمي ليست وسيعي را حمايت مي کنند لذا ايشان کاري به جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين نخواهد داشت و فوق اينها عمل خواهد کرد البته ايشان سعي مي کند موافقت جامعتين را نيز داشته باشد و باآنها هماهنگ عمل کند.»
از اظهارات فوق چنین بر می آید که جناب هاشمی نه به تنهایی بلکه با استفاد از توان حداکثری خود و اطرافیانش برای حضور در انتخابات خبرگان و فتح این مجلس برنامه دارد.
برنامه ای که هدف آن ایجاد یک مجلس خبرگان یک دست و همسو با قرائتی که ایشان از اعدالگرایی دارد می باشد. و نکته بارز این مجلس، حضور سید حسن خمینی نوه امام راحل در این مجلس است. در واقع به کار بردن تعاریفی چون «علامه» برای سید حسن خمینی را باید به پای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی گذاشت و این نکته را نیز مد نظر قرار داد که گام بعدی آیت الله و طیف همراهش، در صورت فتح مجلس خبرگان چه خواهد بود؟
و سومین نکته ای که باید به آن اشاره کرد، اظهارات ایشان در خصوص برخی انقلابی های امروز است. یک بار دیگر اظهارات ایشان رامرور می کنیم: برخی دیروز در کوچه های روستایشان می گشتند و امروز انقلابی شده اند!
گرچه مشخص نیست جناب هاشمی اظهارات فوق را در چه شرایطی بیان کرده اند، اما مسلما نوعی نگاه تحقیر آمیز نسبت به طبقه محروم و روستایی کشور در این اظهارات به چشم می خورد. اظهاراتی که گویا در تصاد با جملات معروف امام راحل در رابطه با مستضعفان و کوخ نشینان قرار دارد. آیت الله هاشمی قطعا فراموش نکرده اند که خود متولد روستای بهرمان کرمان بوده و هرآنچه که این روزها دارند، به برکت انقلاب اسلامی است. از طرفی ایشان فراموش نکرده اند که خمینی کبیر می گفت یک تار موی کوخ نشینان را با کاخ نشینان عوض نمی کند و این انقلاب، انقلاب مستضعفان و محرومان و پابرهنگان است.
بنابراین اظهارات این روزهای یار دیروز امام چه معنا و مفهومی را به دنبال دارد؟ آیا محتمل ترین برداشت ممکن این نیست که هاشمی 94، قرابت چندانی به لحاظ فکری و عملی با آرمان هایی که روزی به آنها معتقد بود ندارد؟
کد مطلب : ۹۶۳۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما